Gå til innhold
Arkivverket

[#20222] Oslo-familie


Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ken V. Nordberg

Hei! Jeg hatt så stor lykke med tidligere innlegg at jeg prøver med en annen gren. Jeg står fast på min oldemors familie fra Oslo. Hennes navn var Martha Sofie Eriksen, f. 13 apr 1894 i Oslo d. 5 Nov 1869 på Nøtterøy i Vestfold. Hennes foreldre var Johan Eriksen f. 1869 i østerdalen og Julie Sofie Pedersen fra Norby (Oslo området). De eide tobakksforretning i Oslo. Julie's foreldre igjen var Martin Pedersen f. 1828 i Kristiania og Anne Eriksdatter f. 1832 i Kristiania. Om noen kunne hjelpe meg videre på vei skulle jeg være evig takknemlig.Takk for all hjelp.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg elevator@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

VRI/FS: Martin Pedersen og Anne Eriksdtr gift 7.12.1857 Domkirken, Vor Frelser, Oslo. Han 28 år, far: Peder Olsen. Hun 24 år, far: Erik Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Nå beveger jeg meg på tynn is, men i FS finnes en Martin Pedersen døpt 05.07.1829 Asker, med foreldre Peder Olsen og Agnette Ingebretsdtr. Dessuten Anne Eriksdtr døpt 17.02.1833 Asker, med foreldre Erik Hansen og Oline Jansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Jeg tror det er familien som Laila fant i 1865 i Bækkegaden 8 på Grønland i Oslo/Xania.I 1875 ser det ut til at familien bor i Elvegaden 17, Oslo/Xania.Jeg tror også som A. Rønning skriver at den Johan Eriksen, som befinner seg på grd.Buen i Trysil f. 1869 er den rette.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Ken V. Nordberg

