Gå til innhold
Arkivverket

[#20305] Døde i Laksevåg 1925-1950. Engel Johan Engelsen.


Gjest Marit Ådlandsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Ådlandsvik

Engel Johan Engelsen dør på Laksevåg i 1928. ( ID-Nr. 177-24.) Finnes det skifte etter ham eller andre oppføringer som forteller hvem som var hans etterlatte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Engel Johan Engelsen, født 11. oktober 1850, død 6. september 1928, etterlot seg enken Otilie Marie og fire barn: 1) William, disponent, bosatt Håkonshella, 2) Rolf, født 1894, styrmann, 3) Johanne, gift med kaptein Joh. Larsen ved Flekkefjord, 4) Ragnar, født 1904, styrmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Takk skal du ha for opplysningen. Det overrasker meg egentlig ikke. Det var vel først mye senere at barn født utenfor ekteskap ble 'regnet med'. Jeg vet at det har vært skrevet noe om dette i digitalarkivet, men jeg har ikke lagt meg det på minne, siden det da ikke var en aktuell problemstilling for meg. Og nå har jeg ikke klart å finne tilbake til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Barneloven i 1915 gav de såkalt 'uektefødte' barna arverett etter far, men helt fram til 1956 var det en regel som kunne føre til at barnefaren ble kjent bidragspliktig, men likevel ikke skulle være å regne som far i arverettslig sammenheng. En hver usikkerhet rundt barnemorens vandel ville da kunne bli brukt til å frata barnet arverett etter den bidragspliktige. Et annet utslag av dette var at flere menn kunne bli dømt til å dele bidragsplikten mellom seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Men dette gjaldt vel da for barn født etter 1915 ? Og da var det i så fall for sent for ham det her er snakk om. Han ble jo født i 1886. I alle fall skulle det ikke være tvil om at faren vedkjente seg farskapet, 'barnets fader' er både oppført som vitne ved hjemmedåpen og som fadder. Ved det å være fadder tok man vel gjerne på den tiden på seg et større ansvar enn i dag. ( ? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.