Gå til innhold
Arkivverket

[#20353] Sverige, (Bohuslän): Carl Fredrik og Brita Lisa g. 1872 i Tønsberg


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I kirkeboka for Tønsberg står det om følgende ektepar: Ungkarl og matros Carl Fredrik Andersen, født 3/5-1835 i Sverige, oppholdssted: Tønsberg, og Pige Brita Lisa Hansdatter, født 2/7 1831 i Sverige ble viet 18.februar 1872 i Tønsberg. Far til Carl Fredrik er: Anders Jonnassen. Far til Brita Lisa er: Hans Brynildsen.Det står ikke Bohuslän i kirkebøkene, bare Sverige. Men det er vel nærliggende å tro at de kan ha kommet fra Bohuslän.De fikk datteren Karoline Sofie (Andersen). Født 17. oktober 1873. Døpt 30. november 1873 i Tønsberg.Kan noen hjelpe meg å finne ut mer om opphavet til Carl Fredrik og Brita Lisa?(Jeg har også lagt dette inn på Anbytarforum)Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Hei Rune Fergestad,Du sier i ditt innlegg at du mener det er nærliggende å tro at de kom fra Bohuslän. Hvorfor mener du det når fødested bare er oppgitt Sverige? Var det noen spesiell grunn til at folk dro fra dette området i Sverige, og bosatte seg i Vestfold? Årsaken til at jeg spør er fordi jeg selv forsker på slekt fra Sverige, der fødested er Kville i Bohuslän, og som senere var å finne i Vestfold. Men i Kville brant dessverre kirkebøkene opp, så jeg kommer ikke videre.Med vennlig hilsen,H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det er god grunn til å anta at svensker bosatt i Vestfold kom fra Bohuslän. Det ble rundt 1840 bl.a. hentet inn svensk arbeidskraft til byggingen av flåtestasjonen i Horten. En ny 'bølge' kom til Horten på slutten av 1860-tallet da det visstnok daglig kom båtlaster med svensker som kom via Østfold. Også andre byer og steder i Vestfolk fikk glede av de svenske arbeiderne som gjorde god nytte for seg i mange slags yrker, steinarbeidere, verftsarbeidere, jordarbeidere m.m.m. Ifølge svenske kilder skal det i tiden 1866 til 1915 ha utvandret like mange mennesker fra Bohuslän til Norge som til USA. Fram til 1880 var utvandringer av svensker til Norge ti ganger så stor som til USA.(Sandarboka bd. 3.)Håper du finner Carl Fredriks og Brita Lisas opphav, i Bohuslän eller hvor det måtte være. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Til Torgeir Kvalvaag, Ja, da ble jeg litt klokere. Skjønner bedre nå hvorfor Bohuslän er satt opp som meget sannsynlig utreisested i Sverige. Takk for opplysningene!Til Rune Fergestad: Lykke til med videre leting! Med vennlig hilsen,H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det området i Sverige som hadde klart størst innvandring til Tønsberg og distriktet omkring (Nøtterøy, Sem etc.) var nåværende Munkedal kommune (sognene Foss, Håby, Svarteborg, Berfendal og Valbo-Ryr) og det omkringliggende områdene på Stångenäset (Bro, Brastad og Lyse sogn) og sognene Tossene og Bokenäs. Dessuten kom en god del fra Tanum sogn lenger nord i Bohuslän. Selvfølgelig kom det også innflyttere fra andre deler av Bohuslän og også fra andre deler av Sverige, men i Tønsberg er det meget stor sannsynlighet for at de kom fra et av de ovenfor nevnte sognene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Flott Per. Takk for det. Du vet tydeligvis mye om dette. Jeg har ikke så stor erfaring med å lete i svenske kirkebøker. Har du noen tips i denne sammenheng?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Du kan se her: [url="http://www.slaktdata.org/sv/start>http://www.slaktdata.org/sv/start og legge inn etterlysning her: http://genealogi.aland.net/discus/ (se landskap/Bohuslän). I fjernlån til biblioteket ditt kan du sikkert få disse bøkene som er basert på kirkebokavskrifter: Nils Lindbergh: 'Stångenäs-släkter' (bind 1. Bro socken; bind 2. Brastad socken; bind 3 Lyse socken och Lysekil) og Hans Karlssons bøker: 'Familjer i Foss socken', 'Familjer i Håby socken', 'Familjer i Svarteborg socken', 'Familjer i Bärfendal socken' og 'Familjer i Mo socken'. Videre kan du via Riksarkivet eller ditt bibliotek låne mikrofilmer av svenske kirkebøker, eventuelt kan du kjøpe dem fra SVAR (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

