Gå til innhold
Arkivverket

[#20271] Generelt


Gjest Kine Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kine Andresen

Jeg har nå drevet med slektsforskning i ett år og har en omtrentlig komplett slektsbok fra sør trøndelag og ytre enebakk, hvis noen tror vi er i slekt ta kontakt.Men for å få litt kjøtt på beinet, altså utfylle litt mer, må jeg inn på riksarkivet eller mye lagt ut på internett? Jeg tenker da på byggesaker, brannsaker, bilder, straffedommer, sykehusopphold, skatter, rikdom, matrikler, pantebøker og registre, flyttingsopplysninger, magistratsprotokoller, vaksiner og alt annet. Hva er lagt ut og hvor finner man dette?Tusen takk for all hjelp.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simen Jenssen

Ja, det er jo flott at du har en komplett slektsbok like om hjørnet, men hviklen slekt er det egentlig snakk om? Andresen? Grunnen til at jeg spør, er at jeg sjøl har slekt fra Ytre Enebakk - og det er vel ikke hele det området, samt Sør-Trøndelag, du har kartlagt i løpet av et år?Hilsen fra Simen Jenssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kine Andresen

Nei nei er du gææææææææren.....Moren min, har holdt på i 20 år, søsteren min i 5 år og jeg nå i ett år (vi har hatt mamma-perm, lite å gjøre)Altså slekta er veldig stor, Holst, Skaug, Slora, Strand er vel de gjennomgående etternavnene, ellers er det Ødegården.Vet ikke hvoe kjent du er i enebakk, men hvis du skriver noen av de gårdsnavnene du har kunne jeg kjapt gått igjennom det vi har. Det som er så spesielt er at vi er helt tilbake til 1600-tallet, da må til tyskland, og ingen har flyttet ut av Enebakk av min slekt. Snakk om innavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Slora heter flere husmannsplasser under diverse garder i Enebakk, men de andre gardsnavnene kjenner jeg ikke igjen. På hvilke garder har du aner i Enebakk? Jeg har også mange derfra, for mye til å ramse opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kine Andresen

HeiEr herfra selv, og ja det er mye av de samme navnene.Vel, Bråten under Hobøl, Lysstad under Torshov, Næs, Slora (mellom Ytre Enebakk og Enebakk), Ødegården på Brevig, Østenbøl, Jaer, Finnhaugen, Skaug under Østby, Rakkestad gård, Ekeberg gård, er bare for å nevne noen.Søsteren min, jobber også med dette og hun driver på en helt annen gren. Hun har også kommet lang innenfor Enebakks grenser. Hvis du vil hadde det vært litt morsomt om vi kunne funnet ut om vi var i slekt? Det vi setter høyest er å få historier rundt personene for å finne ut litt om hvordan de var. Her i Enebakk går det en del historier og det gjør det veldig morsomt. Når er tidsperioden din slekt er i Enebakk og hvor hovedsakelig bodde de hen?Slekta vår var tydelig ganske fattige for de flyttet en hel del rundt og hadde ikke noen særlig tilknytning noe sted, men de holdt seg innenfor Enebakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kine Andresen

