Gå til innhold
Arkivverket

[#20315] Ludvig Hansen bosatt på Østbø, Alstahaug i 1887-88


Gjest Odd Harald Bolgnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Harald Bolgnes

Leter etter fisker Ludvig Hansen født trolig i1862. Vet at han bodde på Østbø i Alstahaug i 1887-88. Kan ha bodd her både før og etter denne perioden, men kan ikke finne ham i FT-1875 og i FT-1900. Vet at han var uformuende, årsintekt på ca. 140 kr og dagsror i 1887-88. Kan kansje ha Adolf i fornavnet, men dette brukes ikke. Er også takknemlig for tips hvordan jeg kan spore vekommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Odd Harald Bolgnes

Jeg hadde funnet både ham og en to år yngre utgave tidligere, men hadde problemer med å knytte noen av dem direkte til Østbø. Etter flere besøk på statsarkivet i Trondheim fikk jeg den bekreftelsen jeg trengte, fant ham i Lodtreknin gslistene i 1884 bosatt på Østbø. Hans fulle navn er Ludvig Bertheus Zahl Hansen, f.8/2-1862. Flyttet til Porsgrunn i 1896, gift der og en sønn. Så langt har jeg kommet til nå- men håper å finne ut mer fra Porsgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Så din etterlysning, og jeg har funnet Ludvig i mine notater. Han er født på stedet Hamnes, som ligger et par kilometer unna Alstahaug kirke.Her er hva jeg har om hans forfedre:1. Ludvig Bertheus Zahl Hansen, f. 8 feb 1862 i Hamnes i Alstahaug, Nordland, døpt 11 mai 1862 i Alstahaug kirke, Nordland, d. etter 1896 i Porsgrunn i Telemark.Foreldre2. Hans Olaus Larsen, f. 18 apr 1823 i Staulen i Herøy, Nordland, døpt 11 mai 1823 i Herøy kirke, Helgeland, Nordland, d. 1875 - 1883 i Hamnes i Alstahaug, Nordland, yrke Gaardbruger og fisker. Bosted (fam) i Hamnes i Alstahaug, Nordland, gift 29 okt 1850 i Alstahaug kirke, Nordland, med Inger Margrethe Jacobsdatter. 3. Inger Margrethe Jacobsdatter, f. __ ___ 1827 i Mindvær, Mindland i Alstahaug, d. 18 feb 1882 i Hamnes i Alstahaug, Nordland, yrke Gaardbrugerkone.Besteforeldre4. Lars Andersen, f. __ ___ 1777 i Gotteløy i Herøy, d. 18 jul 1864 i Hamnes i Alstahaug, Nordland, gravlagt 24 jul 1864 i Alstahaug kirkegård, yrke Styrmand. Bosted (fam) i Hamnes i Alstahaug, Nordland, gift 26 des 1809 i Herøy kirke, Helgeland, Nordland, med Birrithe Susana Hansdatter. 5. Birrithe Susana Hansdatter, f. 5 mai 1782 i Sør-Herøy, Herøy, Nordland, døpt 9 mai 1782 i Herøy kirke, Helgeland, Nordland, d. 17 aug 1854 i Hamnes i Alstahaug, Nordland, gravlagt 1 okt 1854 i Alstahaug kirkegård. Fikk barn med ikke gift med Jens Lossius Olsen, f. 28 mar 1786 i Øksningan indre i Herøy, Nordland, døpt 2 apr 1786 i Herøy kirke, Helgeland, Nordland, d. 6 apr 1851 i Øksningan indre i Herøy, Nordland, gravlagt 16 apr 1851 i Herøy kirke, Helgeland, Nordland, konfirmert 27 jun 1802 i Herøy kirke, Helgeland, Nordland, bosatt Øksningan indre i Herøy, Nordland, yrke Handelsmand. (2) Bosted (fam) i Hamnes i Alstahaug, Nordland, gift 26 des 1809 i Herøy kirke, Helgeland, Nordland, med Lars Andersen, f. __ ___ 1777 i Gotteløy i Herøy, d. 18 jul 1864 i Hamnes i Alstahaug, Nordland, gravlagt 24 jul 1864 i Alstahaug kirkegård, yrke Styrmand.Oldeforeldre10. Hans Joensen, f. __ ___ 1751 i Sør-Herøy, Herøy, Nordland, d. __ ___ 1817 i Herøyholmen, Herøy i Nordland. Bosted (fam) i Herøyholmen, Herøy i Nordland, gift __ ___ 178_ i Herøy kirke, Helgeland, Nordland ?, med Judith Olsdatter. 11. Judith Olsdatter, f. __ ___ 1746 i Herøy, Helgeland, Nordland, d. 31 jan 1822 i Breistrand, Dønna i Nordland, gravlagt saph. 1822 i Herøy kirkegård, Helgeland, Nordland.Tippoldeforeldre20. Joen Olsen, f. __ ___ 1705 i Herøy, Helgeland, Nordland ?, d. __ apr 1801 i Herøyholmen, Herøy i Nordland, gravlagt 12 apr 1801 i Herøy kirkegård, Helgeland, Nordland. (1) Bosted (fam) i Herøyholmen, Herøy i Nordland, gift __ ___ 17__ i Herøy kirke, Helgeland, Nordland ?, med Joen Olsens hustru, f. __ ___ 17__ i Herøy, Helgeland, Nordland ?, d. __ ___ ____ i Herøyholmen, Herøy i Nordland. Fikk barn med ikke gift med Margrethe Joensdatter, f. __ ___ 17__ i Tenna i Herøy ?, d. __ ___ ____ i Herøy, Helgeland, Nordland ?.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Harald Bolgnes

Hei Terje, dette var masse matnyttig på en gang. Ludvig er farmors far(min oldefar) og har vært ukjent for oss inntil jeg begynte å rote i materien. Farmor var født utenfor ekteskap. Ludvig ble gift i Porsgrunn med Hedvik Johans. født i Skien i 1866. De hadde en sønn Harri B. Hans. født 26/8-1900. Opplysninger fra FT-1900. DØD:Ludvig død 6/2-1919. Hedvig 5/10-1925 og Harry B. 23/12-1965. De ligger i samme gravnr. 38 og felt ng4.Opplysninger fra grenlandslekt.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.