Gå til innhold
Arkivverket

[#20366] hallingdal


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

GOD LØRDAG ETTERMIDDAG. Jeg leter etter en slekt i Hallingdal.Har lite opplysninger. Barbara Fekene har jeg funnet i emigrantlistene, hun skal ha ei søster som heter Oline.Har ikke sporet opp noen Fekene i 1900. jEG TIPPET DET VAR ET GÅRDSNAVN? Tror det er en sammenheng med Sletten eller JEGLEM eller HESLA .Hvis noen kjenner til noe blir jeg glad som så mange ganger før. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Hei Bjørg!Du finn gardane Hesla og Jegleim på Gol. Sletten var litt meir diffust, men eg trur det finnes i Hemsedal. Kanskje berre som siste ledd i eit namn, og då blir det straks litt vanskelegare å leite etter!God jakt vidare!Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest May Anita Klein

Den etterlysningen her har jo ligget en stund og du har kanskje for lengst funnet din Barbara, men jeg sitter nå her med slektshistoria fra Hemsedal og fikk lyst til å svare for sikkerhetskyld.Du nevner ikke hvilket år Barbara skal være født, men her er iallfall flere generasjoner med Barbro Fekene.... også en med en søster Oline. Flere fra denne gården har også reist til Amerika.Side 309 i Hemsedals slektshistorie. Nørdre Fekjo (skriveform: Fekene) Ingvar Knutson Fekene 1850 er gift med odelsjente Barbro Mjølnarsletten.Broren Ola Knutson Fekene d.e. 1826 gifter seg i 1855 med Barbro Jonsdtr Mylkeset ifra Gol.Sønnen Knut Olsen Fekene 1855 gifter seg ca 1884 med Barbro Aslesdatter Brunsvall fra Nes.Knut og Barbro har bl.annet døttreneBarbro født i 1889Oline født i 1891I 1893 kjøper Knut og Barbro garden Flattum på Modum og flytter dit.Hva som vidre skjer med døtrene Barbro og Oline, finner du kanskje i en bygdebok for Modum.De som nevnes at har reist til Amerika fra Fekjo er:Margit Knutsdtr Fekene 1830 g.m. Ola Sjåheim fra GolOla Knutson Fekene d.y. 1844 g.m. Ingrid Embriksdtr Bekkjidale.Per Knutson Fekene 1845-1923Ragnhild Knutsdtr Fekene 1848 g.m. Per Sletthaug.Jon Olson Fekene 1857 g.m. Sigrid Rugnus fra Valdres.Så selges jo gården ut av familien og strømmen til Amerika stopper her, men den forsatte vel kanskje fra Flattum på Modum da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.