Gå til innhold
Arkivverket

[#20360] Omstreifere, reisende,Altingfølget. Vestfold Telemark o.a.


Gjest Arne Robertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Robertsen

Har et ønske om at folk som kjenner til Altingfølget, utenom det som står hos Eilert Sundt, kunne komme med innlegg om disse. I allefall frem til 1900. Det bor ganske mange ettlinger til disse rundt om på Østlandet, men også kanskje andre steder. Det er blitt så mye mere åpent om denne minoritets-gruppen nå i de senere årene. Håper derfor på mange innlegg. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Hei Arne Robertsen,Alting-følget har vært tema her før, så om du søker på Alting her på Digitalarkivet finner du en del opplysninger. Det var Kai S. G. Larsen som hadde temaet oppe sist. Mener han også har hatt inne innlegg angående opprinnelsen som stammet fra Amsterdam, Holland. Med vennlig hilsen,H.K. HanssenÅlesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Takker for innleggene som har kommet. Jeg kjenner de fleste av kildene som er tilgjengelige også de som er av nederlandske opprinnelse. De som jeg søker er en stor gruppe senere enn hva Sundt har skrevet og senere enn de på LOR sine sider. Vær snille dere, kom fram. vennlig hilsen fra arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Lars Petter Petersen Alting (ca.1863-1937). Ang. Lars' dødsår er det en del variasjoner ute å går. Vet ikke hvor de andre årene/datoene kommer ifra, men min bestefar er da barnebarn av denne Lars. Han kan huske Lars en gang og han erindrer også budskapet om hans død som kom via telegram...Det er usikkert om Lars var gift med Marie Jensine Gulbrandsdatter Ros. Men de hadde iallefall 10 barn isammen.Marja som hun ble kalt ble født 18.februar 1863 på Vadrettet i Solum. I solum kirke ble hun døpt den 08.mars s.å. Foreldrene var da enken Gunnild Karine Arvesdatter, Vadrettet og gift mann Carl Gulbrand Andreassen. Disse hadde da ingen fast forbindelse??? Marja døde 3 år før min farfar ble født, det var i 1929 og skal ha vært i Porsgrunn.Barn: 1.Anna Petrea Magdalena Larsen Alting (12.02.1884- ) 2.Olava Karoline Larsen Alting (16.04.1885-ca.1950) 3.Laura Marie Larsen Alting (04.10.1886-ca.1953) 4.Vilhelm Gjertinius Larsen Alting (28.12.1890- ) 5.Hjalmar Larsen Alting (1892-ca.1970) 6.Evidia Laurine 'Ovidia' Larsen Alting (20.04.1894- ) 7.Gustav Karenius Larsen Alting (27.04.1896- ) 8.Lars Marinius Larsen Alting (23.09.1897-ca.1915) 9.Elias Karinius Larsen Alting (17.04.1899-1978) 10.Karl Wilhelm Larsen Alting (14.02.1903-1974)*Barn nr.1-Petrea giftet? seg med Fredrik Ingvald Fredriksen Bodin (sønn av Adolf Fredrik N. Bodin og Anne Marie Rasmusdatter). Petrea og Fredrik hadde isammen 10 barn.Informasjon som er om disse personers barn og ektefeller blir litt for lagt opp i tod vil jeg tro. Mange av barna er født fra 1904 og oppover... Ta gjerne kontakt hvis du kjenner til noen eller ønsker opplysninger om noen, så skal jeg prøve å hjelpe!mail meg gjerne på: kasaglar@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

En link til mitt innlegg om slekten Alting. Denne er vel litt uoppdatert så dere kan muligens finne noen feil: LenkeMin mening er også at de personer man tror er Lars Petersen Alting med hans foreldre og søsken i folketellingen 1865, er FEIL..! Ta en titt og avgjør selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.