Gå til innhold
Arkivverket

[#20277] Hvor er Folderens prestegjeld?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvor i Norge er Folderens prestegjeld? En av min venninnes aner ble født ca 1815 i Folderens prestegjeld. Han het Einar Ingebrigtsen, og ble gift i 1840 på Tjøtta i Alstahaug med Petronelle Sivertsdatter. Hans far var Einar Olsen. Det passer ikke med Folda i Nordland, for der har noen sjekket på no. fritid. slektsforskning. etterlysning, og under Foldereid(Nærøy) i Nord- Trøndelag er det ingen Einar å finne ved FT-1801. Dessuten skulle det vel stått Nærøy prestegjeld hvis det var fra dette området Einar Ingebrigtsn var? Finner en Ingebrigt Einarsen født i Foldereid i 1810 på Family Search, men han døde i 1811. Noen som har tips om andre steder i Norge hvor noe som ligner på Folderens prestegjeld kan finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det skulle være Ingebrigt Einarsen som ble født i ca 1815. Man skal ikke være på Digitarkivet når man forlengst burde ha lagt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er nok fleire som burde lagt seg. Men du treng vel ikkje finne nokon Einer Olsen i Foldens prestegjeld 1801, sjølv om sonen skulle vera fødd der 1815. Fyren kunne jo vera tilflyttar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg har kopi av kirkeboka hjemme. Giftermaalet: 11 oct. i Vevelstad: Ingebrigt Einersen 25 aar f. Kolvereid sonn av Einer Olsen og Petronelle Sivertsdtr. f. Halsen 20 aar dtr. av Sivert Pettersen. Kolvereid kan vaere det eller Foldereid NT. Flere daap kan vaere med der fra Leka saerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det må være to kirkebøker hvor det samme giftermålet er nevnt, for jeg så ikke noe om Kolvereid. At Petronelle Sivertsdatter bodde i Halsen så jeg. Der er det heller ingen problemer med å komme videre bakover foreløbig, og hun ble født 29.07.1821. Der er jeg et par generasjoner videre bakover iallefall, men må se mer på kirkebøkene der også. Tusen takk skal du ha. Jeg får ta en titt på flere kirkebøker i skapet på biblioteket, for det er flere å velge mellom for tiden rundt 1840 Kolvereid er forresten ikke så langt unna Foldereid i Trøndelag.Siden jeg ikke har tilgang til kirkebøker for Kolvereid skulle jeg ønske at noen kunne slå opp der, men det er mulig jeg må ta det som eget emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Skriv haand brev til Sveinung Leirvik, 7985 Foldereid Norway Han har mye og arbeider med bygdebokene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for adressen, og jeg skal skrive til han etter at jeg kommer tilbake fra Trøndelag(et annet sted der) om et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.