Gå til innhold
Arkivverket

[#20330] Follketelling 1900: nægt. at opg. Fadersn.


Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Burde en 'omstreifer' som ikke ønsker å oppgi sitt farsnavn registreres noe sted? Som Strays? Lenke Det kan jo være vanskelig nok å lete etter folk som man ikke vet hvor i landet oppholdt seg. Men enda verre når ikke farsnavnet er med. Men hvis personen var av reisende slekt er det nok forståelig at man ønsket å anonymisere seg i den grad det gikk. Med den dårlige erfaringen mange hadde med 'øvrigheta'.Er det foresten noen som vet om det var lovlig å unndra seg tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Jeg skjønner vel at det ikke hadde blitt rare tellingen, hvis det var lov å undra seg den, men jeg tenkte på hva som skjedde hvis man prøvde å unngå den. Eller kan noen ha klart å unngå å bli telt, hvis man ønsket det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg vet ikke hva straffen var eller om noen ble oppdaget.Men det var enkelt å unndra seg tellingene - det var bare å ikke bo noe (registrert) sted. Lå du i en vogn på veien, telt i fjellet/marka eller for den saks skyld under en trapp var det selvfølgelig ingen som tellet deg.En dame jeg 'kjenner' oppholdt seg i Oslo-området i over 30 år fra slutten av 1800-tallet, men er bare registrert i en eneste telling her - da hun tilfeldigvis(?) overnattet på et kvinneherberge tellingsnatten i 1932.Slike kvinner kan dog kanskje følges gjennom den 'sosialhjelp' de fikk ved fødsler på fattigvesenets regning, men en mann på bare fornavn har jeg dessverre ikke noe forslag til hvordan du skal finne noe mere om.Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.