Gå til innhold
Arkivverket

[#20268] Ivar Ormsen Ebna, Elias Hermansen Thiligner


Gjest Kjersti B. Danilova
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Hva vet du om dem? I hvilken sammenheng har du fått tak i disse navnene? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti B. Danilova

De er begge mine forfedre. Har funnet en del stoff om dem (og om etterslekten) i ulike bygdebøker. Har imidlertid funnet lite om deres forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

I følge bygdeboka for Kvam var Elias fra Danmark, og så mye mer er det vel ikke lett å finne ut.Ivar skal komme fra Tokheim i Odda. Jeg bør friske opp kildegrunnlaget før jeg påstår for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Når du kommer så langt tilbake som midt på 1500-tallet, blir det alltid mye usikkerhet knyttet til slektsrelasjonene. Når det gjelder Ivar Ebne, ser det ut til at han var bror til Samson Ormson på Tokheim. Den lokale litteraturen har antatt at Orm Eirikson Orm som var gift med Astrid Ormsdotter Lydvo på Voss, var oldefar til Samson og Ivar. Om Omrm Eirikson og Astrid har det pågått omfattende diskusjoner her på DA i det siste, f.eks. nr. 16872.Om etterslekta etter Ivar, finnes også nyere litteratur, f.eks. Rostrup og Tautra i 'Ætt og Heim' for 2001, i tillegg til Skånevikssoga bd. 4(1990).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Det er vel ikke helt riktig å si at artikkelen i Ætt & Heim 2001 omtaler Ivar Ormsen Ebnas etterslekt. I denne artikkelen nevnes bare såvidt sønnen Jesper Iversen Ebna, hvis enke Anna Samsonsdatter fra Kjerland i Kvinnherad ca. 1663 ble gift med Paul Andersen Rosenow, som opprinnelig var fra Stavanger. Han var sønn av prestedatteren Susanna Rasmusdatter, som artikkelen handler om, og hennes første ektemann Anders Paulsen Rosenow fra Rostock. Paul og Anna hadde ingen barn. Såvidt vites var det heller ingen barn i Annas første ekteskap. Utover dette nevnes bare såvidt to av Jespers søstre i forbindelse med en strid om boligretten til gården Ebna. Det som derimot er viktig, er at i artikkelen rettes en feil, nemlig at Anna Samsonsdatter ikke var mor til Paul Andersens eneste datter Anna Kristine, slik det er hevdet i Tysnesbøkene. Etter henne er det mange etterkommere, men dette er altså ikke Ivar Ebnas etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Formuleringen min var kanskje en overdrivelse - jeg burde vel ha skrevet at artikkelen omtaler en del tilgrensende slektsforhold slik jeg har formulert med i en annen sammenheng. Men den nevnte artikkel er likevel uten tvil godt lesestoff også for personer som er interessert i slekta til Ivar Ebne. Etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Marie Skålnes

Eg ættar også frå Elias Hermanson og kona hans, Sophie Frisch frå Bergen. Far hennar var førtelektor ved Bergens Lærde Skole. Er det mulig å finna noko meir om han og hans forfedrar?Elias si dotter, Margrethe 1670-1745, som eg ættar frå, var gift med Peder Christopherson Hjelmervik (1665-1732) av Slee-slekta. Mor hans var Johanne Pedersdotter Skriver, dotter av Peder Mogensson/Monsson frå Stord. Han var av Starupsslekt. Kor kan eg finna meir om denne slekta? Desse opplysningane har eg notert for årevis sidan, og eg er dessverre ikkje sikker på kjeldene.Eg er heilt ny på dette forumet, oppdaga det for nokre dagar sidan. Eg har skrive ned alle forfedrane mine attende til omlag 1600 (og mykje lenger når det gjeld enkelste greiner). Eg har lagt det litt på is dei siste åra, for eg har ikkje funne meir ved hjelp av bygdebøker o.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.