Gå til innhold
Arkivverket

[#20293] Tippoldemor fra Skee, Bohuslän, Sverige


Gjest Bjørn Grønvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Grønvold

Søker min mormors mormor. Hennes navn var Johanne (Marie) Maren Johannesen f. ca 1840 i Skee. Hun kom til Oslo (Christiania) før 1869 da min mormors mor ble født. Johanne Maren gifter seg i Gamle Aker kirke 15-mai-1870, da er hennes far oppgit til å være Johannes Buvær (Buar).Hun er også oppgitt å være født i 1839. Da hun dør 16-feb-1921 er hun oppgitt å være 79 år og 10 måneder. Johanne Maren hadde også en datter som het Emma f.1864, har ikke funnet disse i folketellingen i Norge i 1865, Emma er da kanskje født i Sverige, og mor og datter har reist til Norge mellom 1864 og 1869. Har fått noen svake hentydninger før, men ikke noe sikkert, kan noen hjelpe som er sikre på at det er den rette Johanne Maren.MVH Bjørn Grønvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Kan dette være din Johanne maria. Dett er hentet fra www.slaktdata.org og er fra Skee.1840-03-02 JOHANNA MARIA Blomsholm Johannes Olsson Maria Beata OlsdJeg ville fått lånt meg forhørlengdene for Skee AI:6 og oppover. Det finnes også utflyttingslengder. Ved disse forhørlengdene kan du følge en persons bevegelser i Sverige. Eller så har Østfold historielag laget en oversikt over alle som flyttet fra Sverige til Østfold. Mange flyttet til Halden og området før de flytte videre.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

I den såkalte 'Svenskeinnvandringen til Østfold' finner jeg at Johanne Marie Johannesd. 30 år gml. flyttet til Hvaler i 1870. Hun er født 2.mars 1840 i Skee. Hensikt: At tjene. Ugift. Fra sogn: Skee, Bohuslen. Døpt i Skee. Oppholdsted: Legevolden. Attest: 30.09.1870. (Legevolden heter idag Lekvold, det er et sted på Kirkøy, Hvaler). Det ser ut som hun kom sammen med sin bror Anton Johannesen f. 16.02.1843. Født og døbt samme sted som JOhanne, samme oppholdsted - Legevolden. Samme dato på attest som Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiSitter her med Hvaler Bygdebok.Det står kun et lite stykke om Johanne Marie : I 1875 var tjenestepiken Johanne Marie Johannesen f 1840 i Skee, innflyttet 1870 for å tjene på Lekevollen, flyttet 1880 tilbake til Sverige.Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvol

Hei. Innlegg nr.2,4 og5 er vel den samme personen, men det kan desverre ikke være hun, da hennes datter Josefine Emilie ble født 15-apr-1869 i Aasengaden 16 i Aker. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

Det finnes en kanditat til:23.2.1839 Skee:Joh Maria uekte,Piga Johanna Henriksd? 21 år Blomsholm,fader dr ungk....Neanberg.Farens navn er ikke nevnt.Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Buar er sikkert gårds-/bynavnet hvor hennes far kom fra, eller hvor hun ble født. Jeg vet at det finnes flere varianter slik som N.Buar, Yttre Buar etc. Det beste ville vel være å sjekke husforhørslengdene for Buar-gårdene. De vil nok kunne gi en viss peiling på hvem denne Johannes var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan det være henne?-----Født i Skee 1841-01-29 JOHANNA MARIA,La Hjälmstad, far er dräng Johannes Andersson og mor er Johanna Pettersd,27-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Hei igjen Det kan godt være den Johanne Maria som er født på La (lilla) Hjälmstad, det stemmer ihvertfall nogenlunde med hvor gammel hun var da hun døde, men hva gjør jeg for å bli helt sikker? For noen år siden skrev jeg til Landsarkivet i Göteborg, de kom med fire alternativer, en i februar 1839 ( kopien er dårlig så jeg ser ikke hva som står), likeens en i mars 1839. Også en i mars 1840 der faren er fastemannen, drengen Johannes Olsson på Henneland? og moderen fastegumman Maria Britta Olsdotter, 25 år. Og til slutt denne på Hjälmstad. Siden jeg ikke finner Johanne Marie og hennes datter Emma i 1865 regner jeg med at Emma er født i Sverige, det kan vel muligens forenkle saken hvis en bare finner en Johanne Marie med datter Emma.Kan også si at Johanne Marie hadde en sønn i Halden da hun døde, hans navn var Jørgen Emilius Johnsen f.4-okt-1876, Maridalsvn. 86, Kjenner noen til han, han var gift men kona døde tidlig, de hadde også barn.Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Dersom din tippoldemor ble værende i Oslo frem til sin død synes jeg du skal undersøke hva som står oppgitt om henne i noen av de kommunale folketellingene. Fra og med 1905 oppgir disse for eksemepel fødselsdato på personene. (Den de selv brukte. Behøver jo ikke korrespondere med kirkebøkenes dåpsnotat, men kan være til hjelp allikevel. Sammenlikn gjerne flere tellinger, plutselig kan datoene endre seg!)Dersom Emma ble boende i Oslo og du kjenner til navnet hennes senere i livet, ville jeg forsøkt finne henne i samme kilde også. Dersom du ikke kjenner adressene finnes det adressebøker, men da bør du vite navnet på 'hovedpersonen' i familien (det vil gjerne si mannen så lenge en slik fantes. Også barn i egne yrker er med).Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.