Gå til innhold
Arkivverket

[#20238] Feriested for kunstnere på Skåtøy, 1920- og 30-årene


Gjest Bente Øien Hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Øien Hauge

Maleren Wilhelm Marius Wangensten (1884-1962) skal ha eid et landsted på Skåtøy, der han selv og kunstnerkolleger malte om sommeren. Er det noen med lokalkunnskap i Kragerø-området som kjenner til dette? Og hvis så, er det mulig å få avkreftet eller bekreftet om stedet Wangensten eide het 'Solgyll'? Kan dette kunstnermiljøet være omtalt i lokalhistorisk litteratur? Spørsmålet kommer i forbindelse med produksjonen av en bok om en av hans kunstnerkolleger, Hans Gjesme fra Lærdal i Sogn, som trolig var der på besøk. Vi har fått låne noen bilder og trenger hjelp til å identifisere hus og personer på bildene. På forhånd tusen takk for eventuell hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Om hytta het 'Solgyll' kan jeg ikke kavere for, men den er godt kjent blant 'urinnvånerne' på Skåtøy. 'Wangensten-hytta' ligger mellom Kobbersmedbråten og Saltbutangen på innsiden av (3780) Skåtøy (inn mot Kragerø), og den har skiftet eier minst to ganger etter at Wilhelm Marius Wangensten (1884-1962) eide den. Eiere nå er visstnok 'Blystad-brødrene' (som kjøpte Kosmos for et par tiår siden, og før det visstnok en 'Einertsen' el.l.Tips om hvem du kan kontakte og spørre: Trygve Braatø [Redaktøren har fjernet deler av tekst] Elly Rankilen [Redaktøren har fjernet deler av tekst] Per Stian Bjørnø Kjendal,[Redaktøren har fjernet deler av tekst] Flg. 3 malerier av Wangensten, Wilhelm Marius (1884-1962) ble forøvrig solgt på en friluftsauksjon den 30.08.2001, se (http://www.gwpa.no/sec_salesresults/2001-4.html): 277 Fra Skåtøy 1937 kr.4000, 278 Bryggen på Saltbutangen Skåtøy kr.2000 , 279 Kanalen kr.2000. Dise motivene er alle fra området like rundt hytta.Lykke til ! (Post gjerne informasjon her om hva du finner ut !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Tusen takk for rask repons og veldig nyttig hjelp! Jeg kontaktet Trygve Braatø, fikk bekreftet dine opplysninger og ble sendt videre til en tidligere nabo av Wangensten (Arne Jensen) som vil hjelpe meg videre og bl.a. se på bildene vi har lånt. Jeg fikk også tips om andre steder å lete etter informasjon om kunstnere og kunstnermiljø i Kragerø og på Skåtøy. Wangensten-hytta het visstnok Solheia, så jeg lurer fortsatt på hvor Solgyll er. Wangensten var gift to ganger, først med Ulla (som hadde hatteforretning i Oslo, hun døde tidlig) og så med Tordis. Wangensten hadde visstnok ikke barn. Tordis solgte hytta til Thomas Einertsen, som senere har solgt den til en Blystad. Både tomten og hytta er svært forandret fra Wangenstens tid. Jeg regner med å komme tilbake med mer informasjon om noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Tusen takk for tipset om Matrikkelutkastet av 1950!Under Skåtøy fant jeg eiendommen Solheia (overstr. Sollia), gnr 30 bnr 219, som var registrert på Wilh. Wangensten. Så da har jeg fått håndfaste opplysninger om dette, i alle fall!Men hverken her eller i de nabokommunene jeg prøvde kunne jeg finne noen Solgyll. Grunnen til at jeg leter etter dette navnet, er at vi har et bilde med påskriften 'Maleren Hans Gjesme på Solgyll' og datering 1922 eller 1928. Bildet skal brukes helt foran i boken, og vi skulle så gjerne visst hvor Solgyll var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Bente Øien Hauge

Solgyll - stedet jeg etterlyste - viste seg å ligge i Fana utenfor Bergen! Og bildet jeg har, er trolig fra august 1928.Et annet bilde, fra samme opphold, har en hilsen fra Frants D. Beyer bakpå. (Nei, ikke den Beyer som var venn av Edvard Grieg. Han døde i 1918.)Jeg har kontaktet folk i lokalhistorisk forening i Fana, men de kjente ikke til stedet Solgyll og kunne i første omgang ikke identifisere huset utifra bildet mitt.Jeg ville være takknemlig for tips, men denne gang altså om Solgyll i Fana. Jeg kan evt. sende bildet i e-post hvis det er noen her som har spesiell kunnskap om Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

I går fikk jeg kontakt med etterkommerne av Solgylls eiere! Og de var behjelpelige med informasjon.Stedet ligger på sørsiden av Løvstakken og tilhørte ekteparet Louise Caroline og Heinrich Wilhelm Wærness. Og etterkommerne deres husker godt at familien kjente mannen som er utgangspunktet for all min leting: kunstmaler Hans Gjesme (1904-1994) fra Lærdal.Eiendommen i Fana ble visst overtatt av nye eiere på 40-tallet. Huset skal være sterkt ombygd, og eiendommen er i dag omringet av boligfelt.Ja takk, jeg sender gjerne over bildene med de opplysningene jeg har til deg på e-post. Louise Caroline Wærness og to av hennes døtre er identifisert på ett bilde, i tillegg er en Lulla Koren med på et annet bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiPlutselig kom jeg over dette temaet, og fant min halv-onkel, Wilhelm M.Wangensten. Jeg ser at temaet ikke dreide seg om han direkte, men jeg er allikevel interesssert i flere opplysninger om han. Hans far het Ove Wangensten Olsen (min farfar)Lenke Og han ble gift andre gang med Bertha Aaserud fra Nes i Akeshus (min farmor) Wilhelm Wangensten ble så vidt jeg vet født utenfor ekteskap, og min far var ikke klar over at han hadde en halvbror før utpå 70-tallet.Noen som vet noe mer?På forhånd takk !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåe Solberg

