Gå til innhold
Arkivverket

[#20337] Gift den 7.11.1728 i Asker, (Akershus), Hvem var de?


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Den 7.11.1728 ble det inngått ekteskap i Asker mellom Peder Erichen og Joran Povelsdt.Er det noen kan hjelpe meg med opplysninger om deres opphav, og hvor de bodde ved giftemålet??Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei, kanskje et spor:På FS finnes en Peder Erichsen f. 1677 Røyken, Buskerud, død 7.aug 1763. Ektefelle Joran Paulsen.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Kanskje de var fra Røyken begge to, eller i alle fall verd å sjekke ut:(FS) Joran Povelsdatter f 1694 Røyken, Buskerud, død 20 aug 1752. Hennes foreldre Poul Wear og Eli Haakensen Wear

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei, takk for svar! Når det gjelder FS inneholder denne basen mange feil. Dette er iallefall tilfelle vedr. Røyken.Jeg har listet ut mange personer fra Røyken i FS, men ved sjekking mot kirkebøker viser det seg i de aller fleste tilfelle at det ikke er korrekt det som fremkommer i FS. Mange av de fødsels-/dåpsdatoer som fremkommer i FS finnes ikke i Røyken i det hele tatt.Når det gjelder spørsmålet mitt, hvem er Peder Erichsen og Joran Povlsdt. som giftet seg den 7.11.1728 i Asker er det også en 'kandidat' som jeg finner i FS. Erich Nilson Ølstad og hustru Siri Aslaksdt. De ble gift 1701. Siri ble gr.l. 25.3.1731 i Røyken. Erich og Siri fikk sønnen Peder i 1704.Det var introduksjon i Røyken kirke den 14.9.1704, 'Erik og Siri sitt barn'.Familien bodde da på Martisrud i Røyken. Håper det er noen som har opplysninger som kan hjelpe meg videre med Peder Erichsen og Joran Povlsdt.Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Til innlegg 2 og 3: Iflg. kirkeboka for Røyken er det store avvik i forhold til FS: 1762: 'Torsdagen den 26de Augusti blev Peder Erichsen Gullous hustrue Jørran Povelsdatter Gulle gravfæstet udi sit alders 66de Aar og 11 Dage'. Her bommer altså FS med ca 10 år.Videre: 1763: 'Torsdagen den 4de Augusti blev og den gamle indlog Peder Erichssøn Gulle i Pladsen Soli gravfæstet i sit Alders 86te Aar'. Her var jo FS ualminnelig nær virkeligheten.Det interessante her er jo de nøyaktige aldersangivelsene, især for Jøran Povelsdatter, noe som kanskje kan sammenholdes med evt. aldersangivelse ved vielsen i Asker 07.11.1728.Mvh Arne Myrvang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Taraldsvik

Hei. Jeg vet ikke om dette kan hjelpe deg så mye. (Har selv en Povel Pedersen født ca 1724 som jeg lurer på om er sønn til PE og JP.) Det eneste jeg kan finne er dødsdato; 4/8 1763 Peder Erichsen, Gulle, 86 år. 26/8 1762 Jøran Povelsdatter, Gulle, 66 år og 11 dager. Hilsen Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.