Gå til innhold
Arkivverket

[#20342] Skifte Anna Mikkelsdtr. Hopland Herdla


Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Er det mulig å få oppgitt hva som står i skiftet:Anna Mikkelsdtr. Hopland Herdla 371b 1b 1704-1708mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 27. mars 1705, og forteller om en netto på vel 30 rdr. som ble delt mellom arvingene Ingebore Magnesdtr og Brithe Magnesdtr, som tilsynelatende omtales som barn, og Mogens Andersen Sognstad, Kari Andersdtr Hilland, Lars Andersen Valde og Madli Andersdatter Valde, som omtales som 'brorbarn'. Men dette rimer ikke, og jeg formoder at alle arvingene må være barn av avdødes søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hallo igjen. Nå har jeg sett litt på mine notater og tror at forklaringen er slik:Det ser ut til at 'brorbarn' skal være barnebarn. Anna Mikkelsdtr. var gift med Mons Hopland, og de hadde sønnen, Anders, g. m. Kari Eriksdtr. Valde (sannsynligvis hadde de da også de to nevnte døtrene- omtalt som barn: Ingebore og Brithe Magnesdtr. - siden faren heter Mons/Mogns).Anders (d. 1686) og Kari (d. 1711, g. 3 gg.) hadde 5 barn: Mons på Sagstad, Kari g. I m. Hans Håvardssen Hilland, Lars, Magdeli, Erik d. 1696 på Valde.Tar gjerne i mot videre info. eller korreksjoner.mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.