Gå til innhold
Arkivverket

[#20231] Mannsnavnet ALSKJER (Alsjer, Alskjær)


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

En person inngiftet i min familie hadde Alskjer som mellomnavn. Vi har alltid trodd dette var et etternavn, men det stemmer ikke etter hva jeg finner i folketellingene.Noe etternavn som ligner på Alskjer finnes ikke. Derimot har jeg funnet fem menn med Alskjer som eneste fornavn i Nordland (3 i Tjøtta, 1 i Alstahaug, 1 i Vega). Disse er å finne i 1900 og er født mellom 1878 og 1899. Navnet eller noe som ligner finnes ikke i andre folketellinger.Er det noen der ute som vet noe om dette meget sjeldne fornavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha Barbara! Dette var et interessant funn. Jeg fant ingen forklaring i Stemshaugs personnavnordbok. 'Skjær' brukes fremdeles i forbindelsen 'ren og skjær' (tysk schier!).Det var forresten min (nå avdøde) svoger som hadde dette mellomnavnet - det stod i hans dåpsattest, men ble ellers aldri brukt. Hans morsslekt kom fra Alstahaug/Tjøtta, nettopp i det området hvor jeg har funnet Alskjer brukt som fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Hei,Ja, på Helgeland - og i Nord-Norge generelt - finnes en del fornavn som er ganske sjeldne. Alsjer/Alskjer/Alskjær vil jeg tro har fransk opprinnelse, uten at jeg skal si det 100% sikkert. Tjøtta hadde mange forbindelser med utlandet. Stedet var viden kjent for sin gjestfrihet og tok vel i mot bl.a den franske tronarvingen da han måtte rømme landet etter revolusjonen...På Tjøtta stoppet jektene på sin fart mot Bergen eller på nordtur. Der ble det holdt gjestebud det gikk gjetord om!Det finnes forøvrig en del andre interessante fornavn fra området: Alson, Aimar, Atelius, Bellianna, Berndigda, Brykmann, Gesenia, Holmfrid, Lyngvard, Tanelle og Ulbert. Bare for å nevne noen... Med vennlig hilsen, H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Takk for ditt bidrag. Her må man sikkert holde alle muligheter åpne, og regne med at navnet kan være av utenlandsk opprinnelse. Ved søk i 1875 fant jeg forresten en Alskjer Nilsen som var født samme år, så navnet må være kommet i bruk rundt den tiden?Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.