Gammelt tema, men fant denne her Andersson, Carl Fredrik Son (ogift man)f. 3/5 1835 i Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 1860 från Borgan, Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland) till Sandefjord, Vestfold fylke, NorgeMvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hanne, takk skal du ha. Kan du fortelle meg hvor du fant denne informasjonen? Det stod ikke noe om hans foreldre i dine kilder vel...?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

På 1890tellingen bor det en Fredrik Andersson på Borgan Han er født 1830.Gift med Anna Maria Svendsdotter. Barn Almina f.1872 og Inga Mathilda f. 1875. kan være en bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

I boka 'Torrskog. En dalslandssocken i ord och bild' finner jeg under gården Borgan denne familien:Anders Jonasson født 1805 i Vårviks Sockn gift med Catharina Andersdotter f 1807 i Blomskog sockn. Barn:Carl Fredrik f 1835Emmanuel f 1838Anna Maria f 1845Christina f 1848Abel f 1852.Anders Jonasson døde 1864, Catharina 1873.Torrsog grenser mot Värmlands län i nord, Nössemark sockn i vest og Ärtemark i syd.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Fant mere i boka om den samme familien, da på Stommen. Her er flere barn tatt med:Olof f 1829Greta f 1831 død 1834Fredrik f 1834 død 1834Christina f 1848 nevnt i forrige innlegg døde 1845.Her står det Anna Greta (ikke Maria) f 1845Familien flyttet 1857 til Flolanda.Mer finner jeg ikke i denne boken tror jeg.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersson, Emanuel Hemmason (ogift man)f. 10/12 1838 i Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 1858 från Borgan, Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland) till Norge --- Andersson, Abel Arbetare (ogift man)f. 6/9 1852 i Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 1913 från Borgan, Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland) till Nordamerika -- Andersdotter, Anna Maria Dotter (ogift kvinna)f. 5/2 1845 i Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 12/11 1867 från Borgan, Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland) till Fredrikshald, Östfold fylke, Norge --- Andersdotter, Christina Dotter (ogift kvinna)f. 24/3 1848 i Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 12/11 1867 från Borgan, Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland) till Oslo fylke, Norge --- Andersson, Olof Inhyses (gift man)f. 12/3 1829 i Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 9/6 1868 från Barkerud, Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland) till USA -- Andersson, Olof Ägare (gift man)f. 12/3 1829 i Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 1860 från Barkerud, Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland) till Sandefjord, Vestfold fylke, Norge Med kone -- Bäckström, Kajsa Hustru (gift kvinna)f. 10/11 1831 i Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland) Bäckström, Kajsa Hustru (gift kvinna)f. 10/11 1831 i Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland) -- Olofsson, Johan Alfred Son (ogift man)f. 16/7 1860 i Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland)Ser ut som det er mange av dere her. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Emanuel hadde med sin kone Karolina Nilsdotter 3 Aug 1839 i Torrskog. Barna er Johan Erland Emanuelssonf. 4/3 1864 i Torrskog. Alma Kristina emanuelsdotter f. 12/1 1866. Mauritz August Emanuelsson f. 3/8 1868 i Torrskog. Simeon f. 16/10 1871 i Torrskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Her er dåpen til Carl Fredrik fra kirkebok døpte i Torrskog. Født 3.5. på Stommen døpt 9.5.1835.Far Anders Jonasson och hustru Catharina Andersdotter 28 år.Vitner: Lars Andersson och dens hustru Ingrid Nilsdotter.Fra Husforhör på Stommen i Torrskog 1835-1840:Br. Anders Jonasson f 28.7.1805 i Vårvik H. Catarina Andersdotter f 2.1.1807 i BlomskogDa 3 levende barn: Olof, Carl Fredrik og Emanuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.