Gå til innhold
Arkivverket

[#20272] Fransk dame


Gjest Kine Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kine Andresen

Hei igjen.Har her en Kristian, fra Ytre Enebakk, som etter ryktene skal ha en fransk mamma som satte han igjen og dro, de hun satte han igjen hos satte sitt navn på dåpsattesten. Så det er umulig å vite helt sikkert, men han hadde brune øyne. Jeg har senere fått vite om en familie som bor i Nordkisa som også har en fransk dame som heter Michell som familie. Historia sier at hun kom fra Frankrike, fordi hun var blitt sendt bort, hun var lausunge, og da skulle hun kommet til Enebakk.Er dette ett sammentreff eller kan det være noe i det? Hvordan finner jeg sannheten nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hva er det egentlig du søker etter? Vil du ha hjelp må du nok komme med flere opplysninger. Årstall, etternavn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kine Andresen

Det jeg mener er, fordi vi verken har årstall eller noe som helst anelse om dette virkelig er sant, er det noen steder jeg kan finne en fransk dame som kom til Enebakk.Lister om ny inflyttende? Steder utenlandske måtte melde seg ved innkomst? Vi vet bare at hun heter Michelle, og at hun senere fikk familie i Nordkisa, men der stopper det. Hun står ikke registrert noen steder???? Er det håp om å finne henne eller er det håpløst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du kan f eks starte med å spørre dem (den/de) du har hørt ryktet av, og nøste ryktet opp den veien, person for person bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Foruten fremgangsmåten i forrige innlegg tilføyes:Hvis du opplyser om årstall og mulige herkomst på barnefaderen, kan kanskje noen bidra med adekvat hjelp. Rundt om i gamlelandet, i lignende sammenhenger, verserer andre varianter f.eks. moder eller fader var fra Spania, Italia osv. grunnet brune øyne olg. Noen ganger har de søkende endt opp med at den største sannsynligheten var at begge foreldrene hørte til i gamlelandet. En nøye kontroll av eventuelle forskjeller i MINI og KLOK for tidsrommet kan gi en pekepinn.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I bokverket Norsk innvandringshistorie 1-3 (2003) er det gitt henvisninger til hvordan folk skulle eller kunne melde seg til/for myndighetene ved ankomst, oversikt over passkontroll, søknader om borgerskap etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.