Gå til innhold
Arkivverket

[#20265] Torbjørn Olavsen Sandven


Gjest Kjersti B. Danilova
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti B. Danilova

Kjenner til at det strides om hvem Torbjørn Olavsen Sandven faktisk var gift med: Kristine Tronds eller en annen.Er det noen som har noen informasjon eller synspunkter angående dette, så mottas disse med takk. Dersom noen vet mer om hvem evt. andre hustruer kan ha vært, er dette også av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Jeg vet ikke om Jo Rune Ugulen har tid til å svare på dette, men ifølge ham var Kristine Kristoffersdatter Tronds (som ikke het Rustung) IKKE gift med Torbjørn Olavsson Sandven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Uten å ha kilde- eller artikkelhenvisningene for hånden, så våger jeg å påstå at Kristine Tronds var gift med futen Torbjørn Olavson og ikke med lensmannen Torbjørn Olavson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Og eg sluttar meg til siste innlegg:-) Futen Torbjørn Olavsson er ikkje identisk med Torbjørn Olavsson på Sandven i Kvam. Og i skiftet etter Kristoffer Trondsson frå 1578 er det futen som er gift med dottera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Til det første spørsmålet: Det finnes ingen sikre opplysninger om hvem Torbjørn Olavson på Sandven var gift med. Det eneste som er *helt* sikkert, er at han ikke var gift med Kristina, datter til Kristoffer Trondson. I tillegg til skiftebrevet etter KT, er det etter hvert også funnet andre dokumenter som gjør Kristina uaktuell som Torbjørns kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Til nr. 3: Med utgangspunkt i hva man i dag vet om Kristine og hennes slekt, blir opplysningene på den linken du oppgir, til dels svært misvisende og forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til dere alle: Jeg er redd for at det samme spørsmålet og den samme debatten vil dukke opp år etter år etter år . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel veldig vanskelig å unngå ettersom flere 'nye' personer interesserer seg for slektsforsking?Det er ikke alltid like lett for en nybegynner å vite hva som har vært diskutert før og hvordan man skal finne opplysninger.Det er greitt når man setter opp linker til diskusjoner som har vært før i et slikt tilfelle.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Jeg lurer på om Anna Torbjørnsdatter Sandven, f. ca 1555 er datter av Torbjørn Olavsen Sandven? Er det da også videre riktig at Anna var gift med Sjur Steinson Bøvre, f. ca 1555?Jeg har i følge mine opplysninger at dette ekteparet skal ha fått 4 barn: Oddmund (Åmund) Sjurson, f. 1579, Sandven, Stein Sjurson, Per Sjurson og Marita Sjursdatter. Er disse korrekte?Jeg har nå fjernet Kristine Tronds som ektefellen til Torbjørn Olavsen Sandven. mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Forestillingen om at Anna var datter av Torbjørn Olavson Sandven og gift med Sjur Steinson ble i sin tid lansert i ætteboka for Kvam. Påstanden er tilbakevist av både Berge Velde og Lars Hamre med henvisning til arveoppgjøret etter Torbjørns sønn Olav. Olav var barnløs og arven gikk kun til barn av Olavs søster, Herborg Torbjørnsdotter (gift med Johannes Lauritsson Galte). Dette blir oppfattet slik at Torbjørn bare hadde to barn, eller to barn som er sikre (Olav og Herborg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Inger Grøhn

Så var det min tur å komme til denne problemstillingen. Jeg har forstått at jeg ikke skal gå videre med Kristine Kristoffersdatter som kone til Torbjørn Olavson Sandven, men jeg er ennå usikker når det gjelder mulig datter til Torbjørn. På meg ser det ut til arveoppgjøret etter Torbjørns sønn Olav blir brukt som det endelige 'bevis' på at der ikke fantes en Anna. Hun døde jo ganske tidlig (Sjur Steinson giftet seg på nytt). Kan det være derfor at hun ikke var nevnt i skiftet? Eller er det andre grunner til å fjerne Anna som datter til Torbjørn? Under Stein Sjurson (Ættarbok for Kvam) står det at han var gift med en Torbjørnsdatter fra Sandven. Håper noen her kan hjelpe meg, selv om denne debatten ligger mange år tilbake. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er mine notater om Torbjørn Olavson Sandven. Første avsnittet, er skrevet av Terje Hagen i et innlegg som jeg tror var i dette Forumet (har ikke tema-nummeret).'Etter det eg har erfart frå tidligare diskusjoner om dette temaet, så skal Thorbjørn Olsson Sandvin ha 4 døttre og 1 son. Elles så skal far til Thorbjørn være lite kjent, men mor hans er nevnt som Christine Petersdtr. Torsnes, dotter av Peter Nielsson Torsnes, mor ukjent, eller sonedotter av Niels Ragnvaldson Brandvik og Herborg Baardsdtr. Torsnes. Er det ekteskap mellom Thorbjørn Sanvin og Christine Rustung, og er dette verifisert? Thorbjørn skal visst ha vore gift to gonger:Gift 1, Ukjent. Barn: 1) Herborg Torbjørnsdtr. g. med Johannes Lauritsson Galte. 2) NN Thorbjørnsdtr., døydde Vikør, Sandvin 3) Christine Thorbjørnsdtr., døydde Norheim. 4) Karen Thorbjørnsdtr., døydde Skånevik Ebne. Gift 2, Ukjent. Barn: 1) Olav Thorbjørnson Sandvin, døydde Øystesø. Mvh. Terje Hagen'Og dette vel være fra en bygdebok ? (Jeg er på Tenerife og har ikke kildene her nede): 'Torbjørn vert nemnd på Sandven bruk 1 frå 1563 av. Han var lensmann for Øystese skipreide, den fyrste me kjenner i dette embete i Kvam. Han brukar truleg heile Sandven, men åtte berre det halve. Elles åtte Torbjørn ei mengd jordegods kring i bygdene. Med kona si arva han Nes i Varaldsøy. Torbjørn hadde ymse saker fyre vedkomande sitt jordegods, soleis stridest han med presten i Kinsarvik om eigedomsretten til Kvanndal. I 1579 makeskifte han noko jordegods med Nils Guttormson på Torsnes og Jon Hogneson på Mundheim. Torbjørn var ein rik og mektig mann i Hardanger sine dager og hadde ein leidarstilling mellom bøndene her. I 1591 er han bygdi sin utsending til kongehyllingi på Akershus.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Hallo Knut. Ja, det er disse opplysningene jeg har forholdt meg til. Innlegget til Terje Hagen og opplysningene fra Ættarbok for Kvam. Nå viser det seg at bygdebokens opplysninger om at Torbjørn Olavsens kone var datter av Kristoffer Trondsen er feil. Disse er såpass klart tilbakevist at jeg ikke går videre på den linjen. Men jeg er mer usikker når det gjelder Torbjørns datter NN (Anna?) Terje Hagen viser til to ekteskap og at Torbjørn i det ene fikk en datter som kom til Sandven. Men Odd Handegård avviser dette. Skulle så gjerne vite hvorfor det er en slik uenighet mellom disse. Og hvor kildene til dette finnes. Takk skal du ha, og nyt solen i sør! mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.