Gå til innhold
Arkivverket

[#20339] Ole Pedersen født 1697 i Arnagard i Hol i Buskerud


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Jeg følger en familie fra Rollag, og der dukker det opp en Ole Pedersen født 1697 i Arnagard i Hol i Buskerud. Han gifter seg med Margit Hansdatter fra Hvammen i Dagali 17.06.1725. Jeg finner en Ole Pedersen født i Hol ca 1696 i Mormonerarkivet som jeg kan følge anene til langt bakover i det samme arkivet. Han er sønn av Per Herlikson født ca 1650 og Barbro Gautesdatter født ca 1650. Er dette den samme Ole Pedersen som gifter seg med Margit Hansdatter i Roolag?mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Dette skulle vært plasert i Buskerud, men jeg trykkte galt og det havnet i Vestfold. Da er vel det for sent å forandre. Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Folk og Fortid i Hol, band VII, s. 445, Skurdalen - Arnegard (Ådngard). 'Garden vart kalla Skurdalen til å byrje med, rudd i Tuftovaldet, nørdst i Skurdalen, tolleg sikkert av Per Herleikson Hallsteinsgard, Ustedalen f. ca. 1650 gm Barbro Gautesdtr. søre Tufto. Dei hadde før hatt Hallsteinsgard i Ustedalen.... I 1728 overlet han garden til borna sine.... Namnet Arnegard (Ådngard) fekk garden etter son til Per, Arne Person, som hadde garden frå 1728 (nedunder).Born: Arne Person f. 1694 (skifte 14.10.1754), Ola Person (ingen ytterligere info), Sunnev Persdtr., Gunnvor Persdtr. skifte 1727 (gm Asle Bjørnson Kvamen - Sand), Sigrid Persdtr. f. ca. 1700 (gm Svein Bjørnson Kvamen).25.6.1728 let Ola og dei tre systrene med menn tinglyse dok. om at faren i levande live hadde overlate sin påbuande plass i Skurdalen 'til oss samtlige hans børn' mot livsopphald, og at broren Arne Person hadde påteke seg å gje han dette livsopphaldet, mot å få garden (for 20 rdl til broren Ola og 5 rdlr. til kvar av systrene).... Då Arne Person døydde i 1754, tok sonen Sjugurd ved garden.'Det står ikke mer om hvor Ola tok veien, og han verken han eller Rollag nevnes i forbindelse med nevøer eller nieser. Han er heller ikke oppført under utflyttede fra Arnegard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Da bodde Per Herleikson og Barbro Gautesdatter på Arnegård. Dersom bygdeboken for Nore Uvdal er riktig med tanke på at Ole Person er født i Arngard er det sikkert Per Herleikson og Barbro Gautesdatter som er hans foreldre. Du skal ha mange takk Heidi.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ja, dette ser jo ut til å passe fortreffelig. Ut fra bygdeboka i Hol vet vi jo også at Ola ble født etter broen Arne - som var født 1695 og overtok garden. Vi vet også at Ola levde til han ble over 30, siden han er nevnt i 1728, og da er jo sannsynligheten stor for at han fant seg 'kjerring og gard ein plass' - uten at det nødvendigvis var registrert utflutte fra Hol i 1728 eller deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan ikke gi noe hjelp videre, men det skulle ikke forundre meg mye om Barbro på en eller annen måte er etterkommer etter Gaute Olsen Gunhildsgard født ca 1560, og Barbro Halvorsdatter Leksvold. De ble gift ca 1595. Barn: Liv født ca 1607 gift med Knut Olsson Garnås, Knut, Ola gift med Ragnhild Embriksdatter Nørheimsvaldet, Jørand gift med Ola Tolleivson Hofttun og Endre Nubson Vold, Gunvald gift med Gunhild Olsdatter Garnås, Halvor gift med Ingebjørg Steingrimsdatter Frøvoll og Margit født ca 1609 gift med Herbrand Guttormson Gulsvik . Både Liv og Margit er blant mine aner.Gaute Olsen Gunhildsgard eide mange gårder i Hallingdalen, og bodde iallefall i Storla i Gol og i Børtnes med sin familie. Han skal visstnok ha blitt født i Gunhildsgard i Ål. Det kan jo hende at en av Gautes og Barbros barn kalte sin sønn for Gaute, og som fikk datteren Barbro. Eller det kan være 1-2 generasjoner mer imellom? De bodde jo også i noenlunde samme område som det nevnes her. Ellers var vel ikke Gaute og Barbro akkurat vanlige navn på denne tiden. Dette er altså bare en teori, som jeg ville nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Dersom det stemmer det som står i mormonerarkivet (Det er sikkert tatt fra bygdeboken), så er Barbro datter av Gaute Gunvaldsen og Ronnog Sjursdatter. Gaute Gunvalden er så sønn til Gunvald Gautesen som igjen er sønn til denne Gaute Olsen Gunhildsgard. Så det stemmer nok som du sier.Vi får prøve å få bekreftet dette med riktigheten av det som står i bygdeboken for Nore Uvdal. Jeg tenker på om Ole Pedersen som gifter seg i Rollag virkelig er den Ole som blir født på Arnagard i Hol. Det finnes muligens noen skifter som kan bekrefte det. (Ettersom det står slik i bygdeboken har de det nok fra en eller annen kilde.)mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har mine opplysninger fra Botolf Bakliens slektsbok 'Hallingslekter'. Jeg har den ikke her nå, men det kan jo hende at det står noe om Ole Pedersen der også?Jeg har ganske mye om Gaute Olsen Gunhildsgard, og skriver opp anene hans her. Hans foreldre var Ola Wilhelmson Storla og Guri Gautesdatter. Ola Wilhelmson Storla var født ca 1530 i GOl. Han bodde også på Nos i Ål, og i 1586 var han en av Hallingdalenss største skatteytere. Det var det året han døde.Far til Ola Vilhelmson Storla var Vilhelm Olson Storla. Han er nevnt i perioden ca 1528-ca 1560, og eide 18 løbbol i Storla(det er ikke nevnt når). Ellers er det ulike teorier om han.Far til Ola Wilhelmson var Ola Storla, som var født ca 1470. Det var sannsynligvis han som bodde i 'Ladh' i 1528, og betalte skatt av Lisla og Storla da. Botolf Baklien sier at det mangler bevis her. Det er antydet at Ola kanskje var gift med en som het Guri.Gaute Olsson Gunhildsgard påsto selv at han var født i Gunhildsgard, men senere har det vært litt usikkerhet om dette. Han eide iallefall 9 bra gårder i Hallingdal da han døde. Jeg kunne skrevet mye om han, men hvis du finner ut at at du har riktig Ola Pedersen her kan jeg skrive mer senere. Det står også litt i bygdeboka for Gol bind 6 om dem jeg har beskrevet. Hvis jeg var deg ville jeg iallefall prøvd å fått fjernlånt Botolf Bakliens 'Hallingslekter'. Jeg fant mange av mine der, og vurderer å prøve å få kjøpt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Anne Lise. Mange takk for et nyttig innlegg. Jeg skal huske og komme tilbake til deg når vi får fastslått dette med Ole Pedersen med sikerhet. Det er nok stor sansynlighet for at det stemmer i og med at det står slik i Nore Uvdals bygdebok. De har nok bygd dette med Arnagard på en eller annen kilde. Jeg tror vel ikke de har sjekket skifter i Hol, men en kan jo ikke vite sikkert. Det kan jo stå noe i kirkeboken for Rollag?mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er morsomt å kunne være til hjelp. Det står litt om Gaute Olson Gunhildsgard i bygdebok for Ål også(som jeg har kjøpt), men det er lite i forhold til det som står i de andre bøkene jeg nevnet. Forøvrig har jeg aner både i Ål, Gol, Hol og Nore(langt tilbake i tid), og har planer om å fjernlåne bygdebøkene for Hol senere dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