Kari:Ser på andre innslag at du er ganske dreven på dette, hvis du er interessert har vi snart tre bøker fra Enebakk. Man kan jo aldri bli ferdig med dette, men moren min har noe som heter Holst-slektsbok og det hun har gjort selv. Søsteren min er også veldig langt bak nå. Vi har lagret alt på dataen. Er det noe sted eller noen som kunne hatt interesse av å legge det ut på internett eller ja, jeg vet ikke. Det var snakk om å legge ut Holst-boka men huset hans brant ned så det ble lagt på is i 10 år, men er det fremdeles interesse for å legge ut slike bøker på internett?E-mail addressa mi er: kine.andresen@spray.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hvis dine aner er registrert i et slektsprogram, kan du sende en gedcomfil til DIS-Norge. Da kommer du i kontakt med personer som har samme aner som deg.Ellers er det mange som legger ut sine slektstavler på hjemmesidene sine. Det er alltid morsomt å kikke på andres slektsbøker.På Skaug under Vestby bodde Villum Nielsen og hans kone Marte Torersdatter. Hun døde der i 1757. Det var mine 3 tipoldeforeldre.Jeg drister meg til å påstå at de fleste som har mange aner i Enebakk er i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Kine..For meg blir det å finne fødsels- og dåpsdato, konfirmasjon, ekteskap og død på en person kun et skall. Jeg er som deg og synes at det spennende og interessant å finne mest mulig 'kjøtt på beina' på mine aner.Jeg også har funnet mesteparten av alle slektsgreinene mine født, døpt, konfirmert osv men når det gjelder å finne historien om menneskene har jeg konsentrert meg om den ene delen på min mors side som jeg tidlig skjønte at jeg ville finne masse om. Etterhvert skal alt dette materialet bli en utfyllende slektsbok.Fra Byarkivene i Oslo, i Trondheim og de kommunale arkivene i Trøgstad og Mysen har jeg funnet masse informasjon i de respektive fattigvesenets diverse protokoller - familieforhold, bostedsopplysninger med flytteopplysninger, yrke- og arbeidsopplysninger, helseinfo, om økonomi, sjukehusinnleggelser, info om utsatte barn (som ble satt ut til både private folk og på instutisjoner - en av 'mine' utsatte barn havna på norges første barnevernsinstutisjon 'Oppdragelsesanstalten Toftes Gave' i Hedmark som etter diverse kilder visstnok skal ha vært verre enn et fengsel med underernærning, mishandling og trakassering) osv. Når det gjelder 'Toftes Gave' har jeg blant annet fra Byarkivet i Oslo fått tak i originale årsberetninger hvor det står historier om de forskjellige guttene som var der.I både Oslo Byarkiv og på Riksarkivet (jeg venter fortsatt på svar fra Byarkivet i Trondheim) har jeg funnet sjukehus/pasientjournaler som også inneholder masse om familie og bostedsopplysninger i tillegg til de helsemessige problemene.På Riksarkivet og fra Statsarkivet i Trondheim har jeg funnet protokoller og journaler på diverse fengselsopphold gjeldene for min oldefar og 4 generasjoner bakover i tid av begge kjønn som også gjelder helsøsken og halvsøsken i de forskjellige generasjonene. I disse sakene finnes det også masse interessant info når det gjelder familie, bosted, signalement osv, osv. På min oldefar og hans halvbror har jeg også funnet fotografier fra diverse opphold på 'Botsen' i Oslo - I tillegg finnes også min oldefar i forbryteralbumet i Oslo.Litt mer info om de diverse 'forbrytelsene', ofte bare filleting (og innimellom også uten bevis men det spilte tydeligvis ingen rolle på den tida) har jeg funnet i Statsadvokatens Justisprotokoller på Riksarkivet og på Statsarkivet i Trondheim.Diverse Bidragssaker har jeg funnet på Riksarkivet i arkivmaterialet fra 'Stiftamtet' gjeldene for Oslo.Skoleopplysninger finner du hos de forskjellige kommunenearkivene rundt omkring.Det er helt sikkert en del arkivmateriale jeg har glemt å nevne her i tillegg at det er masse arkivmateriale jeg ikke har fått sett på enda, både her i Oslo, i Trondheim og i andre fylker - de flytta visst en del rundt omkring denne delen