Gå til innhold
Arkivverket

[#20328] Oskar Smedsrud f. rundt 1895 Toten


Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Jeg søker opplysninger om Oskar Smedsrud som i Følge Andebu Bygdebok var født 1895 V. Toten.Fant en passende kandidat i 1900-tellingen for Østre Toten på plassen Smedsrud.Han skal ha flyttet til Vestfold/Andebu før 1917. Jeg skal fjernlåne kirkebøkene, men det hadde vært fint å kunne stadfeste om det er østre eller vestre Totens kirkebøker jeg må låne. Jeg er også ute etter farens navn, så blir det lettere å begynne letingen.Jeg har ikke gitt opp letingen over innflyttede i Andebu (Vestfold) men det er ikke lett å finne ut noe etter 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Hvis noen vet om det finnes noen bygdebøker fra Østre og Vestre Toten, så vil jeg gjerne vite dette.Ønsker å fjernlåne via biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Bygdebøker for Totendistriktet finnes jo absolutt. Totens Bygdebok bind I - III er generell historie både fra Ø. og V. Toten. Bind IV er slekts og gardshistorie fra en del av Ø. Toten , nemlig Totenvika , mens bind V tar for seg Eina som i dag er en del av V. Toten.Flere bind er dessverre ikke ferdige. Med helsing, Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Du har nå fått svar på www.slektshistorielaget.no. Det ser ut til at du i første omgang kan ha nytte av Totens Bygdebok bd. IV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Takk for svar. Jeg skal nå låne Totens bygdebøker. Er fortsatt usikker på om det er rett person, Oskar på Smedsrud som noen har påpekt at det sår han flyttet til Sandefjord. Men det er ikke langt mellom Sandefjord og Andebu, så det spørs om det ikke er rett spor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Hei.Jeg sitter nå med Totens bygdebok nr IV og finner der dette under Smedsrud : Oskar Laurits, sønn til Hans Laurits Mathiasen,f. Skjefstadeie 1870, d 1948. Oskar er født 1895, hvalfanger og gardbruker , Sandefjord. Han har 8 søsken. Moren er Anne Larsdatter,f. ca 1861 i Løten. Anne dør før 1907 da Laurits gifter seg igjen og får hele 11 barn i dette andre ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Takk skal du ha Olaug. Jeg har bare funnet denne ene kandidaten i tellingen for 1900. Og det er Oskar Lauritsen. Så sansynligheten er stor for at det er riktig person. Jeg venter og venter på fjernlån av mikrofilm.Skal sjekke giftemålet til Oskar Smedsrud.Der burde jo farens navn være nevnt, kanskje om han kom fra vestre eller østre Toten.Som nevnt i første innlegg skal han være fra Vestre Toten (Andebu bygdebok), men der finner jeg ingen aktuelle kandidater i 1900 tellinga. Ser at Smedsrud er navn på gårder/plasser mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T.Stordalen Henriksen

Det var riktig Oskar.Han giftet seg 08.09.1916 i Andebu med Inga Ingvaldsdatter Laksekjønn.Det står Oskar Lauritsen Smedsrud. Født 1894 Toten, Konfirmert Toten 1904. Far: Hans Laurits Mathiasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grønland

Ser du søker opplysninger om Oskar Smedsrud.Min mor er faktisk hans halvsøster, og hun er den yngste og den eneste gjenlevende av barnekull nr. to som vokste opp i Smedsrud. Min bestefar bygde huset i 1893, men det er nå revet pga. svært dårlig forfatning. Jeg står nå som eier av eiendommen og har tenkt at jeg kanskje skulle bygge et nytt hus der. Det er en av Totens fineste tomter med kjempeflott utsikt over Mjøsa.Er du i slekt med Oskar eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Jeg er ikke i slekt, men min venninne Aina Smedsrud Nystuen er barnebarn til Oskar.Jeg har prøvd å nøste litt i hennes slekt, hun viste bare at Oskar var fra Toten.Jeg skal vise Aina dette, hun kommer nok til å bli overasket!Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Stordalen Henriksen

Litt frustrasjon... Fikk i dag feil bygdebok fra Toten..Fikk Eina-bindet.Sukk... Det er 3 gang på to uker at biblioteket bestiller feil . Sist var det feil kirkebøker fra Glemmen og Fredrikstad.Gleder meg vilt hver gang jeg får melding fra biblioteket om noe som er bestilt har kommet.Det positive er vel at biblotekarene lærer seg dette etter hvert. Jeg har gått over til et mindre bibliotek for å få bedre service, kunne parkere gratis rett utenfor osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.