I Nore Uvdal bygdebøker står det at denne Ole Pedersen som skulle være født i 1697 i Arnegard i Hol skulle, før han giftet seg med Margit Hansdatter Hvammen i Rollag i 1725, ha vært gift med enken etter Anfinn Halland. (Jeg finner en Anfin Hallan som døper en sønn som het Anfin Anfinsen Haland i Rollag i 1718?) Er det noen som har noe mer informasjon om dette? Jeg har bestilt bøkene som ble nevnt av Anne Lise og Heidi. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Det er forskjelige bygdebøker fra Nore Uvdal og i de siste fra 2000/2001 står det tydelig at det andre barnet til Per Helliksen og Barbro Helliksen, Ole Persson, kom til Hvammen. Det står også at Per og Barbro stiftet bo i Arnegard i Skurdalen ca 1697. Det er nok da kanske sikkert at det er slik. Derfor Anne Lise, er jeg interesert i alt du har om denne familien. Blir det mye og legge ut her kan jeg legge ut min mailadresse til deg. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

For ordens skyld står det også at Ole Pedersen var gift første gang med enken etter Anfinn Gunbjørnsen Hallend, Sigrid Gundersdatter. Denne Anfinn var bror til mor til Oles andre kone Margit Hansdatters mor, Barbro Gunbjørnsdatter for å gjøre det hele litt komplisert. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Prøver en gang til med å få dette innlegget frem på den første siden for å prøve og komme i kontakt med Anne Lise Hovdal, 8800 Sandnessjøen. Vi kunne komme tilbake til henne sa hun. Dette innlegget skulle jo stått i Buskerud ikke i Vestfold, så jeg prøver igjen.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har vært hjemme hos mine foreldre i Trøndelag, og har derfor ikke lest dette før nå. Jeg har skrevet om Gaute Olsen Gunhildsgard og hans aner under emnet Liv Halvorsdatter Svenkerud, og Gaute blir anenr. 10 for henne. Så jeg må nesten sende over hele informasjonen om hennes aner, men jeg har skrevet en del om Gaute og hans barn og om anene hans. Jeg har dette liggende i 'Mine Dokumenter'. Har selvfølgelig også lagt inn alt i slektsprogrammet Brothers Keeper, men kan ikke noe med å sende over noe derfra. Jeg legger ut min mailadresse, og så kan du sende meg mail: anlih@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.