Gå til innhold
Arkivverket

[#20362] Kari Tostensdtr f 1803 i Sauherad død 1875


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Kari var enke når hun giftet seg 1835 med Ånund Hanson fra Evju i Bø.De slo seg ned på Lien i Skafså.Hvem var hennes foreldre?? Mulig hun var fra plassen Gunheim i Sauherad. Har noen mulige kandidater, men intet sikkert!! Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Det er 2 Kari Torsteinsdtr som døpes i 1803, ei på Haukvik og ei på vestre Sauar. Hun på Haukvik gifter seg med 'en annen'.Mulige foreldre er Torstein Olsen og Ingeborg Eriksdtr på Borgarås under vestre Sauar (Sauheradsoga III 301).Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takker så mye Ole Bjørn! Det var en av mine to kandidater også. To stk Kari Torsteinsdtr 1803 gir hodebry!! T. Jonsen og Mari Halvorsdtr var min andre mulige. Jeg får dukke ned i Bygdebøkene for Sauherad for videre bekreftelse. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Du nevnte at Kari var enke når hun giftet seg i 1835. Da kan også hun som ble døpt i Liagrenda under Haukvik være et alternativ. Hun var gift med en Østen Iversen fra Hegna under Gurstad.Du bør sjekke kirkeboken i Sauherad for å se hvilke Kari Torsteinsdtr som gifter seg og om de de gifter seg med dør før 1835.Hva het barna til Kari og Ånund? Ofte ble førstefødte gutt oppkalt etter enkens avdøde mann.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Barna til Ånund og Kari var Torstein 1835 Johannes 1836 og Ånund 1838. Karis barn fra første ekteskap var Hans 1828 og Kjersti 1829. Dette gir ingen tilknytning til Østen, men hvem vet?? I Mo bygdebok (Skafså)står hun (gift med Ånund) som Kari Torsteinsdtr GUNHEIM.Hun bodde kansje der i sitt første ekteskap?? Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Nei desverre!! Sitter nå med Sauherad bygdebok 3 og ser at Torstein døde på Hegna under GUNDHEIM i 1808. Dette stemmer jo med at Kari er nevnt GUNDHEIM i ekteskapet med Ånund i Skafså. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Vil bare rette opp en feil jeg gjorde. Barna Hans og Kjersti var fra Ånunds første ekteskap i Bø, og altså ikke Karis barn. Om henne står det bare at hun var enke. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Det er en Gunder Tarjesen (64) som gifter sg 27.12.1826 i Skafsaa med Karen Torstensdtr (23).Videre finner jeg Gunder Tarjesen (37) som husmann på Lien i Skafsaa i tellingen 1801 sammen med 1 kona Ingeborg Nerisdtr.Det ser ut som om Ånund Hanson må ha giftet seg med enka på en plass under Lien i 1835.Du bør nok sjekke kireboken i Skafsaa for se om du finner noe mer info om henne ved hennes første bryllup i 1826.Kanskje det står noe i avgangslistene i Sauherad/Tilgangslistene i Skafsaa før 1826?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Dette er nesten flaut, men jeg har åpenbart vært blind!! Kari giftet seg 1826 med Gunder Tarjeison,en gammel enkemann, de fikk en sønn Tarjei i 1830.De bodde som Ole Bjørn så riktig antydet på Lien!! Dette står jo i Bygdeboka og på samme side som Ånund og Kari omhandles på toppen av det hele!!!! Beklagelse til deg Ole Bjørn!!! Nå kan jeg dog slå meg til ro med at Kari er datter av Torstein Olsen og Ingeborg Eriksdtr. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.