av slekta.Når man leiter etter og finner så mye som jeg har gjort må man regne med at det er en del tragiske skjebner rundt omkring og at man kan lese ting som enkelte personer kan synes være støtende. Noen mener at mye av dette arkivmaterialet er for privat og at 'noe må man få ha for seg sjøl'. Vel, jeg er ikke enig i det....Noe materiale må man søke innsyn for å se men det jeg har 'ramsa' opp her er tilgjengelig arkivmateriale for alle og gjelder mennesker som for lengst er borte fra denne kloden. Den eneste muligheten for meg (og sikkert mange med meg) til å finne mest mulig ut om min slekt - historien om dem, uansett om det er bra eller dårlig - er å kikke gjennom det jeg kan av materiale. All arkivmateriale rundt omkring i Norges land er jo til for å brukes av alle oss nysgjerrige og/eller historisk interesserte sjeler i hele vårt langstrakte rike. Og der finnes masser av nedskreven norges historie på godt og vondt som for meg, og helt sikkert mange med meg, er vel verdt å få med seg.Et par andre spennende og interessante kilder er skifteprotokoller og en utfyllende kirkebok. Er du heldig, så er slekta di fra et sted der presten skrev lange avhandliger ved f.eks 'uægte' barn og ved de offentlige skriftemåla. Jeg sitter nå og tyder og dataregistrerer kirkebøker og finner utrolig mye interessant norges historie der...... Håper jeg har gitt deg noen ideer om hvor du kan leite etter 'dine' folk i et hav av tilgjengelig arkivmateriale......Lykke til videre!!!! mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Se om de har boken 'Våre røtter' av Nils Johan Stoa og Per-Øivind Sandberg på ditt lokale bibliotek. Det er en håndbok i slektsgransking. Her står alle de mest kjente kildene beskrevet.De fleste bokhandlere har den. Den er uunnværlig synes jeg.Mette kom med en flott redegjørelse, men det er mange flere kilder. Skiftene inneholder detaljerte lister over innbo og løsøre; beskrivelser som f eks et brunmalet, marmoret bord med dreiede ben og skuff under. Klær, sengetøy og gardiner er beskrevet med stoff og farge. Du kan se hjemmene for deg. I tillegg nevnes barn, svigersønner og andre slektninger i skiftet.Militære protokoller har også ofte mange opplysninger. Den tidligere nevnte Villum Nielsen var på sesjon og det ble opplyst at han hadde vært tambur i 5 år, men fordi han var tunghørt måtte han på generalmønstring for opplæreing. Han kunne ikke lenger være tambur og måtte lære å sloss. Det ble også opplyst at han var skredder.Som Mette nevner er fangeprotokoller og selve sakene en gullgruve for slektsgranskeren. Her kan hele livshistorien være beskrevet.God fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg syns også at bygdebøkene ofte gir god informasjon om anene, og jeg har prioritert å kjøpe en del av disse. Når man bor slik at man kommer seg til arkivene kun 1 gang pr. år eller enda sjeldnere, så er bygdebøkene et godt alternativ. Har også prøvd meg på noen skifter, men der har jeg hittil nesten bare forstått arvingene. Enten har jeg vært spesielt uheldig, eller så mangler jeg trening i å lese sammehengende skrift fra den tiden jeg forsker i. Det går faktisk an å se skifter på mikrofilm. Siden jeg etterhvert har god trening i å lese kirkebøker, så forundrer det meg litt at jeg har problemer med skiftene. Militære ruller er også nevnt her, og det kan jeg anbefale. De gir god informasjon. For Helgeland finnes dette på mikrofilm, men for andre steder som jeg har spurt etter iallefall må man på arkivene. Der har de vært svært lite hjelpsomme overfor meg(Trondheim), men regner med at det er bedre hjelp å få andre steder. Jeg fikk dessverre ikke noe innsyn i militære ruller på Statsarkivet i Trondheim, så hvis noen skal prøve på det er de hermed advart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Anne Lise: Å lese skifter er endel vanskeligere enn kirkebøker fordi det er i fri tekst, med endel ukjente ord og ord skrevet helt annerledes en nå. Ta deg god tid. Skriv ned