Gå til innhold
Arkivverket

[#20249] Hvor ble det av Anna Marie Rudilahti (Rytilahti) bosatt i Hammerfest 1871?


Gjest Erling Hoel
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Hoel

Ane (Anna) Marie Rudilatti (Rytilahti) var født 19. okt. 1847 i Kemi, Finland. Kom til Vadsø i år ????. Bosatte seg siden i Hammerfest. Har funnet henne i folketellingen fra 1865 i Vadsø. Hun fødte i 1871 min bestefar Otto Marenius. Jeg kan ikke finne spor etter henne etter dette årstall. Kan noen hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Høyreklikk i adressefeltet; Kopi; Skriv innlegget; Høyreklikk i dette; Lim inn; DA oversetter til 'Lenke' etter lagringDu kan med fordel bruke flere vindu når du gjør dette.Dessuten kan du skrive lenke i søkevinduet opp til høyre. Da finner du flere måter å gjøre dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Jan Oldervoll Da forstår jeg hvordan det gjøres selv om jeg ikke har mer enn en knapp på musa mi (Mac) Hilsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Odd Villy Ovesen

Har lett etter Anne Marie Rudilahti, men har ikke vært i stand til å finne henne. Er heller ikke i stand til å finne Otto Marenius i 1875-tellinga, holder det derfor som mest sannsynlig at Anne Marie har tatt med sønnen og flyttet sørover. 1875-tellingen er lagt ut komplett på Digitalarkivet for Nord-Norge, mens det lenger sør kun er et utvalg som er digitalisert.Otto Marenius har en (halv)-bror, Hilmar Peter Olsen, som bor hos mormoren i Hammerfest i 1875, se [url="http://draug.rhd.isv.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?kommando=bosted&ftaar=1875&spraak=norsk&kommnr=2001&kretsnr=001&bostnr=0050&leilnr=00>Lenke Han skal være født i Vadsø i 1870, men uheldigvis eksisterer ikke lenger kirkebøker for nevnte tidsrom for Vadsø. Jeg har imidlertid funnet konfirmasjonen hans i Hammerfest i 1884. Der står det at han er født 27 Feb 1870, bopel Hammerfest. Foreldre Frihandler?? Kristian Henriksen og Anne Marie. Dette gjør det jo litt vanskelig å forstå hvorfor han bruker etternavnet Olsen i 1875.I FT1900 finnes begge brødrene i Oslo: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Glemte i farta at Kristian Henriksen er Ottos far, det er nok derfor presten i Hammerfest har oppgitt han som far til Hilmar også. Hilmar Petter er imidlertid født i Vadsø, og det er nok en eller annen Ole som er hans far (han bruker Olsen som etternavn ennå i år 1900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Odd Villy, For å ta det siste først, fortalte min bestefar, Otto Marenius at Hoel-navnet kom fra Gausdal og at han bodde der i noen tid før han kom til Oslo. Det siste sporet som er sikkert er at Anne Marie og Otto var i Trondheim og fikk bekreftet dåpen i domkirken i november 1871. De er ikke i folketellingene for Trondheim i 1875. Når det gjelder Hilmar, Ottos bror, kjenner vi historien hans ganske godt. Problemet vårt er: Hvor ble det av Anna Maria Rudilahti (Rytilahti) som innvandret fra Finland ??? Hilsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.