Gå til innhold
Arkivverket

[#20375] Slektsnavnet Stage, et adelsnavn?


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

En av mine barns forfedre har jeg nå funnet ut er en som i bygdebøkene for Sømna nevnes som Peder Kristensen Stage. Han er nevnt som bruker på gården Vik i Sømna på midten og mot slutten av 1600-tallet.Han er også nevnt som lensmann og som en som var med under kongehyllinga i 1648. Stage kan han jo ha fått som tilnavn, men hvem vet?Navnet Stage har jeg ikke sett tidligere, men fant ut at det er en slekt i Ribe, Danmark som brukte navnet, blant annet rådmann Søren Jacobsen Stage i Ribe, 1500-tallet. Hans far har navnet Jacob Stage, og skal ha vært en svensk adelsmann. Tar det siste med en klype salt, for jeg finner ikke navnet Stage nevnt som adelsnavn andre steder.Men det jeg lurer på er om andre kjenner til navnet?Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

I de danske privatarkiv finnes bla.:1547 - 1958 Div. Stage navne 44 stk. fra Udby- Bakkebølle, Stensved m.m.'Stage- Slægten' 1513-1819 Holtug by 1650-1750Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei og takk Knut. Har vært innom og sett noe av dette, også muligheten for at det kan være Stake.Men hvor stor er sannsynligheten for at det skulle dette ned en med tilknytning til disse familiene på et stedi Nord? Selv om det jo var en del handel nordover. Det er forøvrig ingen andre som har brukt dette navnet i etterkant. Så tanken min er vel at dette må være et kallenavn. Men håpte at det kanskje var noen som har arbeidet med familien som dukket opp. Men alle innspill tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har heller ikke sett navnet Stage som et adelige slektsnavn. Men ikke alle adelsslekter er kartlagt bra ennå, det er fremdeles håp. Hvis rådmannen i Ribe var rådmann tidlig eller midten av 1500-tallet, kunne det jo tenkes at han har en lavadelig bakgrunn (selv om jeg ikke kjenner til personen).Jeg tror ikke personer i adelsslekten Stake ville nedsette seg nordpå, med mindre de var dømt fredløse / til døden / i Sverige. Men navnet Stake ville neppe bli til Stage i Sømna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Er nok et skudd langt ut i blinde, har søkt alle folketellingene, og det er bare noen få svensker som bruker navnet. Har ikke funnet navnet Stage andre steder enn i Riborg på 1500-tallet. Så sammenkoplingen er nok heller liten. Tror vel mest på et kallenavn...Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

På side 795 i 'Det Kgl.Rettertings Domme og Rigens Forfølgninger Fra Christian III's Tid' finnes nevnt følgende i 1544:'Johan Stage (Iahan Stage), lensmand til Bregning'.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, ikke helt, det står i teksten kun at 'Iahan Stages budt till Brenning'. I registeret s. 856 er dette gjordt om til lensmann, slik Knut skriver. Mannen er ikke ellers omtalt i rettertingsdommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

En slekt Stage er omtalt (i hvert fall delvis) i Knud Gether: 'Middelalderfamilier i Flensburg og Nordfrisland' rundt side 526.Det er ingenting der som antyder adelig bakgrunn - man var bare tidligere ute 'der nede' med slektsnavn. Jeg kjenner ingen forbindelse mellom denne slekten og slekyen i Sømna, men det kan være påfallende at fornavnet Peder går igjen begge steder.Håper du finner en forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Blind på begge øyne. På side 526 i nevnte bok står det om Jacob Stage: '..en svensk adelsmann der i en dansk-svensk strid havde taget parti for Danmark, hvordfor han blev landsforvist og bosatte sig i Thy.'Beklager tabben. Men det åpner jo for spennende forskning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg skulle ha holdt kjeft. Det er selvfølgelig navnet Jacob som går igjen. Nå kan det vel ikke være mer jeg må rette på...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kjenner ingen svensk adelsslekt ved navn Stage, og i adelsslekten Stake finner jeg ingen ved navn Jacob (Gustaf Elgenstiernas Den introducerade svenska adelns ättartavlor, VII, 1932, s. 523-529).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Enkelt, den Amund Stake som er nevnt i lenken til Dipl Norv, er den svenske adelsslekten Stakes stamfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ifølge brevteksten 1411 er Johan Stake en ridder i Holstein, som er i grevinne Elisabeths m.fl.s råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Her er det jo mye spennende. Den siste linken viser jo også at det er etterkommere som kommer til Norge, blant annet til Romsdal. Men ingen bruker navnet Stage. Og det er heller ingen andre ting jeg har sett som tyder på at det er en forbindelse. Men spennende er det jo å oppdagen en 'ny' slekt, selv om det ikke er noen forbindelser.Takk for alle innspill. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

I og med at min fyr var med på kongehyllinga er jo et naturlig spørsmål hvem som fikk være med på dette? Det var vel ikke hvem som helst vil jeg tippe.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg tror ikke noe særlig på kallenavn-teorien, bygdebøkene for Sømna er veldig nøye på at folk ikke bare skulle ha slektsnavn for å få det med, de skulle også bruke det. Jeg ser av debatt 20369 at du har kontakt med forfatteren Margaret Miller. Har du spurt henne om dette? For min del tenkte jeg 'prest' med en gang jeg så navnet. En lyntitt i bygdebøkene for Sømna ga meg et inntrykk av at det var kirke på Vik.Men dette kan helt sikkert Margaret svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Dette bli kanskje litt på siden, men jeg har et spørsmål til oversikten det vises til i innlegg 17. Er denne slektsoversikten 'anerkjent', eller er det satt spørsmål ved den? Jeg reagerer f. eks. på at navnet Marine Hansdatter Svanning er brukt to ganger. Den eldste, f. 1562, er datter av Hans Svanning, mens den yngste, f. 1578, er oppgitt å være datter av Anders Sørensen Vedel.... Har noen innsikt i denne grenen? Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.