bokstav for bokstav i ordene. Lag en strek der du mangler bokstaver eller ord. Etterhvert blir du kjent med håndskriften og du klarer mer. Når du har kommet et stykke på vei, går du tilbake og løser mer av det du ikke klarte i begynnelsen. Hvis du klarer navnene, så legg merke til hvordan han skriver de enkelte bokstavene.En god måte å lære gotisk skrift er å bli med på dugnaden med kildeavskrivningen, enten i DIS-Norges regi eller på egenhånd. Finn noe hvor skriften er tydelig. Da får du kjempegod trening, og skifter og annen fri tekst går mye lettere. Dette er min erfaring etter å ha registrert manntallet fra 1701 for Enebakk. Jeg har også registrert manntallet fra 1664 og 1666 fra samme sted, pluss begravelsene 1719 til 1754. Etter det gikk skiftene som en drøm, selv om det stadig er ord eller partier som er vanskelige, men kanskje mest fordi kopiene fra mikrofilm er dårlige.Et godt hjelpemiddel er historisk leksikon. De forklarer mange gamle ord, slik at du kan kontrollere at transkriberingen fra skiftene er riktig.Be om hjelp her i Digitalarkivet hvis du står fast. Jeg hjelper deg gjerne.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Foreløbig så er skiftene lagt på is dessverre, men det er mulig jeg skal bestille noen mikrofilmer med skifter fra Hallingdalen senere dette året. Så da kan jeg kanskje komme tilbake med spørsmål? Dessverre har jeg ingen aner i Enebakkområdet, og jeg har mest aner på Helgeland og i Trøndelag og noe i Buskerud, Lofoten og i Bergen.Det er jo pantebøker for Helgeland i skapet på biblioteket, og dem kunne jeg jo sett litt mer i enn jeg har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det var underlig at Statsarkivet i Trondheim ikke var behjelpelig med innsyn i militærrullene. Hva skjer? Benekter de at de har slike eller påberopte de seg klausuler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg spurte vel etter noen som jeg skulle finne fødested på, og det sa de jo at det ikke sto der. Jeg ønsket jo likevel å se de militære rullene, siden det kunne komme frem andre opplysninger som var relevante. De sa rett ut at de ikke hadde system på de militære rullene, og at det også ville bli vanskelig å finne dem. Dette er et par år siden. Det var vel hovedsaklig med tanke på en Bendik Gunvaldsen som var i Stjørdal fra 1824 og utover(har jo funnet ut om han likevel) og en Jon Jonsen på Frosta født ca 1770 som jeg skulle finne ut av.Senere har jeg fått behov for å se etter en Peder Jonsen Hilgjerdet som var militær i Trondheim ved sønnens dåp i 1788 og en Halvor Eriksen som ved giftermålet i Stjørdal hadde dimmisjon fra Kongens tjeneste. Vet ikke om det er noen vits å prøve å spørre etter militære ruller på disse på Statsarkivet i Trondheim. Generelt sett syns jeg de er svært lite hjelpsomme der, og hvis man spør om hjelp til å tyde noe så forstår de mindre enn jeg selv gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis de ikke har system på de militære rullene, så bør de skaffe seg det fortest mulig - noe som muligens alllerede har skjedd? Du burde spørre igjen. Men spør generelt, nemlig om tilgang til militærruller (fra det og det distriktet og den og den tidsperioden). Disse skal du i utgangspunktet ha krav på tilgang til.Generelt er det få som kan lese gammel skrift. Det gjelder også ansatte i Arkivverket. Men så gjelder også nesten alle oppgaver i etaten nyere tidsperioder, for ikke å si helt ferske kilder (digitale etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg tenker meg om så må det ha vært i 1998 eller 1999 jeg spurte, så de burde ha fått orden på de militære rullene nå. Jeg glemte vel å si tidligere at det var for Trøndelag de ikke hadde system på de militære rullene, og at det ikke har vært samme problem når det gjelder Helgeland og Lofoten. Der er de militære rullene også mikrofilmet.Det hadde jo vært et stort ønske at noen kunne mikrofilme militære ruller for Trøndelag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.