Gå til innhold
Arkivverket

[#20382] Drukningsulykke ca på 1900 tallet, bryggedans på øya Usken utenfor Hommersåk.


Gjest Bente Rolfsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Rolfsen

Søker opplysninger ang.en drukningsulykke i forbindelse med en bryggedans på Usken rundt 1900 tallet, der en eller flere druknet da brygga ga etter for vekten av alle menneskene. Vet med sikkerhet at iallefall en person druknet, denne personen var min oldermors søster hun kan ha vært ca. 16 år da da dette skjedde fornavnet vet jeg ikke men etternavnet var Olsen. Håper noen kan hjelpe med opplysninger om dette eller evt. hvor det finnes opplysninger om ulykken. På forhånd takk. Bente Rolfsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Du finner helt sikkert om det i Stavanger Aftenblad, de har eldre nr. på biblioteket. Vi hadde hytter der inne og mine besteforeldre fortalte meg om den gang brygga på Usken falt sammen, uten at jeg kan huske om der ble nevnt omkomne. Det min bestefar sa var at den brygga som var under siste krig var bygget opp etter den gamle ble ødelagt under en dans, men jeg kan ikke huske at han sa allerede i 1900, min mor var født 1905, og jeg regnet med at min eldste onkel og tante også var født, men kan ta feil. Hilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Takk for svar SOL, skal får sjekket dette på biblioteket. Ulykken kan nok ha vært senere enn jeg antok, har bare min mors tanter som referanser ang. årstallet. Min oldermor snakket mye om den søsteren som døde, tenkte jeg ville finne ut av. Hilsen Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.