Jeg bringer dette gamle temaet tilbake, da jeg har kommet over litt ny informasjon. Forfedrene til Johan Eriksen nevnt i innlegg (1) er grei, men forfedrene til Julie Sofie Pedersen er feil. Hun var IKKE datter av Martin Pedersen f. 1828 i Kristiania og Anne Eriksdatter f. 1832 i Kristiania slik jeg hevdet i innlegg (1), men derimot datter av Johan/Johannes Pedersen og Juliane Pedersdatter.Her er hun født på Ås i Akershus: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5749&idx_id=5749&uid=ny&idx_side=-130>Lenke (nummer 11)Her konfirmeres hun på Ski i Kråkstad i Akershus: Lenke (nummer 16)En mulig bror: Karl Frithof Myrvold er født her: Lenke (nummer 20) og konfirmert her under navnet Karl Frithof Myrvold:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg kan for øvrig nevne at pikenavnet hennes således var Julie Sofie Johannesdatter eller Julie Sofie Myrvold (ikke Pedersen slik innlegg (1) sier). Etter at hun ble gift ble navnet hennes Julie Sofie Eriksen. Etternavnet Pedersen eller Martinsdatter var en direkte konstruksjon av meg basert på at jeg trodde faren hennes het Martin Pedersen - dette var altså feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er første ekteskap til Juliane i forrige innlegg.Nr 9.Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nesodden, Ministerialbok nr. 6 (1814-1847), Ekteviede 1844, side 423-424. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Takk for hjelpen Kirsti. Jeg er enig i at den lenken du ga til FT1865 må være familien jeg er på jakt etter. Det skulle imidlertid være enda mere interessant og finne samme familien i FT1875, for da ville min Julie Sofie være født (hun var født 1867). Jeg har søkt mange ganger, men ikke funnet noe. Jeg tror ikke familien kan ha flyttet ut fordi Julie Sofie konfirmeres på Kråkstad i 1882.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Når det gjelder Johan Eriksen, så var han her fra Nordre Osen, som lå under Trysil Prestegjeld, fra 1780 til 1880, da det igjen ble lagt under Åmot Prestegjeld. Johan Eriksen, født i Eriksbuen, i Slemdalen, Nordre Osen, 10.07. 1869, d. i Oslo, 15.09. 1928, gift 1890, m. Julie Sofie Johansdatter Nordby, Myrvold, Ski, født, 26.08. 1867, d. 09.02. 1955. De hadde barna : 1. Erik Julian Eriksen, f. 23.07. 1891. 2. Martha Sofie Eriksen, f. 04.04. 1894. 3. Marie Oline Eriksen, f. 06.06. 1897. 4. Bergljot Pauline Kristine Eriksen, f. 21.09. 1899, d. 20.02. 1984. Det er hva jeg kjenner til om denne familien. I - 1900, bodde de i Stenstrupsgate 16. Kristiania. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Tusen takk Thorbjørn. Martha Sofie er min oldemor. Vet du kanskje også tilfeldigvis mere om etterkommerne etter Martha Sofies søsken (Erik, Marie og Bergljot)? Jeg vet hvem de var gift med, men ikke noe om etterkommerne. Johan Eriksens slekt vet jeg en del om, men videre etter Julie Sofie Johansdatters foreldre står jeg helt fast.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er Juliane Marias dåp Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås, Klokkerbok nr. I 2 (1820-1836), Fødte og døpte 1826, side 110-111. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7550&idx_id=7550&uid=ny&idx_side=-56>LenkeEt par med riktige navn vies i 1818.Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1820), Ekteviede 1818, side 402-403. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Til Ken. Jeg må bare beklage, men desverre vet jeg ikke noe mere om Martha Sofies søsken. Men hvem var Martha Sofie gift med,når døde de, og hvor var de bosatt ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Kirsti (15): Dette er veldig interessant; takk for det. Paret gift i 1818 (andre lenken din) ser ut som veldig gode kandidater for Juliane's foreldre.Thorbjørn (16): Det var synd. Denne familien har virkelig vært en langvarig nøtt for meg. Takk likevel for hjelp. Uansett; Martha Sofie giftet seg 10 Mai 1913 med Johan Kristian Andreassen Alvestad fra Borge i Nordland. Han var født 26 Desember 1887 og døde 22 Oktober 1977 på Nøtterøy i Vestfold (begge er begravet på Nøtterøy kirkegård - gravstenen står enda). Etter at Martha og Johan var gift bodde de 10-12 år på Rjukan før de flyttet til Nøtterøy i Vestfold. Av de andre søskene så var Marie gift med Bjarne Ellefsen og Bergljot gift med Karl Jakobsen (jeg vet ikke hvor de kom fra). Erik giftet seg også og ihvertfall Erik og Bergljot hadde barn. Jeg vet ikke noe mere om Erik, Bergljot eller Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for svar. Den eneste som lever av de eldste fra denne slekten her i Osen, kan du da prøve å spørre, hvis hun skulle vite noe. Hun er 92. år, og heter Elida Skoglund, men står ikke i telefonkatalogen. Prøv 624 44084. Når døde Martha Sofie ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Thorbjørn: takk for det; jeg skal prøve og ringe. Vet du forresten hvordan Elida Skoglund er knyttet til slekten?Martha Sofie døde på Nøtterøy i Vestfold 5 November 1968 og er også begravet der (dato for begravelsen vet jeg ikke). Hun var imidlertid født 13 April 1894 (ikke 4 April 1894). Dåpen stod 8 Juli 1894: LenkeGravstenen viser også 13 April 1894.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for svar. Johan Eriksen var bror av Elida Skoglunds bestefar, Ole Eriksen. Dermed var Elidas far Peder Julian Olsen Buen, søskenbarn med Johan Eriksens barn. Elida Skoglund var altså født Buen. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Takk Thorbjørn. Da lærte jeg noe nytt. Jeg har navnene på alle av Johan Eriksen's søsken, men ingenting videre om dem. Det skal ihvertfall bli interessant og høre hva Elida Skoglund har å fortelle.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.