Gå til innhold
Arkivverket

[#20344] Daniel Niels. Alvøen, Askøy gift 1811 med Maria Olsdtr. Takvam.Hvor kom han fra?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Han giftet seg 03.06.1811 .Det står at han kom fra Alvøen , men jeg kan ikke finne han født der.Er det noen som kjenner til Daniel og Maria ,og som kan fortelle meg hvor han kom fra og hvem som var foreldrene hans?Daniel døde i Alvøen 18.04.1862 og Maria samme sted 22.01.1855.Alderen ved dødsfallet skulle antyde at han var født rundt 1780. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Askøy favnet jo over et større område i de dager, jeg har en tippoldefar som var oppgitt å være født i Askøy. Både jeg og SAB hadde problemer med å finne han. Det viste seg tilslutt at har var født på Damsgård, som visstnok da tilhørte Askøy. mvh John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg har ein Daniel Nielsen som eg ikkje har funne ut kor blei av. Han vart fødd 1786 i Dommedal på Sotra. Denne Daniel hette egentlig Nathanael, sannsynligvis oppkalt etter daværende prest i Sund, Nathanael Sunde, som døde samme år. Da foreldra til Daniel døde tidlig vart han fostra opp på Tyssøy, der me finn han i folketelling 1801. Lenke Seinere vart han konfirmert i 1803 i Arefjord og han er siste gang sett i en barnedåp samme sted, som fadder i 1806. Kanskje vart han lei barnedåpen, sette seg i båten og rodde over til Alvøen ? Alder avviker med 6 år, ut fra giftermål i 1811, ville han vert 25 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Etter å ha sjekka litt så finn eg at søskenbarn til Daniel Nielsen var busett på Sørehavn ved Alvøen. Ho heter Anna Larsdatter Store Sangolt og var gift med Thomas Jacobsen Snekkevik, minuset er at de giftet seg først i 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Mange takk for gode innlegg begge to.Det kan være verdt å sjekke forslaget ditt nærmere Oddvar.Kanskje Bjørn Davidsen har folket i sitt Askøy-register. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo Rune. Har du oversikt på hvem som var forlovere i ekteskapet til Daniel og Maria, eventuellt oversikt på faddere om de da hadde barn. Eg kan da sjå om noen av navnene er samtstemte med slekta til Daniel Nielsen fra Dommedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Oddvar.Takk for innlegget ditt.Jeg har dessverre ikke kommet så langt at jeg har fått sjekket forlovere og faddere.Jeg må en tur innom Statsarkivet , men har det rimelig hektisk på jobb for tiden.Det vil nok drøye noe innen jeg rekker det. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det står ikkje under vigde at han var fødd i Alvøen, men at han budde der. Likeeins at ho Maria hadde heimstaden sin på Takvam. Det kom mykje folk til Alvøen på den tida. Eg skal sjå nærare på dette i morgon, men alt no kan eg seia at eg berre finn ein son døypt i Askøy; Niels Olai, 4.8. 1811 - to månader etter at dei gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har også datteren Helene Maria døpt 03.07.1814.Jeg har ikke alle notatene mine for hånden akkurat nå, så jeg kan ikke i farten huske hvor jeg fant den opplysningen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det har du nok funne i Loddefjord-boka. Eg finn henne òg i registeret til SAB, men der står faren som David Nielsen. Det er likevel truleg at det er same folka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du finner datteren her i 1865 som Lene Danielsdatter. Lenke gift med Ole Eivindsen fra Vestre Slidre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

I bygdaboka for Haus sokn, s 417, så er det under Ytre Takvam omtalt ei Maria Olsdtr f 1774. Under merknader så står det videre at ho er fødd på Stonghelle og henvisninger:1 Haukeland i Ådna sokn.2 Alvøy.I bygdeboka for Ådna sokn, s 321, står det under Haukeland at Maria Olavsdtr, Y Takvam fikk datteren Ågota i 1808 med Einar Olavson Haukeland. De var ikke viet. Videre står det for Maria 'Gift, sjå Y.Takvam mernad' dvs Alvøy henvisningen.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Oddvar Søreide

