Gå til innhold
Arkivverket

[#20381] Oline Tambs og sønnen Rasmus Skjeret


Gjest Gunnar Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Ellingsen

Oline Severine Tambs ble født utenfor ekteskap i Volda 22. juli 1863,sammen med tvillingsøsteren Berte Kanutte. Sistnevnte ble seinere gift på Godøynes i Bodin i Nordland, og er bl.a. nevnt i bygdebok der. Oline skal i flg. et håndskrevet notat også ha reist dit og fått sønnen Håkon med en som het Johan Hanssen. Disse er jeg 'på jakt etter', men jeg er ikke sikker på om sistnevnte het Hanssen. En annen kilde sier at Oline også var i nåværende Sula kommune ved Ålesund, og det er jeg også 'på jakt etter'. Oline fikk i 1890 sønnen Rasmus i Bjørdalen i Ørsta. Rasmus Skjeret vokste opp i Volda, utvandret fra Ålesund i 1914, men skal ha kommet tilbake og stiftet familie og bosatt seg i Ålesund. Vet noen mer om ham? Kan noen hjelpe meg med å finne disse bitene i et uvanlig fascinerende puslespill om tvillingsøstrene Oline Severine og Berte Kanutte (jf. artikkel i Voldaminne 2003')?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.