Gå til innhold
Arkivverket

[#20288] Elisabeth Johannesdr. fra gården ? Sørefjord Hyllestad/Askvoll


Gjest maybritt engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei !Jeg får prøve her ! om det er noen som kan hjelpe meg med å finne Elisabeth/Lisabet Johannesdr.født ca 1829 Sørefjord Askvoll.Hvem er foreldrene ? Gift med Peder Guldbrandsen F 30.05 1824 Jeg finner henne ingen plass?, så dette er mitt siste håp, - at noen har en bygdebok fra Asakvoll/ Hyllestad.Mvh.Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei Mai- Britt. Jeg har tilgang på bygdebøker for Sogn og Fjordane, da jeg bor i nærheten av ett bibliotek som har dem. Jeg kan se i bøkene for deg. Men det vil ta litt tid før jeg får anledning. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei ! Tusen hjertelig takk, skal du ha.: ) Kjempe flott av deg ! Står fast på noen navn,det mangler så mye i tellingene, sukk......Mvh. Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei igjen. Kan du skrive ned de bygdebøker du trenger opplysninger fra. Som sagt så finnes det bøker fra hele Sogn og Fjordane. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Hyllestad bygdebok 2 side 204 under Berge: Johannes Rasmusson f.1796 på Espeland d. 1866 på Berge. gift 1820 med Orlaug Pedersdotter Indre Berge f 1797 d 1857. Barn: 1 Rasmus fekk garden 2 Sjur bruk 2. 3 Kristen bruk 3.Lisbet gift 1858 med Peder Guldbrandsen Hydalen til plass på Hellem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei igjen Dere er noen 'knupper' ; ) Dette har jeg lett etter lenge.Jeg mangler Britha/e Larsd.F, ca1801 oppgitt til å være født på gården Ruud Leikanger. Søker Ruud så får jeg også Rud og Rød, lurer på om hun kommer fra Balestrand eller Leikanger ?.Hun gifter seg med Ole Ols. i 1828.03.07. Han fra Eitungjerdene eller Eitorn når er han født ? På foreldrene har jeg (om det er rett da ? ):Ole Knuds fra Vik og Britha Niesdrt. fra Eitungjerdene ?Anna Pedersd. f ca 1865 Lyster ( Gården Nygård ? ) hun giftet seg med Jørgen Jensen f. 05.7.1863 fra Lærdal.Hvem er hennes foreldre ?Far til Jørgen ( uekte ) Jens Sjursen 1835 Vee Årdal Hvem er hans foreldre ?Får jeg svar på dette er jeg på god vei.....Mvh.Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei !Bare et lite sp. til Agnar , står det hvilken Berge indre ? søker i S&F sine databaser men det er så mange Berge ?Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Hei Maybritt ! Berge er Gnr 70 i Hyllestad. Endel av Berge er i Selvika. Resten er Indre og Ytre Berge, men det er ikke delt opp i bygdeboken. Du finner Johannes i FT 1865 under Hyllestad.Post 228, gard 266.Der er også sønnen Rasmus med konen Johanne.I bygdeboken fortsetter de med Rasmus sine etterkommere helt til Hilda Marie f 1909. Hilsen Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Hei igjen Maybritt.Luster bygdebok 2 side 624-625: Anna Pedersdotter 1868-1956 vart gift med småbrukar Jørgen Jensson på Nyheim, valaker i Hafslo B.nr. 37 1863-1957.(Du finner han og foreldrene i FT 1865 i Hafslo. Han er nr 1154, gardsnavn Sterei.Far er Jens Niels.53 år og mor Ragnhilde Olsd.45 år .)Peder Andersson Nygaard fra Bjørkum i Lærdal var f 22.5.1832 i Lærdal, men var son av husmannssonen Anders Pederson fra Lihola under Li nedre i Hafslo 1805-1876.Han gifte seg i Årdal 11.10.1857 med enkja Dortha Eriksdotter frå Tolsgarden i Årdal. Ho var dotter av husmann Erik Stevlingson og Kristi Jensdotter på Tangen i Årdal og f der 6.7.1826. ( Hun har 3 barn fra 1.ekt. og 4 med Peder. Anna er yngst.)Du kan lese mer om dem i bygdeboken. Hilsen Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei Agnar !Det stemmer at Jørgen Jensen F.05.07 1863 var gift med Anna Pedersdr. (det er henne jeg ikke finner foreldrene til ? ). Men foreldrene til Jørgen var Anna Tostensdatter F.28.01 1837 fra Vetti Lærdal og Jens Sjursen F.1835 Årdal. Jørgen var uekte og foreldrene giftet seg på vær sin kant. Jeg rotet meg også borti de du fant, til og begynne med..:-)Det er lett å gå seg vill her inne...sukk Tusen takk så langt.Mvh. Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Ser nå at du fant foreldrene ti Anna Pedersdr.! Det går lett i surr, mange av de samme navnene går igjen så det er lett å fovreksle dem.. Takk Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei Maibritt. Hvis du har lest i arkivet at Brita Larsdatter kommer fra Leikanger så tror jeg hun er den riktige. Finner ingen i Balestrand som passer . Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei !Jeg tok et søk for 1865 tellingen og dette er de eneste Peder Anders. og Dorthea Eriksd. som kom opp? Lenke Jeg får ikke dette til å stemme hun er jo ikke enke ? Anna er der 17 år ? , - hun jeg søker er ca 1868 ? Så nå forstå jeg liteeeeeeeeeeeeMvh.Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Hei Maybritt. Det er rett lenke.Anna er født i 1868 og er ikke født i FT 1865. Halvsøsteren Anna født 22.7.1850 skal egentlig hete Olsdatter.Det skal og Fredrikka f 1845 og Gjertrud f1847.Anders f 24.10.1857, Kari 12.4.1862, Kristina 1865-1951. Du får låne bygdeboken på biblioteket. De kan fjernlåne boken fra andre bibliotek hvis de mangler selv. Dortea gift 1.gang i Årdal 14.12.1845 med Ole Svendson fra Hovland i Årdal. Hilsen Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Ja,ja der ser man - hvordan skal en finne noen når der er så store feil i arkivet??? Bør en kanskje gi beskjed så det blir rettet ? Så jeg vil takke dere alle som hjelper til, tusen takk til dere alle. :) Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Ang.Brite Larsd. som står oppgitt til å komme fra gården Ruud i Leganger, - Kan det være den samme som gården Rød/Røe ? T 1801 finnes der en (person nr. 2465) Lars Olsen 36 år, gift med Magdeli Hansdr.41 år. De har barna Helga 7,Randi 5 år og Anna 2 år. Det kan jo stemme med alder +++ ? hun ble jo født i 1801,så.....Mvh.Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei !Ang.Brite Larsd. som står oppgitt til å komme fra gården Ruud i Leganger, - Kan det være den samme som gården Rød/Røe ? T 1801 finnes der en (person nr. 2465) Lars Olsen 36 år, gift med Magdeli Hansdr.41 år. De har barna Helga 7,Randi 5 år og Anna 2 år. Det kan jo stemme med alder +++ ? hun ble jo født i 1801,så.....Mvh.Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.