Gå til innhold
Arkivverket

[#20225] Hans Aas,Herøy,Nordland


Gjest Frank-Morten Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank-Morten Jørgensen

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg.Anne/Ane M Hansdatter ble født 9/4 1828 Herøy,Helgeland(Ganske sikkert),foreldra hennes slik jeg kunne tyde det var Hans Aas og Sara M Johansdatter.Jeg kan ikke finne noe videre på di. E det noen som kan hjelpe meg med videre dar.På forhand takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Alle navn passer, men absolutt ikke fødselsår når det gjelder Anne. Har du 'blingsa' på årstallet, eller er dette bare tilfeldigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank-Morten Jørgensen

heihva fødselsår har du på Anne? om jeg ikke tar mye feil så har ho en bror som heter Hans født 1832? E du i slekt med di? Har Hans et mellom navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Nei - dette er ikke mi slekt, og jeg er antakelig helt ute på vidda - selv om det i lenka jeg la inn også er en bror Hans. Men alle blir født 30 år for seint!Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank-Morten Jørgensen

Hei Jeg såg på lenka. på 1875 er hun gift med johan pedersen,og dar står det at hun er født 1828 og han 1832,dattern deres hansine matea som jeg stammer fra er født 1861 og det kan ikke være mye feil,og da blir årstalla litt vanskelig som jeg ser det Mvh Frank-Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Du har helt sikkert rett. Jeg fant nå via FamilySearch (VRI, som er avskrift av kirkeboka i Herøy): Hans Aas f 04.01.1834, døpt 19.01.1834 Herøy. Foreldre: Hans Aas og Sara Marie Johannesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank-Morten Jørgensen

hei igjen ja den siden har e også sett,men det e vanskelig å komme videre dar ifra. Mvh Frank-Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Nå fant jeg noe interessant:Lise Hansdatter f 30.03.1821, døpt 29.04.1821 Herøy. Foreldre: Hans aas og Zara Maria Jocumsdatter.Sara Marie f 12.02.1831, døpt 29.04.1831 Herøy. Foreldre: Hans Aas og Sara M. Jocumsdatter.Sara Maria Jockumsdatter gift 14.11.1820 i Herøy med Hans Aas Jansen. Han 37 år, hun 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

På den lenka jeg la inn for 1801, er det vel store muligheter for at det er besteforeldrene til Sara du finner på de to linjene under Sara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank-Morten Jørgensen

jeg såg det no,men det er vell mulighet at Ole Thomsen og Sara Joensdatter er foreldra til Olava Olsdatter,som er mora te Sara maria Jochumsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Fant følgende i 'Skifter for Alstahaug 1811 - 1845.' av Svein Edvardsen;Horvnes / 1814, s.31. Jochum Nielsen, Hovedperson. Olava Olsdatter, Ektefelle. Sara Maria Jochumsdatter, 18, Datter; hos moderen Randi Jochumsdatter, 9, Datter; Hjemme. ----- Horvnes / 1814, s.31 Peder Larsen, ugift, Hovedperson. Else Olsdatter, gift, Halvsøster; Thomas Jonsen Horvnes. Olava Olsdatter, enke, Halvsøster; Horvnes. Olina Olsdatter, gift, Halvsøster; Brachøen i V.aalen.Når det gjelder Ole Thomsen, 56 år, og Sara Joensdatter, 50 år, i 1801, så kan ikke disse være foreldre til Olava Olsdatter. : 'Skifter for Alstahaug 1811 - 1845.' av Svein Edvardsen; Sandnes / 1814, s.52. Ole Thomassen, Hovedperson. Sara Jonsdatter, Ektefelle. Maren Maria Olsdatter, gift, Datter; Sivert Hansen, Sannes.Hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank-Morten Jørgensen

hei Terje Tusen takk for hjelpa.e har litt problem med å tolke det skrivet i midten hva blir Peder Larsen til Olava Olsdatter?.Det hadde vært fint å fått hjelp med den.Det e no kjent med navnet ditt,e e no født i Sandnessjøen og bod dar noen år.Mvh Frank-Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei Frank-Morten !Når det gjelder det midterste skiftet:Peder Larsen blir halvbror til Olava Olsdatter. De har antageligvis samme mor, ettersom etternavnene er forskjellige. Ettersom Peder Larsen er et vanlig navn, har jeg ikke funnet ut hvor han bor i 1801-tellingen.Navnet mitt kjenner du nok, hvis du har onkler som heter Tom og John, samt tante som heter Sigrunn. Jeg er oppvokst på Sandnes, og kjenner de godt fra denne tiden. Er du sønnen til Marion ??Vennlig hilsenTerje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank-Morten Jørgensen

Hei Terje Det stemmer at jeg er sønnen te ho Marion. jeg hadde en mistanke om at det var halvbror når jeg hadde fått sette meg ned og fundert litt. ho Sigrun driver også med slekt forskning,vi driver og bytter info etter kvart som vi finner ut ting. Mvh Frank-Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.