Gå til innhold
Arkivverket

[#20223] Sogn i Vestre Aker - husmannsplasser i 1850-årene


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Christian Pedersen (f. 1818) og Anne Bredesdatter (f. 1812) flyttet i begynnelsen av 1850-årene med tre barn fra Grue til Vestre Aker. I april 1854 fikk de datteren Annette på 'Sognseiet', hvor de også var i begynnelsen av 1860-årene. I 1866 oppholdt de seg på Kampen i Kristiania. Deres bosted kalles ved alle anledninger 'Sognseiet', og de står ikke i sogneprestens inn- og utflyttingsregister.Ifølge folketellingen for 1865 var det ni navngitte husmannsplasser under vestre Sogn og tre under østre Sogn. Er det noen med lokalkunnskap som vet hvilken plass Christian og Anne bodde på, eller som har kjennskap til gårdsarkiver eller andre relevante kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Sten Høyendahl

Fortsatt ingen med spesialkunnskap om Sogn-gårdene i Vestre Aker, for øvrig ett av hovedutgangspunktene for skigåing i Oslo-området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Nei, plassnavnene har jeg full oversikt over. De framgår i folketellingen 1865 både for Vestre og Østre Sogn, men jeg har bare funnet familien på 'Sognseiet' i de kildene jeg har sett, og da er det jo problemer med lokaliseringen.Det er vel ellers ikke uventet at typiske innflyttingskommuner som Aker og Oppegård aldri har fått noen skikkelig gårdshistorie. Det finnes jo en eldre bok om akersgårder, men den er vel mest av antikvarisk interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Finn Holden, som jo er meget aktiv i DIS-Norge, har skrevet en bok om Akergårdene. Her er det ganske detaljert også om de forskjellige plasser (så vidt jeg husker da).Har ikke tilgang på boken her, men ved et enkelt oppslag på nett, vil du finne den til salgs mange steder. Kanskje kan noen hjelpe deg med et oppslag også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Denne boken av Finn Holden, som jeg nå ser er utgitt i 2003, har helt unngått min oppmerksomhet. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Du kjenner kanskje boken om Sognsvann og omegn - 'Stedet hvor alle trives' - utgitt 2000, skrevet av Tor Børsting og Bodil Moum Børsting. Her står det mye om husmannsplassene rundt Sognsvann og om menneskene som har bodd der.Jeg har kikket raskt gjennom plasshistorien, men ikke funnet de personene du nevner. Uansett gir boken interessant og artig lesning for alle med interesse for lokalhistorien i denne delen av hovedstaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Ja, boken til Børsting & Børsting mener jeg å ha bladd gjennom for noen år siden.Problemet med familien jeg søker er at de bodde på en av Sogns-plassene, med sikkerhet mellom 1854 og 1860, altså en periode hvor de ikke ble registrert i folketellinger. Slike familier har lett for å falle utenfor selv grundig bearbeidede gårdshistorier. Jeg har til og med gått gjennom skoleprotokollene for distriktet uten å finne barna registrert på annet enn Sognseiet.I 1865 bodde familien etter alt å dømme på Kampen i Østre Aker, men er åpenbart ikke blitt registrert av tellingskorpset. Hvor Christian Pedersen og Anne Bredesdatter ble av er uvisst. Siste spor er Kampen i 1869 ved yngstedatterens konfirmasjon, og alle forsøk på søking i folketellinger og emigrantarkiver har vært forgjeves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.