Gå til innhold
Arkivverket

[#20383] Knut Gulbrandsen og Ingeborg Olsdatter på Bragernes 1801


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

06.12.1801 blir Ole døpt i Strømsø av foreldre Knut Gulbrandsen (arbeydsmand) og Ingeborg Qvitnes (kone). Jeg tror (men er ikke helt sikker) at denne Ole Knutsen er identisk med den Ole Knutsen som 04.03.1827 i Haug kirke i Eiker blir gift med Anne Marie Rasmusdatter (se forøvrig innlegg 8223), og dermed er blant min samboers forfedre.Ovennevnte Knut og Ingeborg må være identiske med paret som ved ft. 1801 bor i 'Øverste Bag-gade oven kirken No. 35' på Bragernes: Knud Gulbrandsen, 30 år, bjelkehugger Ingeborg Olsdatter (enke etter en Iver) 40 år.Har noen flere opplysninger om dette paret og deres familie?På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Kirkebøkene er på nett, og jeg har kommet noe videre med denne saken. Grenader Knut Gulbrandsen og enken Ingeborg Qvitne blir gift på Strømsø 4.10.1798. Jeg har ikke klart å finne noe dødsfall for verken Ingeborg eller Knut, så hvis andre klarer det eller kjenner til disse så ville jeg vært veldig takknemlig.Ingeborg ble gift 1. gang 17.10.1785 med Iver Iversen Qvitne fra Voss i Bergen stift. Ifølge lysningsprotokollen skal Ingeborg ha vært stedatter av en Andreas Slutter. Hvem var han?Fortsatt takknemlig for alle opplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Håvard Haugen

Hei her er følgen hendelser jeg har funnet på folkene, legger de innn jeg og håper andre kanskje hjelper til med å finne fler slik at man kommer videre, med å finne disse folkene.Ingeborg olsdatter og hennes 2.ektemenn:Forlovelseserklæring Iver og Ingeborg 22 apr 1785: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Forlovererklæringer nr. 1 (1752-1815), Forlovererklæringer 1785, side 69. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8467&idx_id=8467&uid=ny&idx_side=-69>Lenke Vielsen Iver Iversen og Ingeborg, 17 oct 1785: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 9 (1752-1791), Ekteviede 1785, side 169. Permanent sidelenke: LenkeDåp Berte Karine, 1786: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 9 (1752-1791), Fødte og døpte 1786, side 108. Permanent sidelenke: Lenke Dåp Tvillingene Beathe og Olene, 11 jun 1790: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 9 (1752-1791), Fødte og døpte 1790, side 129. Permanent sidelenke: Lenke Dåp Randi, 1792: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 10 (1792-1822), Fødte og døpte 1792, side 5. Permanent sidelenke: LenkeBegravelsen til Iver Iversen, 1793: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 10 (1792-1822), Døde og begravede 1793, side 277. Permanent sidelenke: Lenke Forlovererklæring Knud Gulbrandsen og Ingeborg olsdatter,1798: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Forlovererklæringer nr. 1 (1752-1815), Forlovererklæringer 1798, side 106. Permanent sidelenke: Lenke Vielsen/trolovelsen Knud og Ingeborg, 1798: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 10 (1792-1822), Ekteviede 1799, side 170. Permanent sidelenke: Lenke Dåp tvillingene Gulbrand og Ole, 1798:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 10 (1792-1822), Fødte og døpte 1798, side 33. Permanent sidelenke: LenkeDåp Gulbrand, 1799:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 10 (1792-1822), Fødte og døpte 1799, side 42. Permanent sidelenke: Lenke Dåp Ole, 1801:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 10 (1792-1822), Fødte og døpte 1802, side 52. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn Håvard Haugen

Hei legger inn link til de i 1801 tellinga jeg, ser du har nevnt hvor de antakeligvis var da, men tenkte jeg kunne legge inn en link: LenkeMVH Bjørn Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tusen takk til Bjørn Håvard for alle hendelser og lenker han har lett fram, og til Berit Knudsen for en mulig kandidaten til Knut Gulbrandsen!Tenk om det fantes f.eks et skifte som kunne bekrefte (eller avkrefte) om det var den rette Knut.Fortsatt er det en gåte for meg hvor denne familien kom fra, og hvor de var etter 1801.Igjen takk for alle opplysninger, tips og forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Knut Gulbrandsens 'potensielle' foreldre i Skoger (jfr. innlegg 5) ser ut til å dø før han i tilfelle ble gift. Gulbrand Larsen Hallerud bgr. 6.1.1782, 55 år gml, og Gunhild Ingebretsdatter Hallerud bgr. 10.7.1788, 55 år gml.Men hvor er Skoger i 1801-tellinga? Tenkte å sjekke ut om det fantes noen Knut Gulbrandsen der da, men sliter med geografien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Du finner Skoger 'Schouge' under Strømsø, som igjen ligger under Vestfold. Litt 'lur', den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om jeg ikke husker helt feil. Het ikke en av fadderne Anne Gulbrandsdatter? Kan jo også være en tilfeldighet og ikke søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om jeg ikke husker helt feil så het en av fadderne ved tvillingdåpen Anne Gulbrandsdatter? Kan jo også være en tilfeldighet og ikke søster.En av forlovningsmennene het Henrik Larsen. Kanskje en onkel?Siden det er så lite å gå på her så får man prøve de små smulene som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Knud G fra Skoger hadde i det minste 2 søsken Amund (1778) og Barbro (1773). Jeg finner ingen av dem i 1801 så de er kanskje døde som barn, og det vil i tilfelle forklare hvorfor ingen av dem var faddere for barna til Knud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tusen takk, Berit! Dessverre har ingen opplysninger så langt bekreftet noen sammenheng, men det er vel verdt å forsøke å finne ut mer om denne slektskretsen i Skoger. Og takk til Svein Arnolf for oppklaringen om Skoger i 1801! Den hadde jeg ikke gjettet meg fram til nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Fant litt mer om de 'potensielle' forfedrene i Skoger. Gulbrand Larsen og Gunild Ingebretsdatter ble gift i Skoger 18.6.1768, han enkemann og hun enke.Gulbrand Larsen og Barbara Hansdatter døper en datter Marthe Christine 6.2.1756 i Skoger.Registrerte også en Henrik Larsen (g.m. Valborg Larsdatter) som døper en datter Ingeborg Sophie i Skoger i juni 1756. Om han evt. er bror av Gulbrand aner jeg ikke. Det er sikkert mer å finne her, men det er hva jeg har rukket så langt.Blir sjølsagt takknemlig for alle utfyllende opplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Omsider fant jeg dødsfallet til Ingeborg Olsdatter. Enken Ingeborg Olsdatter Qvitne dør på Strømsø 11.4.1846, 96 år gml. (sikkert for høg alder), og blir gravlagt 20.4. (af Strømsøe Fattigkasse).Se forøvrig tråd 69810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Knut Gulbrandsen er nok ikke sønn av Gulbrand Larsen og Gunhild Ingebretsdatter i Skoger, for 12.6.1782 er det skifte etter Gulbrand og da nevnes bare barne Lars, Amund, Marthe og Barbro - ingen Knut. Så da starter jakten etter andre kandidater ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.