Gå til innhold
Arkivverket

[#20313] Et hardt giftermaal aa finne i Nord Trondelag


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Bronnoy Bygdebok har en familie som kom opp fra Vikna ca. 1850.Hvor kom de fra for de kom til Vikna ca. 1837? Christen Jorgensen og Guri Jonsdtr. g. ca. 1820-25. Vi ser ikke i Stjordal 1822-4. Christen f. ca. 1796 trolig Alstadhaug. Guri f. ca. 1797 kanskje fra Stjordal? Barn: ca. 1824 Johannes ca. 1826 Jonas ca. 1829 Martinus ca. 1831 Olaus. Flere barn for 1838?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Her er mulig det paret du søker etter: Christen Jørgensen Bye gift 25 Oktober 1822 i Alstadhaug kirke i Skogn med Guru Johnsdtr. Han var 26 år og husmann under gården By vestre i Skogn og hun var 'tieneste pige' under samme gård. Er dette den rigtige Jørgen så var han sønn til husmann Jørgen Christensen Byvald f. 1752 og Marie Iversdtr. f.1766 ( Jørgen sønn av Christen Jørgensen Brennesvald i Skogn f.1722) Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Millera

Takk Jan Kaare! Tenker dette er alle rett. Kona Guru Jonsdtr. er det flere av i 1801. Hun er mer vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Var i dag innom Levanger bibliotek for å kontrolere opplysningene eg kom med i går. Det var riktig familie. Dei fekk utflyttningsattest 19 november 1836 til Nærøy. Barna:Johannes f. 8 oktober 1823 på Byvald i Skogn.Jonas f.17 mars 1826 på ByvaldMartinus f.22 desember 1828 på Vensetvald i Markabygda (Skogn)Olaus f. 14 juli 1831 på Vensetvald. Guru Johnsdtr. ble konfirmert i Alstadhaug kirke i 1816. Der opplyses det at hun er døpt 26 desember 1799.I kirkeboka for Stjørdal står hun som døpt i Lånke kirke 26 desember 1799. Foreldrene var John Paulsen Røddesmoen og Marit Johansdtr.I Stjørdalsboka Bind III s.246 er denne familien nevnt, men Guru er ikke nevnt. I folketellinga i 1801 for Skogn er det nevnt ei Guru Johnsdtr 2 år gammel. Hun er fosterdatter på gården Almlia.Trolig er ho bortsett som lita jente til Skogn.Derfor ikke med i 1801 tellinga for Stjørdalen og således uteglemt fra bygdaboka for Lånke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Dette var mer enn en kan haape for. Stor takk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! til Jan Kaare fra Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei! En ting til: Christen og Guru kan ha hatt flere barn f. 1832-7. De kan ha dode smaa. Jeg kan bestille kirkeboker herfra - hva bestiller jeg? - Alstadhaug? Skogn? Ogsaa har jeg ikke fodselen for Christen. Skulle vaere Alstadhaug. I appreciate your thoughts Jan Kaare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Christen Jørgensen var født 29.11.1795 på Byvald i Skogn. Opplysninger om denne familien har eg samla til ei bygdebok for denne delen av Skogn . Det blir for mye navn og data å skrive inn her. Så om du er interesert kan du ta kontakt pr. E-mail . jan.loveng @ tiscali.noJan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.