Gå til innhold
Arkivverket

finner ikke Ole Nyheim Hansen f 1897


sonja m vatn
 Del

Recommended Posts

Jeg ser fra klokkerbok fra Nittedal/Hakadal at han er registrert som far til et barn døpt i 1920, og han er registrert med fødested Telemark. Men jeg finner ham ikke igjen noen steder (Kirkebøker fra Telemark). Heller ikke i folketellingen fra 1910, hvor han jo vitterlig burde eksistere da han er født 1897. Kan det hende at vedkommende som er oppført som far til barnet ved dåp bare er ett "påhitt" og faktisk ikke eksisterer? Eller kan man gå utifra at opplysningene i klokkerboken er korrekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill! Finner ikke Ole Hansen knyttet til Nyheim navnet, heller ikke i Saude i Telemark. Hvor fant du informasjon om Nyheim gården i Lier? Kan man tenke seg at Ole Hansen (som barn) med familie flyttet fra Telemark til Lier, til nytt småbruk (Nyheim), for så etter 1900 en gang å ta navnet Nyheim som etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk for gode innspill! Finner ikke Ole Hansen knyttet til Nyheim navnet, heller ikke i Saude i Telemark. Hvor fant du informasjon om Nyheim gården i Lier? Kan man tenke seg at Ole Hansen (som barn) med familie flyttet fra Telemark til Lier, til nytt småbruk (Nyheim), for så etter 1900 en gang å ta navnet Nyheim som etternavn?

 

Hvis du går til FT 1910 Buskerud og søker på Nyheim under "bosted", så finner du noe fra Lier. Det samme kan du gjøre for FT 1910 Telemark. Kan hende du kan finne noen spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk for gode innspill! Finner ikke Ole Hansen knyttet til Nyheim navnet, heller ikke i Saude i Telemark. Hvor fant du informasjon om Nyheim gården i Lier? Kan man tenke seg at Ole Hansen (som barn) med familie flyttet fra Telemark til Lier, til nytt småbruk (Nyheim), for så etter 1900 en gang å ta navnet Nyheim som etternavn?

 

Og jeg finner heller ikke Ole på Nyheim i FT 1900, så det er nok kanskje et navn han har tatt i voksen alder.

Han skulle jo egentlig bli konfirmert 1910-1913 så kanskje du skulle forsøkt å finne konfirmasjoenen hans i Drammen og se om Nyheim-navnet kanskje er dukket opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Jeg har trålet gjennom konfirmanter for Bragernes (og Lier står også i samme bok, under egen oppføring) for de aktuelle årene, men finner ingen Ole Hansen f 97 fra Telemark. Det samme skjer når jeg ser på konfirmanter i årene 1910-1913 fra Sauherad, der den "eneste" Ole Hansen f 97 fra Telemark på gården Ødegården er registert under folketellingen 1910. Han synes å ha flyttet derfra. Mannen må kanskje forbli et mysterium for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk igjen. Jeg har trålet gjennom konfirmanter for Bragernes (og Lier står også i samme bok, under egen oppføring) for de aktuelle årene, men finner ingen Ole Hansen f 97 fra Telemark. Det samme skjer når jeg ser på konfirmanter i årene 1910-1913 fra Sauherad, der den "eneste" Ole Hansen f 97 fra Telemark på gården Ødegården er registert under folketellingen 1910. Han synes å ha flyttet derfra. Mannen må kanskje forbli et mysterium for meg.

 

Nei da

 

Han dukker nok opp en gang. Og ikke stol på verken oppgitt fødselsår eller fødested. Det kan være en bløff

Og det kan jo hende at moren søkte om underholdsbidrag?

Det ble i så fall registrert på morens bosted ca 1921 (Oslo?), og da er det statsarkivet i Oslo som har dokumentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
På 1.2.2011 den 18.52, Anne-Lise Hansen skrev:

Her er dåpen du henviser til: Akershus fylke, Hakadal i Nittedal, Ministerialbok nr. Fb 0002 (1902-1921), Fødte og døpte 1921, side 49.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8055&idx_id=8055&uid=ny&idx_side=-53 (nr. 20)

 

Det står at han har adresse i Rådhusgt. 2 i Drammen.

 

 

Ser at det er et gammelt tema, men legger inn dette:

 

 

Og sønnen Sigurd Olaf ble altså  født 5 nov 1920.

 

 

Dåpen i klokkerboken

Ser ut til at foreldrenes fødselsopplysninger og fødested er stokket om. 

Nr 21

https://media.digitalarkivet.no/view/3924/45

 

 

Screenshot_20191025_125903_compress91.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.