Hallo RuneEg lurte litt på om du hadde noen ny status i forhold til mitt innlegg 6. Om forlovere og eventuelle faddere i barnedåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Oddvar. Nei, jeg må nok dessverre innrømme at jeg ikke har kommet noe lengre med den biten.Stor reiseaktivitet i jobben får ta meste av skylden for det.Det står imidlertid på blokken min om oppgaver som skal utføres.Det var bare dette med tiden da. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Leser dette med stor intresse da dette er mine tip tip oldeforeldre. Jeg har alle etter kommere av dem på mitt slektstre (nesten)og lurer også på hvem som var deres foreldre og hvor de kom fra. Daniel Niels er F.1781 Ukjent og D. 1862 i Alvøen Marie Olsd Takvam er F 1779 Takvam og D. 1855 i Alvøen Dette ifølge Bygdebok for Loddefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Har en annen nøtt som jeg ikke har funnet ut av enda. Barnebarn til Maria Olsdtr.og Daniel Nilels. Ola Andreas Olsen F.1845 D ? G. 1868 med Berthe Serene Thomasdatter F.1840 D.? Hvor kommer Berthe fra? og hvem var hennes foreldre? av min mor som lever enda, husker at hennes far fortalte at Berthe var adoptert og vokste opp hos fosterfamilie, muligens av en fam.på Askøy. Det er mulig at navnet Thomasdatter kan være fosterfamiliens. navn. Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dette var ikkje nokon særleg 'nøtt', trur eg. Om ho var 'adoptert', må det ha vore lenge etter at ho vart fødd. Her er ekteskapet hennar med OAO, kor det står at ho var fødd på Erdal: AS2316,0,Ole Andreas,Olsen,,Uk,Alvøen,22 1/2,Pige,Berthe Serenne,Thomasdatter,,Erdal,28,,,2208,1868Og her er borna deira:AS2316,1,Ole Andreas,Olsen,Alvøen,,,,,Birte Serenne Thomasdtr,,,,Fabrikarbeider,Olaf Bernhard,1107,3107,1870AS2316,2,Ole Andreas,Olsen,Alvøen,,,,,Birte Serenne Thomasdtr,,,,Fabrikarbeider,Bernhard Johan,2508,2009,1874AS2316,3,Ole Andreas,Olsen,Alvøen,,,,,Birte Serenne Thomasdtr,,,,Inderst Fabrikarbeider,Olevine Helene Mathilde,0604,2005,1877AS2316,4,Ole Andreas,Olsen,Alvøen,,,,,Birte Serenne Thomasdtr,,,,Fabrikarbeider,Sigvard Andon Nikolai,2302,1304,1879 Då må dette vera foraldra og familien til BST:Ekteskapet til foreldra:AS1395,0,Thomas Andreas,Nielsen,Strømsnæss,Uk soldat,,26,Pige,Malene,Olsdatter,Sundahl,,23,,,0507,1835Borna deira:AS1395,1,Thomas,Nilsen,Strømsnæss,,,,,Malene Olsdtr,,,,Inderst,Niels Olai,1201,1701,1836AS1395,2,Thomas,Nilsen,Erdahl,,,,,Malene Olsdtr,,,,Forpagter,Niels Olai,1309,1709,1837AS1395,3,Thomas,Nilsen,Forpagter,,,,,Malene Olsdtr,,,,Forpagter,Berthe Serene,2205,0206,1839AS1395,4,Thomas,Nilsen,Erdahl,,,,,Malene Olsdtr,,,,Forpagter,Magne Olai,1901,3101,1841AS1395,5,Thomas,Nilsen,Erdal,,,,,Malene Olsdtr,,,,Pagter,Anna Christine,0908,1808,1844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Mange takk til Bjørn Davidsen for svar. Kan jeg spørre om, hvor du har hentet opplysninene fra? jeg har ikke funnet dem før, Og i følge min mor så vokste hun opp hos en fosterfam. Tror det skulle være i Fjell (Sotra) men er ikke sikker. Kan hjelpe om det er noen som leter etter aner til Ole Evensen Slidre i Valdres med opplysninger (Svigersønn til Daniel og Marie) mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Glemte og spørre Bjørn Davidsen om barna, de står jo oppført med samme navn som foreldrene og tallene forand og etter hva kan de bety? få det ikke helt til å stemme mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg gløymde sjølvsagt å forklåre korleis dette registeret er komen til og bygd opp. Dei digitaliserte data er SAB si avskrift av kyrkjebøkene over døypte og vigde i Askøy. Vigde ligg på DA, døypte er ikkje korrekturleste enno, men finst. Eg har normert namna på foreldra til dei døypte og sortert dei, kopiert inn nummerert fil av vigde og overført nummeret til borna. Etter fyrste nummer, ekteskapnr. (t.d. AS+nr. kor AS her står for Askøy), kjem det eit tal. 0 tyder vigsel, 1-XX er nummer på borna i kronologisk rekkefylgje. Deretter fylgjer namnet på far, bustad, namnet på mor og fars yrke - før barnets namn, f.dato, dåpsdato og dåpsår.I det siste høvet vil ein sjå at Thomas berre nyttar det førenamnet ved dåpen til borna, medan han òg nytta mellomnamnet Andreas då han vart gift.For å finne ut om BST budde hjå andre før ho gifte seg, kan 1865-teljinga vera ein stad å leite. Eg har òg ein privat fil med konfirmantar i Askøy som eg skal sjå i, men eg veit ikkje om den dekkjer nett dei aktuelle åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Men mora vart buande på Erdal og døyr fyrst her: LenkeDet fortel oss at ho kom frå Sundal i Kinn (Sunnfjord). Dessutan veit vi av forrige lenke at Thomas Andreas var fødd på Strømsnes.Her er foreldra og borna deira. Men i dette høvet veit eg ikkje kor dei vart vigde eller kom ifrå, men det let seg kanskje finne ut:,,Nils,Thomassen,Strømsnæs,,,,,Birte Andersdtr,,,,,Anne Christine,1101,,1807,,Nils,Thomassen,Strømsnæs,,,,,Birte Andersdtr,,,,,Thomas Andreas,1210,,1808,,Nils,Thomassen,Strømsnæs,,,,,Birte Andersdtr,,,,,Andreas,2807,,1811,,Nils,Thomassen,Strømsnæs,,,,,Birte Andersdtr,,,,Tvilling,Karen Christine,0509,,1813,,Nils,Thomassen,Strømsnæs,,,,,Birte Andersdtr,,,,Tvilling,Marthin Hans,0509,,1813,,Nils,Thomassen,Strømsnæs,,,,,Birte Andersdtr,,,,,Stepheline,1702,,1816,,Nils,Thomassen,Trømsnæss,,,,,Birte Andersdtr,,,,Forpagtere,Morten,0404,1204,1818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.