Gå til innhold
Arkivverket

[#20368] Leter etter foreldrene til Johannes Simensen Løkke, født i Vang ca. 1865


Gjest Erling Hoel
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Hoel

Johannes var gift med Martine Andrea Mikkelsdatter fra Holmestrand. De bodde også en periode på Løten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Erling!Johannes Simensen f 7-4-1856 Gile-eie, Vang dpt 12-5-1856. Foreldre: Simen Jensen f Frogne eie 27-3-1838 og Gønner Nilsdatter f 28-11-1830 Høgsvee-eie Furnes. Johannes ble konfirmert Herdalseie i Løten 1870. Gønner opplyste 1862 at hun hadde flyttet for 6 år siden til Grimset i Løten for og ta tjeneste der.I 1865 var hun gift med Ole Larsen sjøleier i Lilleløkke av Herdal.Gønner døde som enke og ovnpusser på Hamar 16-9-1899. Se Vangsboka g.nr 178-194 side 525. Foreldre Simen: Jens Krestensen og Anne Simensdatter. De giftet seg 27-5-1828 i Vang Kirke han bosted Stange og 22 år hun Stor Gålås , Furnes 25 år. De var på Rosenlund under Vestre Disen. Jens Kristiensen d 13-8-1886 beg 20-8-1886 Diseneie, Vang. Han var da forpakter og han skal være født 1806 i Furnes (Valsigeie) Anne Simensdatter d 6-4-1892 beg 15-1-1892 Diseneie, Vang. Skal være født på Lerhuseie i 1802 Vang. Foreldre Gønner: Niels Hansen og Ane Gudbrandsdatter. De gifter seg 23-11-1810 Vang/Furnes han på Gålåseie og hun på Kylstad.Håper dette gir litt hjelp på veien.Vennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Mai Britt Jeg tror du er på rett spor. Jeg skrev feil årstall i etterlysningen. Jeg hadde også 1956 i mine notater, men ikke noe mer. Håper Vangsboka er på Riksarkivet, skal dit på onsdag. Dette var spennende opplysninger. Hvordan har du funnet alt dette?Tusen takk! :-)Hilsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Erling! Jeg fant noe i bygdeboka og ellers i kirkebøkene for Vang/Furnes. Kontakt meg på E-mail: sg-huso@online.no. hvis du vil ha flere opplysninger on noen av disse personene.Håper det er i orden.Vennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Erling! Det er nok den samme Gønner som jeg har funnet til deg. Det med dødsdatoen som sto i bygdeboka skal jeg sjekke ut i kirkeboka for Løten på tirsdag. Har funnet den Gønner Nilsdatter i Hamar død 16-9-1899.Så vi får se hva jeg finner i Løten.mvhMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Erling!Det som sto i Vangsboka var feil Gønner på dødsdato og sted. Din Gønner Nilsdatter Lilleløkken d 15-3-1912 beg 23-3-1912 Grinderengseie, Løten.Din Gønner er født 1830 i Furnes.Den i Hamar skulle være født 1829 i Furnes. Så vi er nok på rett spor for Johannes er med i 1865 tellinga i Løten.mvhMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Litt utfyllende opplysninger om Gønner. Hun giftet seg 29/12 1862 m Ole Larsen. Han var f 12/10 1829 i Ommestadsletta i Hof i Solør. Ole bygslet Lilleløkken fra 1/4 1864 fra Løiten Almenning. Plassen er nabo med Herdal, men utskilt fra allmenninga. I dag står det ei hytte på plassen. Ole og Gønner fikk 2 barn:Linna f 27/11 1865, gift 26/10 1898 m Martin Mikalsen som var født i Grinderengeie. De fikk 2 barn. Linna og Martin bodde i Lilleløkken da de fikk barna.Ole f 6/10 1869.Ellers takker jeg for dødsdato og sted for Gønner, jeg visste at Vangboka var gal og at hun levde enda i 1900, men ikke hvor det ble av henne senere. Et av barna eller barnebarna utvandret til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Sverre Søgaard! Takker for ditt innlegg. På Lina Og Martin har jeg bare Ole Maurits som barn. Vet du noe mer? Hvilken Ole er født 6/10 1869?Venlig hilsen Erling Hoel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Linna og Martin hadde Ole Maurits f 12/3 1899 og Gunda Marie f 4/9 1902. Det var en nabo til Lilleløkken som fortalte at det var besøk fra Amerika for mange år siden, men hun kunne ikke huske mer hvem det var annet enn barn eller barnebarn etter Gønner. Jeg har et spørsmål til deg Erling. Johannes som du startet med flyttet fra Løten til Larvik i 1881. Jeg har notert at han hadde yrket formersvenn, men i Digitalarkivets avskrift av utvandringslistene er det tolket til farversvenn. Begge delene kunne være mulig i Løten på den tida. Vet du hvilket yrke han hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei igjen! Johannes mener jeg var farversvenn, men hvor han arbeidet, vet jeg ikke. Takk for de andre opplysningene! Kan forresten opplyse at Johannes var min oldefar så da blir Simen og Gønner mine tipoleforeldre. Hilsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.