Gå til innhold
Arkivverket

[#20357] Otilie Ellingsen, f. 1873, Helgøen, Hedemark.


Gjest Stein Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Eriksen

Jeg prøver å finne foreldrene til Otilie Ellingsen, f. 1873, f. Nielsen, Helgøen, Hedemark.Her er hun i FT1900:LenkeJeg finner hun ikke på FamilySearch.Helgøen, er det under Nes eller Ringsaker ?Hun har en søster som heter Julie, som er født i 1866, g.m. Ole Jensen, bosatt på Hamar i FT1900. Hun har fødested Helgøen, Nes.Jeg antar at dette er riktig og at jeg må lete under fødte i Nes ?MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skulle anta det er Otilia, født 09.09.1873, døpt 19.10.1873, datter av inderst Jens Nielsen Aasen og Syverine Nielsdatter. (Nes Mini 5 1872-1886 1/4 f.10 no.99). Det ser ut til at presten har skrevt fødselsår til foreldrene til hhv. 1848 og 1845. Jeg kan ikke se at foreldrene er nevnt under Aasen i Nes bygdbok (Andre Bind, Del 1).Foreldrene ble viet 02.01.1873, om dette er rett par er han fra Stange (Gillund), sønn av Niels Olsen.Andre Otilia/Otilie født i 1873 så jeg ikke. Jeg så heller ingen Julie som passet født i 1866 i Nes.Men for all del, dette var svært fort lest igjennom og jeg kan ha oversett noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei.Takk for svarene.Jeg så på gården du viser til.....Det har meg blitt fortalt at de er fra øya Helgøen, den øya som ligger i Mjøsa....Og jeg tenkte kanskje at denne øya lå inn under enten Ringsaker eller Nes.........Tar jeg helt feil ?MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Geir.Takker igjen for svaret. Av linken under ser jeg at Helgeøen tilhører Nes.Her står det at skoledistriktet er Helgeøen. Dette skoledistriktet, er det et distrikt som dekker den tidligere omtalte øya ?Jeg har ikke opplevd før at fødestedet henviser til en bestemt gård, så jeg lurte på om fødestedet i dette tilfelle viser til skoledistriktet eller selve øya.LenkeMvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.