Gå til innhold
Arkivverket

[#20331] Slekt i Grong


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Jeg leiter etter Husmand Matthias OLsen og hans hustru Karen Enocksdatter Fra Grong. Jeg vet at i tellinga fra 1865 bodde de Fosnes kommune. Jeg ønsker å vite når de er født og hvilke gårder de kommer fra. Det står opplysninger på tema 20247. De må være født i slutten av 1800 tallet mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

De må vel helst være fødd på slutten av 1700-tallet... :-)Denne enkemann Mathias Olsen fødd ca 1800 kan kanskje være aktuell? LenkeJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Grong låg under Overhalla prestegjeld helt fram til 1820, da det ble skilt ut som eget prestegjeld.Idag er Grong og Overhalla to nabokommuner.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Dvs. at var han født i Grong ca 1800, var han født i 'Overhaldens prestegjeld'... :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Den linken kan nok stemme, han hadde en datter som heter Ane/Anne.Hun skal være født 1816. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Karlsen

I følge Døpte i Grong og Harran, utgitt av Grong Historielag, er Anna Kirstina datter av Mathias Olsen Seem og Karen Enochsdtr. I følge Vielser i Grong giftet Mathias Olsen Seem seg med Karen Erichsdtr?? i 1815. Mathias Olsen Seem er i følge Grong Bygdebok bd. 1 født 1786. Han er sønn av Ole Madsen f. 1753 d.1814 og Ane Larsdtr. f. 1757 d. 1802.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Så flott jobb, jeg viste ingenting om navnet Seem. Står det noe om Karen eller noe om hvilken gård de bodde på? Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigse

Jeg fant en Ole Madsen f 1753 og en Anne Larsdatter 1757 på fam.search men de er fra inderøy. Kan de stemme med bygdeboken? Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg har noen generasjoner tilbake på Mathias Olsen. Hans aner er fra Grong.Jeg finner ingen Karen Enochsdtr i Nord Trøndelag i folketellingen i 1801, De fikk forøvrig også en datter Elen Olisa i 1818, og moren er også da benevnt som Karen Enochsdtr. De bodde da på Valskrå. I 1820 får de sønnen Tobias og da bor de på Berre. I 1827 bor de på Heimen og får sønnen Peter f 09-01-1827. I mai 1840 flytter de ut til Fosland i Fosnes, og da fra Værumsnesset(Heimen)Ifb med alle fødslene står det oppgitt Enoksdtr/Enochsdtr i blåheftene til Grong(utskrift av kirkebøkene).Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Anne. Jeg er veldig inresert i alt du vet. I dag kommer det nok en inn i slekta Mathias sitt tipp tipp tipp olderbarn skal gifte seg i Tjøme kirke. mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Hei Hanne, send meg email adressen så skal jeg sende deg en anerapport på Mathias Olsen Seem.Min er anne.hildrum@chello.no Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Må først takke Anne for flott hjelp med Mathias Olsen. Jeg er fortsatt på leit etter hans kone Karen Enochsdatter (i opplysningene Anne Sendte står det også at Karen er blitt kalt Eriksdatter) I1801 tellinga for Overhallen har jeg funnet ei som kan passe på gården Egnstad. Er det noen som har noe mere sikre opplysninger.Er jeg på rett spor. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Hildrum

Hvis den Karen Eriksdtr du nevner her er hun som er født omkring 1793 er du nok på feil sport. Hun ble gift i 1825 og døde i 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Forøvrig tror jeg det kan være smart av deg å starte en ny debatt med Karen Encohsdtr/Eriksdtr. Hun kan ha kommet hvorsomhelst fra og mange vil bare hoppe over temaet hvor det står slekt i Grong, hvis de ikke har noen som heslt tilknytning til stedet. Du bør ha med tidsperiode også Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.