Gå til innhold
Arkivverket

[#20273] Gabriel Gabrielsen, hvor var han i 1865?


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Ved følgende lenke Lenke, person nr 131, står det at hennes mann oppholder seg i 'Karsund'. Hvor er det?Mannen heter Gabriel Gabrielsen, født 1803 i Feda på gården Titland. Han har bodd ved Strømmøllen i Årstad i lang tid med kone og barn og har hatt forskjellige yrker: matros, møller, bestyrer, gjestgiver. Noen ganger nevnes han ved navn Gabriel Gabrielsen Titland, andre ganger bare Gabriel Gabrielsen, og dessuten finner jeg ham registrert som Gabriel Bach Gabrielsen ved noen av barnas fødsel.Kan noen hjelpe meg å finne ham? Jeg er dessuten også interessert i å vite hvor og når han og konen døde (har ikke funnet dem døde i Bergen, heller ikke at de levde i 1875-tellingen)mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Under begravde i Bergen er det en Møllebygger Gabriel Gabriels. som døde i 1876 i Solheimsviken, 76 år. Kan han være din Gabriel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du finn han i 1875-teljinga for Bergen som straffange Gabriel Bok Gabrielsen f. 1800 i Flekkefjord, Lister og Mandals amt. I same teljing for Årstad, som ikkje ligg på DA, men som eg har, bur kona i Årstad åleine. Eg veit førebels ikkje kva han var straffa for, men det er nok truleg han som døyr året etter med adresse Solheimsviken, kor kona budde.Karmsund er det sundet som går forbi Haugesund, mellom fastlandet og Karmøy. Eg fann han ikkje i nokon av dei kommunane (i Rogaland) 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du finn han òg under Bergen som 'Innsett i fengslet' og 'Tvangsarbeidarar'. Han har i alle høve vore inne to gonger - 1867 og 1875, ein månad kvar gong. Slapp siste gongen ut 11.01.76.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Då er det nok han ein finn død som Møllebygger GG i februar 1876. At du ikkje finn kona død i Årstad, skuldast nok at ho levde lenger enn til 1886. For i dei kyrkjebøkene som ligg på DA, døde frå 1881-1911, er ikkje Årstad sokn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Takk for interessante svar!Jeg hadde også lurt på om 'Karsund' skulle være Karmsund, hadde også sjekket FT 1865 for endel kommuner i det området.Møllebyggeren som dør i 1876 var også en mulig kandidat, selv om alderen er et par år feil.Nå lurer jeg på om det går an å finne ut hva GG satt inne for, og om noen kan hjelpe meg med å finne konas død i kirkebøkene for Årstad en gang etter 1881.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Et spørsmål til, i samme slengen: Jeg har forgjeves lett etter dødsdato for Gabriel Gabrielsens bror, Søren Gabrielsen, og hans kone Pauline Bergithe Øgaard. Disse har også bodd i Årstad, Søren var møller ved Strømmøllen. De levde i FT 1891: LenkeKan det være at de også finnes i det materialet for Årstad sokn som ikke er med i Døde i Bergen 1881 - 1911? Kan noen finne dem for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det kan vel være denne:Søren Gabrielsen møllemester, enkemand, født 1809 i Fedde i Kvinesdal, bosatt i Kl. Fastingsg. 29, død 7. januar 1892, gravlagt 13. januar 1892 MK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Det er han, ja. Takk skal du ha!Men kan du si meg når på året FT 1891 i Bergen ble foretatt? Konen, Pauline Bergithe Øgaard, levde da, men når mannen dør i januar 1892, er hun altså tydeligvis allerede død. Går det an å finne hennes dødsfall, registrert på enten Øgaard eller Gabrielsen som etternavn? Og hvis noen kan finne dødsfallet til Gabriel Gabrielsens kone, Karen Christine Lønrod (eller Gabrielsen), hadde det vært fint.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Eik

Prøver igjen: Kan noen som har kirkebøker for Årstad sokn i Bergen tilgjengelig hjelpe meg å finne to dødsfall:Pauline Bergithe Øgaard (muligens Gabrielsen), f. 1814, død en gang mellom tidspunktet for FT 1891 og 7. jan. 1892 (da mannen dør som enkemann).Karen Christine Lønrod (muligens Gabrielsen), f. 1808, død en gang etter 1881 Hun var enke.Disse to var svigerinner, ektemennene het henholdsvis Søren og Gabriel Gabrielsen.mvh, Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Karen Kristine Gabrielsen, født 1808, døde 25. januar 1908 i Solheimsviken, og ble gravlagt 31. januar samme år i Årstad.Pauline Bergithe Gabrielsen, født 1813, døde 26. juni 1891, og ble gravlagt 1. juli 1891 fra Mariakirken. Hun bodde ved sin død i Klaus Fastingsm. 29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Duverden! Ble Karen Kristine virkelig 100 år, med en så vidløftig ektemann og en enda mer vidløftig bror?Vel, tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.