Gå til innhold
Arkivverket

[#20251] kilder i Danmark?


Gjest Torill Norseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Norseth

Kan noen fortelle meg hva som ligger på nett av kirkebøker og folketellinger i Danmark, og hvor jeg evt. kan finne det? På forhånd takk. Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Paul Thode

Hei.Holder på med en 5-tipp som etter all sansynlighet er født på Holmen i København.Hans far Knud Jacobsen ble iallefall avskediget fra Holmen i 1768. Ca. det året Jacob Knudsen ble født i København i flg. undersøkelseskom. 1804-1805, Bergen.Har vært innom Dis Danmark, diverse danske arkiver som sa.dk og dda.dk for om mulig å finne oversikter over kirkebøker som er filmet uten å finne noe.Ser jeg på gale plassermvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Nei, jeg vet ikke hva hun het. Jeg har vært innom FS og satt opp fødselsperiode fra 1764 - 1774 med far Knud Jacobsen. Etter en del eliminering satt jeg igjen med 5 personer uten at noen av disse var født i Odense som var Jacobs egen opplysning om fødested.Her om dagen la jeg inn et spørsmål på DA, og fikk da via noen gode hjelpere henvisning til 'Undersøkelseskommisjonen 1804-1805 for Bergen'.Denne førte meg da til Jacob Knudsen, 36 år, født i København. (I 1801 FT hadde jeg alt funnet både han og faren på Glesvær utenfor Bergen.)Grunnen til at jeg ønsket å finne danske kirkebøker er altså Jacob som var født i København mens faren tydligvis jobbet på det store danske marineverftet Holmen. Faren fikk avskjed der i 1768.(Faren Knud Jacobsen skal i følge denne listen være født Rogsund,(i dag i Bremanger kommune) i Davigs Skibrede rundt 1733. Får sjekke rundt han senere.) Jeg satt altså igjen med fem Jacob Knudsen etter mitt nevnte søk på FS. En er døbt 1764.01.23 i Holmen sogn, København. Sammentreff kanskje. Hans mor het Karen Regina Friderichsdtr. På FS har jeg ikke funnet hverken giftermål eller død rundt denne familien.Derfor ønsket jeg å få fatt i kirkeboken for Holmen sogn, København for nærmere kontroll av hva som står der. Trodde den kanskje var filmet og tilgjengelig. Men hvor finner jeg den?mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Det var Jacob Knudsen fra 1764 jeg også kikket på.Her har du i alle fall oversikt over hvilke kirkebøker fra Holmen som familysearch har tilgjengelig: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Wow, den var sjefs. Hvordan fikk du fatt i den.Etter å ha sett på din lenke , gikk jeg inn via 'library catalog', rotet litt rundt, og fikk fatt i nesten de samme dataene på et litt annet oppsett. Inneholdt også litt bakgrunnsinformasjon om kirken. Det er utrolig hva som ligger rundt omkring. Det er bare å vite hvor man skal lete.I morgen skal jeg høre på det lokale biblioteket om de kan låne film fra Danmark.Det står vel mere i kirkeboken enn på skjemaet i FS, eller?Tusen takk for hjelpen.mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.