Gå til innhold
Arkivverket

[#20327] Tallmateriale fra biskopene i Norge


Gjest Terje Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Skrolsvik

Jeg har sjekket litt i tallmaterialet som John Herstad har registerert, mot det som ligger inne i Digitalarkivet for kirkene i Bergen, døpte barn.Jeg tok her for meg årene 1735 t o m 1740,(bare som test).Biskopene innrapporterer for Bergen 1735 :475 ektefødte barn , digitalarkivet har registrert:458 - 5 u = 453.For 1736:497 , DA:474 - 1u= 473. For 1737: 480 ,DA: 469 - 7= 462.For 1738:498, DA: 496 - 5u=491. For 1739:522, DA:511 -4u= 507.For 1740:493, DA:493 - 3u = 490. Går det an å få biskopenes tall for disse årene spesifisert,for Bergen, for om mulig sjekke våre egne registreringer? Biskopenes tall ligger hele veien litt høyere enn DA. Kirkebøkene for døpte i Bergen ligger jo på nettet og er lett tilgjengelig. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det hadde vel vært greit om svaret ble lagt ut her, det også, før takken. et er sikkert andre som hadde vært interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Ja jeg ser det falt ut. Yngve Nedrebø svarte med at bl.annet kirkeåret starter og avslutter med en annen innfallevinkel en den jeg har tatt utgangspunkt i 1/1-31/12.Kirkeåret er vel fra advent til advent? Og det er mangler i noen kirkebøker i Bergen.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Denne teksten falt ut, og tas inn igjen her:For mange av årene er det mulig å skille ut Domprostiet i bispelistenes tall. Men tallmaterialet varierer litt fra år til år, dessuten faller ikke bispelistenes år sammen med det verdslige år. De går dels på kirkeåret, dels på et år avsluttet tidligere på høsten. Dette gjør det vanskelig å finne fullt samsvar.For Bergens vedkommende mangler f. eks. kirkeboken for Mariakirken for 1735, og de døpte der vil følgelig ikke være med i det materialet som ligger på nett. Mellom 1750 og 1758 mangler Domkirkens kirkebok for døpte, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.