Gå til innhold
Arkivverket

[#20239] Jon Iversen Syltebø/Indre Bugge, Nesset i Romsdal


Gjest Knut Olav Hoset
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Olav Hoset

Hei, jeg håper på litt hjelp med å finne opphavet til Jon Iversen Indre Bugge, f. 1740. Han er omtalt under Syltebø i Gards og ættesoge for Nesset, bind 5, side 243. Men, uansett hvor mye jeg blar fram og tilbake så finner jeg han ikke omtalt under Indre Bugge... Noen som vet noe mer? Vennlig hilsen Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg finner ham heller ikke, men det er vel ikke usannsynlig at han kan være sønn av Iver Iversen, bruker 1736-60. Bestefaren er da Iver Jonsen, bruker 1678-90 og bestefaren Jon Iversen, bruker 1633-1677. Forfatteren av de første Nessetbøkene har ikke fått med alt, noe som gjør at det arbeides med å supplere de første bindene - mener jeg å ha lest ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Takk for tipset Osvald, jeg har vært inne på tanken jeg også. I bygdeboka, som jeg har lånt på Deichmann, er det noen som har tilføyd 'Iver(!)f. 1740, gift på Syltebø' som det femte barnet til Iver Iversen. (b5, s76) Da kan man nesten begynne å lure på om navnet er rett og... eller om vedkommende i iveren (hehe) bare hadde skrevet feil navn i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Olav Beyer

Foreldrene til Iver Jonson Syltebö (Indre-Bugge) er:Jon Iverson Indre-Bugge [04372] var födt Indre-Bugge i 1740 at Boggestranda i Nesset herred, Romsdal. Jon and Mari Olsdtr. Nauste [04373] var ugift (1779). Jon döde 1824 paa Syltebö i Sira sokn, Eresfjord i Romsdal.Olaug Bårdsdatter Åse (Oppigard) [00307] var födt paa Nordvollen i 1760, Åse i Sira sokn (Eresfjord), Romsdal. Olaug döde 1840 paa Syltebö i Sira sokn, Eresfjord i Romsdal.Iver var födt i 1783 paa Eresfjord, (Sira sokn) i Nesset herred, Romsdal. Iver döde in 1844 (druknet). Iver og Ane Henriksdtr. Nerås (Slenes) [12167] var gift med fölgende barn:i. Jon Iverson Syltebö (-gjerdet) [04441] var födt i 1819 i Eresfjord, (Sira sokn) i Nesset herred, Romsdal. Jon and Ingeborg Guttormsdtr. Vike (Östigård) [04442] var gift i 1859. Jon döde i 1900 paa Syltebö i Sira sokn, Eresfjord i Romsdal.ii. Inger Iversdtr. Syltebö [10019] var födt i 1827 paa Nauste i Sira sokn, Eresfjord i Romsdal. Inger and Ola Knutson Överås (Frisvoll) [10018] flyttet i 1856 til Kristiansund N.Morslekten til Iver Jonson er av Aspa-slekten paa Nordmöre, i likhet til mange i Eresfjord-Eikesdal dalföret. Ellers ser jeg flere Sunnndalsforbindelser og Lesjaslekter i min database. Större etterslekt, bl. annet i Molde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Olav, dette er etterslekta til Jon Iversen. Det var opphavet, foreldrene og forfedrene vi ikke kan identifisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Hei Olav, jeg vil likevel takke deg for opplysningene, selv om det ikke akkurat var det jeg spurte om. Ser du nevner Inger som flytta til Kristiansund. Vet du noe mer om henne? Se min etterlysning Lenke Hilsen fra Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Beklager at dette gikk feil veg - noe som er noe lettere, selvfølgelig. Indre-Bugge omtales under Bd. 5 i Nesset-bøkene og den boken er vel den minst bearbeidede. Jeg kan ikke garantere kvaliteten på dette men jeg har i alle fall som foreldre Iver Jonson Indre-Bugge, f. c.1715 gm. Marit Hansdtr. Bugge f 1709. Iver døde i 1774 på Skorgestua Indre- Bugge. Marit døde samme sted 1760. Deres foreldre, (1a) Jon Olson Bugge f. 1685 Indre-Bugge, hans far Ole Knutson f. 1641 d. Skorgestua i 1711. Iver Jonsons mor var (1b) Sissel Jørgensdtr. Bugge f. 1700 i Risan Øvre, Boggestranda. Hennes far har jeg foreløpig ikke registrert. Marit Hansdtr. foreldre har jeg heller ikke. Knut Olav nevner Inger som flyttet til Kristiansund (i 1856). Hun ble gift med Ola Knutson Øverås f. Frisvoll 13.aug 1819. Hans far var Knut Olson Frisvoll, f. Myklebostad i 1775. Moren var Tørri Arnesdtr. Øverås f. 1797. Tørri var av Steffen Nerås-slekten.Håper dette kan hjelpe litt?MVH Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kjell Ove Hattrem

Det stemmer at Jon Ivarsson, født ca. 1741, død annen juledag 1824 på Syltebøen, var sønn av Ivar Jonsson og Marit Hansdotter i Skorgestua på Bogge indre. (Ivars mor, Sissel, var datter av Jørgen Ivarsson på bnr. 7 Risan øvre.)Jeg ringte til forfatteren av bindene VI--VIII, nå avdøde Bjarne Skorgen, i 1994. Han satt på bygdebokarkivet og fant ut av sammenhengen.Det stemmer også at bind V av Nesset-bøkene er det svakeste i rekken (et annet bind ble trukket tilbake og skrevet på nytt, men det er en annen historie).Hilsen fra en av etterkommerne i Molde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Takk skal du ha, Kjell Ove! At du har denne bekreftelsen fra Bjarne Skorgen virker i alle fall betryggende for meg. Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.