Gå til innhold
Arkivverket

[#20341] To datoer på samme giftermål i FamilySearch.


Gjest R. Hjelmeland
 Del

Recommended Posts

Gjest R. Hjelmeland

I min jakt etter foreldre til Lars Larsson Fjellsende som var lensmann i Lindås og gift 21. juni 1761, med Ingeborg Iversdtr. Hodneland f. 1741. Gjorde jeg et søk i FamilySearch for å se om de hadde noe informasjon om Lars foreldre. Det hadde de ikke. Men de hadde Lars giftermålet med Ingeborg, datert 21. juni 1761, den samme dato som jeg har registrert på dem. I tillegg til den datoen så hadde de også en oppføring nr. 2 for deres giftermål, med dato 6. juli 1761. Jeg tok en kopi av de to treffene som jeg fikk opp, gjengitt under.International Genealogical Index - Norway 1. LARS LARSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Marriage: 21 JUN 1761 Lindaas, Hordaland, Norway2. LARS LARSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Marriage: 06 JUL 1761 Myking, Hordaland, NorwayMatches: International Genealogical Index/Norway - 2Begge treffene er med samme brud, Ingeborg Ivarsdatter. Det ene er fra Lindås og det andre fra Myking. Er det en fornuftig forklaring på disse to oppføringene?Mvh. R. Hjelmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg ville lagt forespørselen inn på arkivforum, SAB kan sikkert gjøre oppslag i originalene for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Sjå på Source information. Den første er sendt inn av eit mormonar-medlem (LDS member). Her ligg det trulig ei feilkjelde.Den andre seier seg å vera 'Extracted marriage record for locality listed in the record', trulig kyrkjebok for perioden 1740-1790. Du kan søka ekteskap i denne kjelda ved å legga inn Batch no i søket ditt. Med den reservasjonen at dette er avskrift av filma kyrkjebøker, gjort av folk som neppe er norskkyndige, skulle utgangspunktet vera rimelig sikkert.I dette tilfellet ser det likevel ut til at LDS-medlemmet har rett: Lenkemvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg er ikkje kjend i geografien kva Myking er i forhold til Lindås. Dersom det er eit anna sokn er det mulig at dei gifta seg i Lindås kyrkje, og så blei også innført i kyrkjeboka i Myking, der dei budde. Eg har sett eksemplar på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei til deg R.Hjelmeland.Jeg har desverre ikke giftemålet mellom Lars Larsen Fjellsende (1738-23sept.1835) og Ingeborg Ivarsdatter Hodneland (1741-) (muligens dp.30 april Gulen), men foreldrene til Lars skal du få her.Lars Hallvardsen (Halvordsen) Reikarås, Fyllingsnes/Fjellsende dp. (30.01.1705 -1760)Gift 25 juni 1730 Hamre m. Ingeborg Nilsdatter Bjørsvik Fjellsende/Fyllingsnes (1703(4)-1750)Lars Hallvardsen var sønn av Hallvard (Halvord) Tollaksson Reikarås, Fjellsende (1663-1746)g.m Brita Mikkelsdatter Reikarås, Fjellsende (1670-1736) (Dtr. av Mikkel Andreson Fjellsend (1639-)Hallvard Tollaksson og Britha Mikkelsdatter var tipp oldeforekdrene til Camilla Collett og Henrik Wergeland.Mange hilsner og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R. Hjelmeland

