Gå til innhold
Arkivverket

[#20302] Norske sjømenn - etterlysning


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ved FT for 1900 for Fredrikstad er alle fem brødrene i en og samme familie registrert som sjømenn med midlertidig bosted i utlandet. De heter hhv. Johan, Emanuel, Karl Gustav, Samuel og Otto Konrad Lindstrøm. Midlertid bosted er hhv. New York, Alaska, Alaska, New York og England. Karl Gustav er født i Sverige, de andre i Sandefjord.Finnes det noe sted der det går an å søke etter norske sjøfolk med tanke på hva som skjedde med dem?Eller kanskje det er noen som er så lokalkjent i Fredrikstad at de vet hvor det ble av disse brødrene. Noen av dem kom kanskje hjem igjen? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg har lenge vært på jakt etter en Karl August/Gustav Lindstrøm fra Sverige. Han bodde på båt, og reiste rundt om i Norge. Han fikk bl.a ett barn med en Karen Marie Willumsdatter Alting. Han fikk også barn med en spåkvinne kalt for Stina (Kristine Sofie Josefine Gustavsdatter). Karl skal da være født rundt 1850 eller noe der omkring, da jeg ikke vet sikkert hans fødselsår er pga det står forskjellig i de 4-5 forskjellige kildene jeg har funnet han i.Kanskje du kan legge en link til der du har finni disse brødrene? SÅ kan jeg se om det kanskje er min tipp-tipp-oldefar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Torgeir -I 1930-Census finner jeg en Emanuel Lindstrom som _kan_ være den du søker.Han er da bosatt i 1040 North 31 Street - Billings, Yellowstone, Montana, er 60 år gammel, født i Norge av svenske foreldre, gift da han var 38, immigrerte i 1889. Naturalisert. Han eier sin bolig verdsatt til $10000 og jobber som 'Contractor'. Radio har han også.Kona heter Randina, er 45 år gml., født i Norge av norske foreldre. Hun immigrerte i 1900. Gift 22 år gml. De har barna Edvard H. 18 år gml, - Orville J. 15 år gml. - Doris J. 14 år gml. og Roald E. 8 år gml.Alder og immigasjonsår vet vi kan variere noe fra telling til telling. 60 år for Emanuel i 1930 gir fødselsår 1869, men kan godt være ett år feil. Vi ser at eldste sønnen heter Edvard, så slik kan det vel passe godt. I 1930-Census for 'National Home' i Los Angeles, California finnes som beboer (inmate) en Samuel Lindstrom, 57 år gammel, ugift, født i Norge. Ukjent immigrasjonsår. Det står at hans foreldre er norskfødte, men det kan jo godt være feil.I California Death Index finnes en Samuel Lindstrom f. 21. februar 1873 i 'Other Country', - død 27. august 1946 i Los Angeles. Farens etternavn: Lindstrom.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Tar med denne fra Montana Death Index: Name: EDWARD H LINDSTROM Father: EMANUEL LINDSTROM Mother: RANDINA MARIE HOLEN Death Date: 29 -Mar -1996 Age: 84 Death County: BROADWATER Residence: MONTANA , BROADWATER File Number: 1954 Marital Status: WIDOWED

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Torgeir!Her kommer den eneste norske og resten svenske Lindstrom'er som fantes i Storbrittania i 1901 Name Age Where Born Administrative County Civil Parish OccupationAndrew Lindstrom 33 Norway Foreign Norwegian Durham South ShieldsAugust Lindstrom 34 Sweden Swedish Subject Lincolnshire Clee Clergyman Church Of SwedenCarl Lindstrom 42 Sweden Stockton British Subject West Ham West Ham Ship Stoker Hilda Lindstrom 26 Sweden Foreign Subj London Kensington Living On Own MeansJ Lindstrom 36 Sweden Swedish Subject Durham StewardJohn Lindstrom 27 Swedish West Ham CarpenterJohann Lindstrom 42 Sweden London St Marylebone TailorOtto Lindstrom 30 Sweden Swedish Subject Durham CarpettWm Lindstrom 37 Sweden British Sub South Shields Marine Engineer Yoka Lindstrom 24 Sweden Swedish Subject Lincolnshire CleeKun en Otto som du ser, og han var svensk og ikke norsk.Mvh Eva Mc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Til Kai S. Gurrik Larsen. Dette er et sidespor i dette temaet, men jeg prøver. Jeg er på jakt etter etterkommere etter min 2X-tippoldefar Gustav Johannessen fra Kroken i Holmedal (Årjäng). Han giftet seg 1860 med Maren Sofie Christiansdtr fra Rødenes. Deres første datter het Christine Josefine Gustavsdatter, født 15/1 1861. Kan dette være samme person som spåkvinnen Stine du nevner i ditt innlegg? Hvis du vet mer om denne personen vil jeg svært gjerne vite mer. Min adresse er pekjbras@online.no. Hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Vinvana Vahlgren

Var det noen som noengang fant ut noe mer her i forbindelse med Kjartan Brastads innlegg? Se forøvrig eget innlegg av undertegnede om Svart-Stina.Mvh,Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.