Gå til innhold
Arkivverket

[#20295] Antonette Holck gift Knoff


Gjest Svein Flatmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Hei!Du vet sikkert mer om Antonette enn det som fremkommer her. Blant annet mangler opplysninger om når omtrent hun levde. Hva var hennes manns fornavn? Hva het barna?Jeg fant denne Antonette Knoff i Bergen 1865 Lenke.Holck finner du bl. a. i Orkdal 1801, i 1865 finnes Knoff samme sted, bl. a. en Antonette Knoff 23 og ugift, som er husholderske hos Hans Knoff.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På Fam. Search fant jeg en Antonette Holck som i 1767 ble gift i Hemne (hørte vel til Orkdal prestegjeld?) med Hans Christian Knoff.Hans Christian kunne være denne: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det som finnes av Holck i Orkdal 1801: Anne Margrethe H. 86 presteenke, enke 1. gang, og en Ane Dorothea H. 49 og ugift, 'en syg Præstedtr.'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Antoinette Augusta Albrechtsdatter Holck som giftet seg med Hans Christian Knoff i 1767, er vel høyst sansynlig datter av major Albret Christopher Holck (1710 - 64)og Anne Kaae. Antoinette og Hans Christian ser ut til å ha fått sønnen Albert Christoffer Knoff som ble døpt i Orkdal 29 des. 1767; øyensynlig oppkalt etter sin morfar.Margrethe Holck f.14.des.1743, g.m.Christopher Budde 23.apr,1761, fikk mange barn - de to eldste døpt henholdsvis Albrecht Christopher (1762) og Anne (1763). Det er vel svært sannsynlig at Margrethe og Antoinette Augusta var søstre.Iflg. Harald Holck (PHT,1948, s.96) er Albret Christopher Holck bror av Hr. Eiler Peter Holck til Ørlandet (1708-1759). De to brødrenes foreldre var major Ole Boyessøn Holck (1666-29/10 1725) og hustru Antoinette Augusta Pedersdatter Lorentz. Ole B. Holck var sønn av Hr. Boye Jenssøn fra Larvik, som ble Kapellan i Fredrikstad i 1654, og Sophie Olufsdatter Holck, hvis far var Oluf Holck i Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei.Jeg har de samme foreldrene til Antonette som Marianne nevner. I 1769 fikk hun med Hans sønnen Thomas Hans Henrik Knoff - en av mine forfedre. Han ble i 1801 gift med Anna Susanna Ørfeldt. Fra 1802 holdt de til på Hegge i Velfjord (Nordland). Hans døde i 1842.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Svein...En jeg kjenner er også etterkommer av Thomas Hans Henrik Knoff (født ca 1769 i Orkdal og død 1841/42 i Velfjord) og Anna Susanna Ørfeldt 1788-1853. Han har en del info om Knoff familien helt ned til Jacob Knoff som ble født mellom 1585-1590 og han har fått beskjed om denne debattsiden.Jeg har veldig lite om denne familien, men det jeg har er blant annet at Antonette Augusta Holch ble født 21.12.1748 og ble gift med Hans Christian Knoff (født 22.01.1732, mener å huske at det var på Island og død 22.03.1807 i Stadsbygd i Sør Trøndelag) i 1767. De fikk i hvertfall fem barn.1) Jens Henrik Knoff2) Ulrikka Elenora Knoff3) Albrecht Christopher Johannes H. Knoff født 29.11.1767 død juni 1836.4) Ulrich Eimhaus Knoff født ca 17715) Thomas Hans Henrik Knoff født ca 1769 død 1841/42.Jeg mener også huske at Knoff delen opprinnelig var fra København men at de etterhvert var innom både Island, Velfjord i Nordland, Orkdal og Stadsbygd i Sør Trøndelag før ihvertfall en av 'Knoffene', Frithjof Hansen Knoff født 16.07.1871 i Velfjord (sønn av Hans Kristian Jensen Knoff og Johanne Elisabeth Knudsdatter), havna her i Oslo og gifta seg i Johannes kirken 24.07.1891 med Mathilde Johannesen.mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Flatmo

Hei.Astrid, Marianne, Tor, og Mette. Jeg må først få nevne at det er først nå at jeg har fått vite om dette forumet. Da jeg nok er ganske fersk som hobbyslektsforsker. Tusen takk til dere alle. Disse opplysningene var veldig godt suplerende. Og stemmer helt ut ifra de tråder jeg sitter med. Men i tillegg mye mer utfyldende. Når det gjelder Knoff så ender jeg også så langt opp med Jacob f.ca 1590. Når det gjelder Holck så har jeg også Oluf Holck, Far til Sophie. Oluf Holck tror jeg var gift med ? som var datter av Cornelius Tidemandsen ? - 1632. Lurer på om han kunne være borgemester i Fredikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kjenner noen til en 'Anne Albrechtsdatter Holck' (død 1798 Trondheim ?) som skal ha fått sønnen Søren Eilersen Hagerup (1755-1818 Kristiansund) ? (informasjonen er nokså usikker ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.