Gå til innhold
Arkivverket

[#20332] Bernt Olsen på Stattland.


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Bernt bodde på Fosnes på Fosen var ungkar fikk 17.4.1877 sønnen Peder Berntsen Fosland med Karen Petersdatter f 1854.Karen Flytta med sine foreldre og sin sønn til Holla i Telemark. Men hvem er Bernt olsen, hvor kommer han fra og hvor ble han av? Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Det finnes to Statlandgårder i Fosnes prestegjeld i FT 1865. Jeg ser ingen Bernt Olsen der heller, men det er iallefall der jeg tror du finner Statland. Har du sett på FT 1875 eller 1900 for Fosnes? Fosnes og Fosen er ikke det samme.Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigse

Karen kommer fra Fosnæs, og sønnen til Karen og Bernt heter Fosland.(mine barn bærer navnet)Har leita i tellingene men finner ikke ut av det. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Han kan også komme fra Selje eller Davik i Sogn og Fjordane. Dette distriktet kalles også Stadt eller Stadtlandet. Det finnes flere som heter Bernt der.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Hanne:Det som står i kirkeboka er, etter hva jeg forstår, at Bernt Olsen bodde på Statland i Fosnes på det tidspunkt barnet ble født. Står det noe mer - for eksempel yrke eller annen informasjon?Det finnes ingen Bernt Olsen i Fosnes 1865 (Bernt er et sjeldent navn der), men det finnes flere plausible kandidater f. eks. i Snåsa 1865. Jeg finner heller ingen Bernt Olsen født i Fosnes i 1900.Det er et vanskelig tilfelle, og det kunne vel også være grunn til å granske kirkeboka for Fosnes og se om han opptrer i andre forbindelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Det står at han var Ungkar.På Karen står det at hun var tjenestepike.Så står det Broum,kan være gården hun var tjenestepike på når hun møtte Bernt. Karen bor på Fosnæs Prgj,på Vik sogn. Nederst på folketellinga står det Statland sagbruk. Eneste tallet jeg har er Peder sin fødtselsdato.Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hanne, er du 100% sikker på farsnavnet til Kristine Pedersdatter (se også tema 20247)? Jeg fant denne i FT 1900 for Holla Lenke. Henne har jeg sannsynligvis funnet igjen i 1865 på Sørvik i Fosnes, men jeg finner ingen passende Kristine Pedersdatter i Fosnes i 1865. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ja Karens far heter Peter/Peder Matthiasen f 1826 i Grong. Kona er Marie Sivertsdatter f 1824 på Fosen de fikk Karen i 1854. Men så var det faren til hennes barn. Denne Bernt Olsen. Jeg har fått navna av kirkekontoret der for mange år siden. Sønnen heter Berntsen Fosland til etternavn men man kan jo lure. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Otterøy hørte til Fosnes prestegjeld i 1865 og i 1900. (Nå hører den til Namsos). Det var i 1865 og i 1900 fem gårder med navnet Fosland på Otterøy. Marie Sivertsdtr. og Peter Mathisen bodde i Oldervig på Otterøy i 1865, og gårdene Broum ligger på Otterøy. Og det er bare en smal fjord mellom Otterøya og Statland.Det er også flere gårder Fosland i Grong/Harran.Fosnes ligger i Namdalen, den nordlige delen av Nord-Trøndelag. Fosen er i Sør-Trøndelag. Så det er litt forvirrende når du nevner Fosnes og Fosen om hverandre.Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Takk for oppklaringen. Jeg fant en Bernt Olsen f 6 Feb 1840 på sakshaug Nord Trøndelag.Jeg vet ikke om det kan være han. Han døde 16.12.1921. Da var han jo ganske voksen når Peder ble født. Foreldre er Ole Olsen og Marianna Olsen.Fant det på Fam. Search. Vet du hvor sakshaug ligger i forhold til resten? Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Ja, Sakshaug ligger på Inderøya, ei halvøy i Beitstadfjorden (det innerste av Trondheimsfjorden), og ca. 25 km. sør for Steinkjer. Det er ikke så langt fra Namsos til Sakshaug, så det kan jo godt være den Bernt du leter etter. Det er selvfølgelig vanskelig når du ikke vet fra før, når han var født. Han kan jo ha vært i Fosnes i 1876/77, selv om han ikke var der hverken i 1865 eller 1900.I kirkeboka er han selvfølgelig nevnt som far når sønnen ble døpt, men det er ikke vanlig at det står foreldrenes alder, så dette er ikke enkelt. Derimot kan det stå hvor han var fra.Lykke til videre!Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Har funnet en Bernt Olsen i gårdsmatrkkelen 1886. I Nærø Sogn på gårdsnavnet står det Søraaaunet er nok en skrive feil. Er det noen som vet om dette kan være den rette? Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Navnet Søråaunet er riktig nok, det kan ha vært en husmannsplass under gården Søråa i Nærø. Kommunen heter nå Nærøy. Jeg finner ikke Bernt Olsen der i 1865, men i folketellinga i 1900 er han nevnt som føderådsmann i Søråaunet. Født 1833 i Alstadhaug ved Levanger. Han er heller ikke der i 1865, så hvis han er rett person, må han ha oppholdt seg et helt annet sted før han blir far i Fosnes i 1877. Fra Fosnes var det ikke langt til Nærø med båt.Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Hildrum