Jeg vet ikke hvor relavant livet på Skåtøy er lenger etter at fokus er flyttet til Løvstakken, men til det opprinnelige spørsmål: Caplex gir følgende informasjon: ”Skåtøy, tidl. kommune i Telemark, fra 1960 en del av Kragerø kommune. — På øya Skåtøy (8 km2) har mange kjente kunstnere bodd, bl.a. Sven Elvestad, Sigurd Hoel, Henrik Lund og Arnulf Øverland, og på den nærliggende Schweigårdsholmen Olaf Bull og Helge Krog.” Lenke Gjennom oppveksten har jeg hørt mye om det vidtfavnende og gjestfrie livet hos Eli og Helge Krog på Schweigårdsholmen. Blant de mange navn som ble nevnt blant den kulturradikale eliten, kan jeg ikke huske Wangensten – uten at det trenger å bety noe. Det er mulig at Eli Krog gir mer utfyllende opplysninger i ”Lek med minner”, Aschehoug, 1966.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

En ting er i alle fall sikkert, og det er at livet på Skåtøy er vidunderlig fra denne tid og utover..... Og en kunstner som ikke må forglemmes er Alf Cranner som bor der ute. Det finnes også en egen bygdebok for området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei og takk for svarene.Ja Skåtøy var og er sikkert et flott sted, men det som er mer interessant for meg personlig er mer stoff om Wilhelm Marius Wangensten (1884-1963). Finner ham ikke noe sted.MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det er vel han her døpt i Aas:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index NorwayWilhelm Marinius Sex: MEvent(s): Birth: 07 Mar 1884 Place: Christening: 27 Apr 1884 Place: Vestre Toten, Oppland, NorwayParents: Father: Ove Wangensten OLSEN Mother: Juliane HANSDR Source Information: Batch Number: C425092 Source Dates: 1869 - 1887 Film or Fiche Number: 125639 Collection Details: Aas; Den Norske KirkeDessuten kan jeg opplyse at min mann har tilbrakt alle sine barndomssomre fra 1948 på Skåtøy i Espevika hos sin mormors søster Gunbjør kalt 'bestemamma' gift med maleren Henrik Lund inntil hun døde 1965.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Du finner en artikkel om ham i Terje Strand (red.): Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, utgaven fra 1944 (s. 282).Her står det bl.a.: Født 7. mars 1884 på Vestre Toten. Elev av Pola Gauguins malerskole. Debuterte på Statens K.utst. 1914. Studiereiser: Paris 1921, 1928 og 1937, Bruxelles 1921, Berlin, Dresden, München 1928, Firenze, Roma, Milano, Napoli 1928. ... Repr. i N.gall.: 'Vinter, Langsethagen, Lillehammer', oljemaleri innkj. 1934. ... Medlem av direksjonen i Kunstnernes Hus siden 1930. Flere år medlem av Bild.K.Styre. ...Jeg fant en del informasjon om ham ifjor, og snakket med folk som hadde kjent ham litt privat. Har trolig fortsatt notatene et sted, bl.a. en kopi av en artikkel fra et jubileumsskriv for Kunstnernes hus der han er med på et bilde. Dersom du sender meg din postadresse, kan jeg sende deg kopier av det jeg har.Det er en journalist i lokalavisen Kragerø Blad Vestmar (www.kragero-blad.no) som har jobbet mye med lokalhistorie, han heter Jimmy Aasen. Han har sikkert stoff om Wangensten, han var veldig hyggelig og hjelpsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til BenteTusen takk skal du ha, men jeg forstår ikke hvordan du søkte på FS for å finne ham.?????MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og til Bente Øien Hauge:Dette var veldig flott å få vite. Selv om det er en halv-onkel, er det veldig interessant. Tusen takk skal du ha:Jeg har postadresse : Postboks 1027, 2305 Hamar, og E-mail: lowangen@online.noMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

'men jeg forstår ikke hvordan du søkte på FS for å finne ham.?????'Du må for det meste bruke farens patronym som etternavn, når du søker på FS, det er ikke altid de er registreret med et slektsnavn der, i det her tilfelle blir det jo Ovesen, som vi vidste.I kirkeboken står det jo som regel kun barnets fornavn, f.eks barnet døpt/kaldt: Wilhelm Marius fader Ove Wangensteen o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gunnar Aabøe

Denne artikkelen i Kragerø Blad omhandler bl.a. Wangensten.LenkeI tillegg er et av hans bilder gjengitt i dagens avis. Ser at avisa kan kjøpes på PDF format med mulighet til å velge utgivelsesdato.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Til Bente Øien Hauge, Lærdal (8): Du skriver at dere har et bilde med 'Lulla Koren'. Det må være min mors kusine Thora Marie (Lulle) Kamstrup Hegge, som var gift med gruveingeniør Wilhelm Koren ca 1917 - 1930.Jeg nevner det selv om boken er vel ferdig trykket for lengst. Er hun malt av Hans Gjesme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.