Gå til innhold
Arkivverket

[#20219] Hvor ble det av barna til Hans Pedersen Rostløkken fra Sel?


Gjest John Morten Malerbakken
 Del

Recommended Posts

Gjest John Morten Malerbakken

Jeg har registrert denne karen fra Sel i Gudbrandsdalen som tydeligvis flytter til en helt annen kant av landet. Jeg kjenner heller ikke navnet på kona hans, ettersom han er enkemann i 1900.Hans Pedersen Rostløkken, født 23.08.1844 i Jacobstad under Havn, Sel, (sønn av Peder Hansen Rostløkken og Anne Andersdatter Jacobstad) døpt 29.09.1844 i Sel. Peder var født før foreldrene ble gift, og det oppgis at det er begge foreldres første leiermål. Han finnes i 1900 på Risbakken 31 i Stavanger, enkemann og kaiarbeider med fem barn boende hos seg. I tellingen er han oppført som 'Rosløkken'. Barn: i Marie Hansdatter Rostløkken, født 1878 i Haus sogn. ii Amalia Hansdatter Rostløkken, født 1880 i Haus sogn. iii Anna Hansdatter Rostløkken, født 1884 i Kristiansand. iv Hans Hansen Rostløkken, født 1888 i Finaas sogn. v Ole Hansen Rostløkken, født 1893 i Søvde i Ryfylke.Jeg skulle gjerne funnet ut om etterkommere etter disse barna hvis det er noen som har registrert noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

HeiVi tråkker nok litt i samme sirkler. Noen opplysninger som jeg har fått fra Norddalsarkivet, Vågå.Per Hansson Rostlykkjun f. 19.12.1817, døde 29.4.1847 ! Gift 6.12.1846 med Anne Andersdt, Jakupstad. Anne er født 4.5.1820. Er dette samme personene som du omtaler som foreldrene til Hans Pedersen ?Anne gifter seg opp att 21.5.1865 med Ola Olson Høyberg. Dei flytte til Molde 11.4.1867. Det er nevnt at Hans, født 23.8.1844 fløtte til Molde samme dato ? Her er det noe rart?Hans Pedersen er bror til min tipptippoldemor Eldri, født i 1800.Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Hei Harald,Joda, det er de samme personene, men jeg ser også at jeg nok ikke har en komplett oversikt over søsknene til Hans heller. Anne Jacobstad er etterkommer etter han som jeg har holdt på å finne etterslekta på i lang tid: Halvor Rasmusen Ulmo, f. ca. 1596.Det lille jeg har registrert på disse personene er:Anne Andersdatter Jacobstad, født 04.05.1820 i Jacobstad under Nedre Havn, Sel, (datter av Anders Jacobsen Jacobstad og Eli Larsdatter) døpt 22.05.1820 i Sel.Hun giftet seg (1) 06.12.1846 i Sel, med Peder Hansen Rostløkken, født 19.12.1817, (sønn av Hans Pedersen Rostløkken og Berit Christoffersdatter) døpt 27.12.1817, død 29.04.1847. Peder: Da han ble født ble navnet innført med Rosten-eie. Ved konfirmasjon brukte han Laurgårds-eie. Videre ble han kalt Laurgårds-eie da eldstemann Peder ble født untenfor ekteskap, og det samme da han gifte seg med Anne. Ved gravferden står han imidlertid som Rostløkken.Hun giftet seg (2) 21.05.1865 i Sel, med Ole Olsen Høiberg, født 1836 i Høiberg under Øverbø, Sel.Barn med Peder Hansen Rostløkken: i Hans Pedersen Rostløkken født 23.08.1844. ii Eli Pedersdatter Rostløkken, født 22.01.1847, døpt 21.03.1847 i Sel. 2. GenerasjonHans Pedersen Rostløkken, (1.Anne1) født 23.08.1844 i Jacobstad under Havn, Sel, døpt 29.09.1844 i Sel. Peder var født før foreldrene ble gift, og det oppgis at det er begge foreldres første leiermål. Han finnes i 1900 på Risbakken 31 i Stavanger, enkemann med fem barn boende hos seg.Barn: i Marie Hansdatter Rostløkken, født 1878 i Haus sogn. ii Amalia Hansdatter Rostløkken, født 1880 i Haus sogn. iii Anna Hansdatter Rostløkken, født 1884 i Kristiansand. iv Hans Hansen Rostløkken, født 1888 i Finaas sogn. v Ole Hansen Rostløkken, født 1893 i Søvde i Ryfylke.Jeg har flere spørsmål her:1. Er det 'riktig' Hans Pedersen som finnes i tellingen som boende i Stavanger? Du sier at han flyttet til Molde sammen med moren og stefaren. Det kan han sikkert ha gjort og allikevel befunnet seg i Stavanger i 1900.2. Du sier at Hans var bror til din tt-oldemor, Eldri. Men hvis Eldri var født i 1800 så lurer jeg på om vi snakker om samme generasjon. Kunne Eldri være søster med Hans Pedersen Rostløkken f. 16.09.1790 på Rudiaugen, Dovre (sønn av Peder Olsen Rosten og Ragnhild Syversdatter Rudihaugen) kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei, hei !En liten oppklaringsrunde kan nok være på sin plass fra min side.Til din spørsmål1.Jeg er helt enig med deg i at Hans Pedersen kan være i Stavanger i 1900 selv om han flyttet til Molde i 1867. Det er ikke sikkert at han reiste til Molde heller selv om han hadde flytteattest dit. Og dette er lang tid etterpå, 33 år.2.Du har rett det er Hans Pedersen f. 1790 som er 'storebror' til min Eldri, Jeg burde selvfølgelig opplyst om hans fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Takk for det, da er vi enige om 'sorteringen' av de eldste leddene.Så var det om noen med noe mer nærkontakt med Stavanger muligens kunne vite noe om den barneflokken som var registrert der i 1900 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest John Morten Malerbakken