Søråaunet er gnr 5 i Nærøy. Hvis Bernt Olsen Søraa skulle ha vært far kan man vel si at han løy på seg ungkarstittelen. Bernt Olsen på Søraunet var gift for andre gang på det tidspunktet. Først gift i 1860, kona døde i 1864 etter at de hadde fått 3 barn. Han ble deretter gift igjen i 1873 og kona døde etter han. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det er flere Bernt Olsen i Snåsa, kanskje han kom derifra. Det er en mulighet å sjekke kirkebøkene derifra å se om noen Benrt Olsen tar utflytning til Statland. Annd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

Har vært i kontakt med arkivet, men de finner ikke noe, litt pussig siden kirken ga meg opplysninger om at Peder sin far er Bernt olsen fra Statland.Lurer på om jeg må begynne på nytt å spørre hvem er Peders far. Kan noen hjelpe. mvh desperat Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Har du vært i kirkebøkene og sjekket om du evt kan finne Bernt inflyttet til Fosnes? det er vel der du kanskje har muligheten til å finne hvor han er ifra.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Arkivet fant ingenting på han ikke,de fant ikke Peder heller men jeg vet ikke hvor mye de leter. De skrev at de hadde lett i kirkebøkene. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

På`n igjen.Jeg minnes at det det skal vært en arbeidsplass på Stattland der de har drevet med tømmer/plank? Så fant jeg denne Bernt Olsen fra Verdal som er Tømmerarbeider han er født 1855 i Stiklestad sogn. Er det noen som vet noe om han? Kan han ha flytta til Statland? Er det noen som vet? mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jon Arne Wiborg

Hei HanneDa har jeg trolig funnet din vanskelige Bernt...Døpte Fosnes : 17/4-1877 Peder Magnus (uægte) Mor : tjenestepige Karen Peterdtr. Broum (23) Far : ungk. Bernt Olsen StatlandInnflyttede Fosnes 1878 : tjener Bernt Kristian Olsen, f. 7/10-1854 Steenkjær. Nu Statland. Innflytting 1872.Døpte Steinkjer : født 7/10-1854, døpt 4/3-1855 -Bernt Christian Far : Ole Amundsen Quamsplads og hustru Anne Olsdtr.Her er familien i Folketellingen 1865 : [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61734&gardpostnr=495&personpostnr=2890&merk=2890#ovre>LenkeHer ser det ut som om familien har bodd iallfall fra Bernt var født 1854 - til folketellingen 1865.Dette er en eller annen Kvamsplass, noe som idag vil tilsi en plassering rett ved Egge Videregående Skole. (Rett nord for Steinkjer)Det ser her ut til at Bernt var enebarn, men da foreldrene er ganske gamle, kan det være utflyttede søsken.Faren Ole Amundsen treffer man som barn i 1801 her :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Jon ArneTusen tusen takk. Nå ble jeg SÅ glad. Statsarkivet har prøvd å hjelpe men fant han ikke. Familien har hørt at han var en spansk sjøman, blir spennende å se på dette nå. Tusen takk. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.