Gå til innhold
Arkivverket

[#20307] Mari Erichsdt, f. i Hedmark?


Gjest Eldar Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldar Gundersen

Mari Erichsdt ble gift 12.nov 1814 med Simen Olsen i Stange, Hedmark. Hun oppgis å være 24 år og bosatt på Ihlie-eie. Hun skulle da være født ca. 1790, men jeg kan ikke finne henne døpt i Stange. Jeg finner to ME, en døpt 1795, og en 1796. Finner ingen i 1801 i Stange som passer. En ME konfirmeres i 1813, men jeg tror ingen av disse er min! Kan noen hjelpe meg å finne 'den rette'? Mvh Eldar Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Bare et lite tips. Hva med FT for Ringsaker kommune, eller på det aktuelle tidspunkt var det vel Nes kommune. Det er mulig du kan finne noe der, Ihle gård ligger i grenselandet mellom Ringsaker og Nes før det ble storkommunen Ringsaker. Det er ikke jo ikke langt fra Stange. Lykke til, Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Finner en Marthe Erichsdtr. på Ihlie Søndre i FT 1801 for Stange,12 år. Kan det være henne? mvh Carsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Carsten. Har også vært inne på tanken at det kan være denne. Men har ikke aksepteret det helt pga navnene Mari/Marthe. Navnet kan kanskje være Marthe i 1801 og Mari ved giftemålet? Det dør en Mari E. fra Hougs-eie, 1846, 56 år gml, og en Mari E. 1850, 66 år gml fra Godager-eie. Kanskje er en av disse den rette? Jeg er usikker ! Eldar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Mi erfaring fra slektsarbeid i Hedmark (Solør), er at Mari og Marte ikke forveksles, men Marte og Marit kan bli brukt om hverandre, på samme måten som paret Maren/Mari. Men en skal jo være forsiktig med å si noe sikkert.Har en flere alternativer, blir det å prøve å eliminere noen ved å sjekke døde, konfirmasjoner og giftermål - og ikke minst skifter etter mulige foreldre.Jeg regner med denne Mari fikk barn. Da kan det ikke være uprøvd å gå grundig gjennom fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Arild. Takk. Mari og Simen fikk fem barn: Eli og Ole (oppkalt etter Simens foreldre), Anne, Even og Simen (oppkalt etter faren som døde samme året som han ble født, 1826). Finner ikke så langt at noen av barnas fadderne kan 'lede meg til' Maris foreldre. Men jeg får leite videre...og samtidig takke for den hjelpa som eventuelt kommer. Eldar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Siden dette er ei nøtt du vil knekke, regner jeg med du er villig til å arbeide med det. En mulighet er å leite blant faddere og se hvem Mari eller ektemannen eventuelt er faddere for. Det er jo stor sannsynlighet for at de stiller opp for slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Litt pirk først. Mari Erichsdatter er vel oppført som tjenestepike på Ihlie ved vielsen og ikke Ihlie-eie? Og kanskje det kunne være et tips å kikke på Ihle i Furnes (Vang). F.eks. er det en Maren Ericsdatter født på Dobloug i Furnes 1788.En spekulasjon, men kanskje.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

......ja, kanskje løsningen er her, Geir!. Takk skal du også ha. Da Simen og Mari ble viet, var ham tjener på Alm, og hun tjener på Ihle. Og jeg har oversett Ihle i Vang, i tillegg til at jeg har vært for opphengt i navnet Mari. Og når deres første barn, Elie, ble født på Ihlie-eie.... Men takket være dere, gode hjelpere, er jeg forhåpentlig på riktig spor. Jeg jobber videre med dette... Mh Eldar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Steinar Vasaasen

Jeg har sett litt på saken og har følgende kommentarer: For det første må vi kunne fastslå at Ihle i dette tilfellet er Ihle i Stange og ikke i Vang eller Ringsaker! Ser vi på kartet befiner vi oss i området rett sør for Stange kirke. Her finner vi Alm, Hemstad, Ihle, Sørum m.fl. Alle faddere befinner seg i dette området. Maren Eriksdatter ser ikke ut til å være verken døpt eller konfirmert i Stange. Jeg synes allikevel ikke vi kan gi opp Stange helt. For det første foregikk ofte vielsen 'der piken kommer fra'. Det kan tyde på at foreldrene hennes er å finne i Stange. Den 25.11.1790 vies ungkar Erik Kielsen med enken Anne Jonsdatter Ihlie. Etter alderen i Stange bygdebok kan hun være for gammel, men ut fra navnene på Simen og Mari's barn, ville jeg forventet at hennes foreldre het Anne og Even/Erik. Oppkallelsen gikk av og til kun på forbokstav. Erik og Anne selger Ihle i 1796. Området ligger ikke langt fra Mjøskanten. Hun kan av en eller annen grunn være født og døpt på 'gærne sida'?! Dette er noen 'spor', men som de foregående har sagt, her må det letes etter biter i puslespillet flere steder! Siden jeg 'samler på' Stange-slekter, vil jeg gjerne høre fra deg hvordan det går. Med hilsen Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.