Jeg tillater meg å løfte denne etterlysningen opp igjen etter at den nå har 'godgjort' seg omtrent et år.Jeg er fremdeles på jakt etter disse barna og deres etterkommere, og også muligheten for å få fastslått at den Hans jeg har funnet er en riktige. Se: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Vigdis Dirdal

Hei, Marie Rosløkken er min oldermor. Jeg har funnet følgende om de resterende: Hanna Amalia : Reiste til Amerika i 1909. Hun reiste fra Kristiansand med Oscar II og ankom Ellis Island den 18 Mai 1909. Hun var da ugift.Hans (Harry) muligens denne person: U.S. Social Security Death Index - 1 Select records to download - (50 maximum) 1. Harry ROSLOKKEN - U.S. Social Security Death Index Birth: 10 Jul 1888 State Where Number was Issued: New York Death: Jan 1964Ole: Ole reiste til Amerika i 1910. Han reiste 16 år gammel fra Glasgow Scotland og ankom Ellis Island 9 Mai 1910. Han reiste med båten California. Han står registrert under navnet Raslokken.Johannes :Roslokken, Joh. Norw. Stavanger 26 Feb 1902 25y 7m M S Oceanic Liverpool, England, UKMen ser at jeg har registrert Hans som Hans Sivertsen Roløkken f.1844 Sel,Oppland Er det samme mann ? Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Heisann, det er virkelig 'von i hengjande snøre'. Dette innlegget var laget i 2004, og så 3 år senere dukker det opp viktige opplysninger. Jeg vet ikke noe mer om denne ungeflokken i dag enn jeg gjorde i 2004, men det har blit mer om forfedrene deres gjennom åra.Jeg ser at du har meldt deg på som bruker i databasen min så da kan vi ta der derfra.Gleder meg til å fått sett på dette. Hm, slektsprogrammet viser at jeg blir 7-menning til en av dine foreldre. Kanskje ikke nærmeste familie nei, men alltid like hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Med utmerket hjelp fra Vigdis er det da på tide å si at Harald hadde helt rett i det han sa om at 'her er det noe rart' i innlegg 2 over. Den Hans Roslykken som befinner seg i Stavanger i 1900 er _ikke_ Hans Pedersen Rostløkken født i 1844.Derimot er det nå rimelig sikkert at det er Hans Syversen Rostløkken f.ca. 1845 som har kommet dit og fått endra på navnet sitt. De to Hansene har felles opphav gjennom Peder Olsen Rosten f. ca. 1764, hvor Hans Syversen blir fetter til Hans Pedersens far, Peder Hansen Rostløkken, f. 19.12.1817.Vigdis antydet dette i innlegg 7, og har nå funnet dåpen til Hanna Amalia Roslykken i Haus sogn. Der oppgis faren som Hans Sivertsen.Dessuten finnes Hans Pedersen registrert i Bolsø i tellingen i 1900 med kone og to barn på gården Kvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.