Gå til innhold
Arkivverket

[#20306] ARNOLDUS Von WESTEN KOREN SYLOW RYTTER


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Vet noen hvem foreldre til Arnoldus von Westen Koren Sylow Rytter født ca. 1840 i Bergen stift er. Kan ikke finne han under døpte i Bergen i det hele tatt, har søkt på alle hans navn.Takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk skal du ha, det er nok mere riktig, jeg blev villedet av både 1865 og 1900 folketellingen, der står det født Bergen.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Tusen takk skal du ha, da vet jeg litt mere.Men vet noen hvem som er foreldre til Michael Rytter. Kan det være Michael Rytter og Johanne Margrethe Christie.Er det noen som vet???mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Ja, det tror jeg er riktig. Se Hardanger historielags tidsskrift 'Hardanger', 1956, artikkelen Rytterhuset på Mønsgarden, av Olav Kolltveit. Du får låne tidsskriftet på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Utne

I Odda, Ullensvang og Kinsarvik i gamal og ny tid 4 II s. 100 av Olav Kolltveit:”Johanna Margrethe Rytter (1777-1833), var dotter til gjestgjevar Henrik Christie, og enkje etter kjøpmann Michael Rytter i Bergen (1776-1807). Ho var nærskyld sorenskrivar Koren, og det er vel grunnen til at ho flytte til ”Mønsgarden” ( som staden no blir kalla). Ho hadde selt huset sitt i Bergen.”Born: Michael Michaelson Rytter (1806-67). Mvh. Trygve Utne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Tusen takk for hjelpen begge to. Det hjalp virkelig. Jeg prøver å finne ut om denne slekt kan ha tilknyttning til Nederland. Jeg har funnet Jacob De Rytter lengre tilbake i tiden som jeg tror er bestefar til Michael Rytter. Er det noen som vet noe mere om denne slekt.Takknemlig for alle svar.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Ja, iflg. Hardanger historielags tidsskrift 'Hardanger', 1956, artikkelen Rytterhuset på Mønsgarden, av Olav Kolltveit, er skipperborger Jacob de Rytter, født 1704, gift 1739 med Anna Margrethe Petersdatter Fasmer, foreldre til borger i Bergen, Mikael de Rytter, født 1740, gift 1768 med Catharine Henriksdatter Sem, født 1736. død 1803, og far til kjøpmann i Bergen, Mikal Rytter, født 1776, død 22.7.1807, gift 17.1.1807 med Johanna Margrethe Christie, født 1771, død 14.4.1833. Jacob de Rytter var, iflg. samme artikkel, sønn av skipperborger Mikael Jansen de Rytter (Reutzer), født 1674 i Bergen, gift med Margrethe Jobsdatter Dischingthun, døpt 17.3.1674 i Nykirken i Bergen, død 4.2.1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hiver meg inn i diskusjonen om Rytter familien og spør om noen vet hvem Anna Margreta de Rytter gift med Peter Stuvitz døpt 04 nov 1711 i Nykirken, Bergen og død jun 1744 i Bergen. Jeg har ikke klart å finne noen opplysninger om Anna. Ei heller når de ble gift, men første barnet de fikk var Arent Henrich Stuwitz døpt 26 des 1739 i Nykirken, Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har en kandidat til din Anna Margretha de Rytter. Skipperborger i Bergen Mikal Jansen de Rytter (Reutzer) (1674-1750) og Margrethe Jobsdatter Dishingthun (1674-1750) hadde iflg Sollieds kortarkiv på Statsarkivet i Bergen 12 barn, blant disse var Anne Margrethe de Rytter, døpt 12.7.1716 i Nykirken i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk skal du ha for hjelpen. Jeg lurer på en annen ting. Johanna Margrethe Christie som er gift med Michael Rytter, hvilket slektskapsforhold har hun til Magdalena Margareta Christie som var gift med Arnoldus von Westen Sylow Koren. Da Johanna Margrethe og Michael Rytter da deres sønn Michael oppkaller en av sine sønner til dette navn. Hvorfor har han fått et sånt navn, hvis de ikke på en eller annen måte er i slekt. Er de to søstre tro?? Takknemlig for svar om noen vet.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

De er kusiner. Johanna Margrethe var datter av handelsmann på handelsstedet Kvalvåg i Sund i Nordhordland, Henrik Christie, født 19.7.1736 i Haus, død 14.3.1814, sønn av sogneprest på Tysnes, Edvard Davidsson Christie, født 26.10.1701 i Bergen, død 22.8.1757 i Bergen.Magdalene Margrethe var datter av sogneprest i Sogndal i Sogn, David Werner Christie født 22.8.1730 på Vangs prestegård i Valdres, død 26.7.1805 (bror av Henrik).Kilder: Bergens Stifts biskoper og prester, av Lampe. Tidsskriftet Sunnhordland, årg. 1956. Artikkelen: Christie. Foregangsmenn i kultur og næringsliv, av Halfdan G. Endresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.