Takker for svar, og en ekstra stor takk til Rigmor Waler Iversen, som antakelig har gitt meg løsningen på en ?nøtt? jeg har ?slitt? en del med. Har vært på biblioteket og lånt noen bøker for å nøste videre på de trådene som Rigmor ga meg. Det var jo litt artig med den mulige koblingen mot Wergeland slekten. Du skulle ikke ha peiling på 'leddene' mellom Halvor Tallakson og Brita Mikkelsdatter og opp til Wergeland?Mvh. Roald Hjelmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Roald ;)Jeg prøver å sette opp en liten oversikt for deg som fører til Wergeland.* Tallak Halvorson* Halvor/Hallvard Tallaksson Reikerås. (Halvor er nevnt som odelsbonde på Reikerås i 1701, men flyttet til Fjellsende og var lensmann i Lindås. I denne familien hadde de lensmenn i Lindås i 200 år.)G.m Brita Mikkelsdtr.Fjellsende* Brithe Hallvardsdtr./Halvorsdtr. (Søster av Lars) f. 12 juli 1712 Fjellsende, Lindås-d.17 februar 1811 Børås, Lindås. Gift 1747 Fjellsende med * Lasse Olsson Verkland/Virkeland/Wircheland dpt. 11 januar 1725 Brekke, Børås. D.Ca 1760.(Lasse var sønn av Ola Jonsson Wircheland f. Verkland, Evindvik, Sogn&Fjordane 1685-d.1771 og Kari Hansdtr. Brekke/Breche (1690-1741). Lasse var også en stesønn av Brithes søster.)* Hallvard/Halvor Lassesen Børås (1754(5)-1787) Han var omgangsskolelærer og senere klokker i Hosanger. G.m Antonille Jonsdtr. Nedrevold (1759-1783) (Datter av klokker i Lindås Jon Knudsen Nedrevold.)* Nicolai Wergeland dpt- 9 november 1780, som Nils Lassesen. D. 25 mars 1848. (Prest) G. 19 august 1807 i Kristiansand m. Antonille Dorothea Thaulow f. 10 desember 1780 Eidsvoll, d. 14 august 1843 Eidsvold prestegård.(Antonille var datter av Henrik Arnold Thaulow f.ca 1754 Kr.Sand og Jacobine Andrewsdatter Chrystie f.ca 1758 Kr.Sand.)* Henrik Arnold Wergeland f. 17 juni 1808 Kr.Sand, dpt. 19 august 1808 Kr.Sand, d. 12 juli 1845 Eidsvoll. Gift 27 april 1836 m. Amalie Sophie Bekkevold.-------------------------------------------------- Forøvrig var Ingeborg Ivarsdtr. Hodneland, datter av Ivar Olsen Sæverås (1707-1763) (g.1 g.1733 m. Lisbeth Olsdtr. Hodneland.F. 1735) og g.2 g.m.*BRITA NILSDTR. 1709-1752. (G.3 g.m. Anna Haldorsdtr. Toft (1701-1774)Ingeborg og Lars datter Anne Larsdtr. Fjellsende Grimstad (1771-1832) g. 23 juni 1796 Lindås m. Jacob Olsen Grimstad (1767-1847) er de som fører slekten videre ned mot min datter.Håper det ble forståelig nok.Mange hilsner og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Hjelmeland

Hei og mange takk for enda et opplysende og forståelig svar. Veldig fint! Litt artig at du nevner Jacob Olsen og Anne Larsdatter som forfedre til din datter. De er nemlig også blant mine forfedre, men det skjønte du vel. Slik ser den grenen ut.Jacob Olsen Grimstad - Lars Jacobson Grimstad - Jakob Larson Grimstad - Anna Jakobsdtr. Grimstad - Bertin Martinson Grimstad - Aslaug Grimstad - Roald Hjelmeland - Jacob Olsen Grimstad er 3. tippoldefar til Roald Hjelmeland.Hilsen Roald Hjelmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Heisan igjen :)Min datters rekke ser slik ut:*Jacob Olsen Grimstad*Anna Berghita Jacobsdtr. Grimstad (1811-1872) g. 5 juni 1836 m. Truls Hansen Fjellanger (1804-1873)* Hansina Trulsdtr.Knarvik (1856-1937) g. 1877 m. Joen Gudmundsen Hølleland (1853-1926)* Johan Joensen Hølleland (1882-1963) g.... m. Marie Jonsdtr.(1886-1960)Holt, Tvedestrand.* Ingeborg Tomona Hølleland (1914-1990) g.m Øivind Kühne Iversen (1910-1978)Forøvrig kan jeg nevne at Henrik Wergeland og søsteren Camilla Collett også er i samme slekt som den kjente maleren I.C.Dahl.(Johannes Clausson Dahl)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.