Gå til innhold
Arkivverket

[#20289] Ekteparet Jens Larsen Florvog og Gertrud Christendtr. I Askøy


Gjest Jan Egil Basteson
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Egil Basteson

Jeg kommer ikke lenge tilbake med disse to. Jens er mulig født i 1788 og er nevnt Ø. Ravnung og er født på Bruråsen. Gertrud (Jerthru) er mulig født i 1803. Hvor vet jeg ikke. De giftet seg 24 juli 1825 og er bosatt i Florvåg. Mest sansynlig på plassen Kleiven under gården Florvåg. Jeg er interesert i foreldre til begge og hvor Gertrud kommer fra. Han døde 11 mars 1842 og hun døde 14 mai 1829. Etter det jeg kan se, fikk de et barn. Larsine Kristine Jensdtr i 1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei. Dette burde hjelpe deg.Gå til innlegg nr.9245 og 9690 her i brukerforum,og innlegg 14824 i arkivforum.Gjertrud er litt (umulig). Mvh.Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Basteson

Hei Olav Takk for svar. Her var det mye lesestoff og jeg ser flere har vanskilgheter med å finne Gertrud. Når det gjelder forlovere så var Elling Andersen forpakter av Kielstrøm Minde fra 1811. Plassen imellom Kleiven og sjøen der hvor Florvåg Bruk i dag ligger heter Sandvik. Mulig at Anders Andersen forpaktet noe der. Jeg har grenseoppgang fra 1818, men der møtte ingen fra plassen Kleiven. Hvem som forpaktet her da vet jeg ikke, men Elling Hansen fikk festeseddel for denne plassen i 1852. Elling kom med sin mor og stefar til Strusshamn i slutten av 1820. Hans svigefar Jens Nilsen døde i 1842. Elling giftet seg i 1843. Kan Jens og Gertrud ha forpaktet Kleiven og at det er derfor Elling overtok driften? Jeg prøver å nøste opp hvor lenge plassen Kleiven har vært forpaktet og tenkte å skrive et lite hefte om plassen og dens utvikling og hvem som har bodd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du finn ein Anders Andersen på Sandvik i 1801-teljinga. Men Kleven/Kleiven i Florvåg er ikkje brukt som adresse ved døyping av born i Askøy mellom 1742 og 1911. Den eianste Kleiven som er nemnd, er Kleiven (i Tveitevåg) under Grønnevik (Haugland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Basteson

Takk for svar Bjørn. Jeg er eier av plassen Kleiven i dag og på gamle kart over sydaskøy er plassen Kleiven inntegnet. Dette er amntskart fra 1865 og jeg har grensetvistberetning mellom Kielstrøm Minde og Kleiven fra 1818. Kleiven er også nevnt i 1811. I panteregister for Askøen I fol. 308 er også Kleiven nevnt da Elling Hansen fikk Fæstesedel i 1852. Plassen lå da under g.nr 6 br.nr.1 Florvåg. i 1893 fikk plassen eget br. nr. 37. Så alle som er født her hadde adresse Florvåg og det har vi den dag i dag. Sandvik som jeg sikter til grenset mot Kleiven i nord og sjøen i syd. Oppsitterne på Kleiven hadde på papiret rett til båtfortøying i Sandviken. Egentlig er ikke Anders Andersen interesant i denne sammenheng siden han bare var forlover til ekteparet jeg er ute etter. Et navn som er dukket opp mens jeg har lest de gamle papirene fra 1818 er det nevnt i sammenheng med plassen Kleiven en 'Ivar Olsen' men jeg finner ingen Ivar Olsen i Florvåg. Det jeg er på jakt etter er hvem som forpaktet eller drev denne plassen før 1852. Det kan virke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.