Gå til innhold
Arkivverket

[#20384] Kristen Johan Hansen, f. ca. 1805, bosatt Storvik i Gildeskål


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Han ble gift 17.10.1833 med Dorte Margrete Hansdatter Storvik. (Se forøvrig innlegg 7331). Hvem er han, og kjenner noen hans forfedre?På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Prøver denne på ny... Er fortsatt like blank når det gjelder hans bakgrunn. Han dør på Storvik 28.12.1862, 58 år gml. Har lett blant døpte i Gildeskål og Beiarn uten å finne ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Ja, han er brudens bror. Ser at jeg hadde feil vielsesdato, så takk for at den ble korrigert :-) Den andre forloveren vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Det er ikkje visst at Kristen Johan er ført inn som døypt i kyrkjeboka sjølv om han vart døypt i Gildeskål. Kristen kan vera son til Hans Jonsen og Maren Olsdtr Mårnes. Det var skifte etter dei 16. april 1812. Sonen deira, Kristen Hansen, var då 5 år i følgje skifteprotokollen. Ved skiftet etter foreldra bur han hos Josef Hansen og Malene Jonsdtr på Lekanger. Denne Kristen kan vera han som vert konfirmert i Gildeskål kyrkje i 1824, 18 år gamal. Han bur hos Ole Sandberg og Malene Johansdtr (feilaktig kalla Andersdtr i kyrkjeboka) på Lekanger.Ein måte å teste ut dette framlegget på, er å sjekke det militære manntalet for Meløy rundt 1833 for å finna ut kor Kristen er født. I 1833 bur Kristen Johan på Storvik. På den tida høyrde Storvik under Meløy, ikkje Gildeskål. Du kan skrive til statsarkivet i Trondheim og be dei hjelpe deg med opplysningar. Det går greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihvis han er en sønn til Hans Johnsen på Mornes så kan det være av intresse å se på Venset på Fauske (Skjerstad). Ifølge Skjerstad boken er det en Hans Johnsen som bosatte seg på Mornes derfra. Det er en eldre Hans Johnsen derfra som skiftes etter 7/6-1797 på Hustad i Gildeskåluten livsarvinger. Dette kan tyde på at både Kristen og Dorthe er Benkestokk eller Blix.Hva er navnet på den andre forloveren. (kirkeboksidene er nede for øyeblikket)Svein Eedvardsens mannskapsliste for Helgeland dekker også Storvik fram til ca 1830. Kanskje noen har den.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Den kjelda er ikkje til mykje hjelp her: Nordgrensa for det området som er tatt med til 'Helgeland', er noverande Meløy kommune. Der er ikkje Storvik og resten av det sørlege Gildeskål med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSer at den andre forloveren Ole Baardsen fremdeles er i Storvik 1865 Ole Baardsen e Føderaadsmand 1791 Grongs PræstegjeldOm dette er til noe hjelp om Kristens opphav er jo en annen sak.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Hei, og tusen takk til alle som har engasjert seg og prøvd å hjelpe. Jeg syns det er vanskelig å lete i et område der jeg overhodet ikke er kjent, verken geografisk eller med slekter; ukjente flyttemønstre og sosiale forhold. Kristen Johans foreldre er nå de eneste hull på min sønns 8 generasjoners prydtavle fra NSF, så det hadde vært stor stas å finne dem (og gjerne mer også sjølsagt) :-)Fant også en teoretisk mulig kandidat i Skjerstad; Christian Johan dp. 1805 (øverst til venstre), foreldre Hans Jonsen og Johanne Hansdatter: Lenke, men vet ikke hvor sannsynlig han er?Setter stor pris på alle forsøk på hjelp, og hvis ingen løser 'problemet' først, så får jeg gjøre et forsøk på å kontakte Statsarkivet i Trondheim som foreslått i innlegg 5.Igjen takk til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Beklager,men kandidaten i innlegg 9 kan det ikke være,Hans Jonsen og Johanna Hansdatter`sønn Christian Johan døde i 1805, samme året han ble født.De fikk heller ikke flere barn etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifant en oversikt over Gildeskålbokens innhold med forfattere her: https://gildeskal.kommune.no/images/stories/gildeskalboka/forfatterregister.pdfher er selve Gildeskålsiden, der du kan bestille Gildeskålboken. Se på venstre side. https://gildeskal.kommune.no/De fleste bibliotek kan låne inn Gildeskålboken, Det er en artikkel om Storvik i en av årgangene (omkring 2000). Skrevet av Peder Johnsen men levert inn av denne sønn Inge Johnsen. Oscar Berg er jo og en som har mye om slekt i dette området. Fikk en database i Dbase før flere år siden av han. Dekker ca 1770 til 1836 men det er ingen Kristen Johan Hansen nevnt født i den. Faktisk er nesten ikke Storvik nevnt i den. Desverre er Storvik og gårdene rundt der på andre siden av en fjellrekke som på det laveste er ca 200 m (hvis ikke kartsiden til kommunen lurer meg) høgt og bratt mot Storviksiden. (Nå er det tunell på riksvei 17 gjennom skaret). Det har ført til at Storvik og de andre gårdene lett ble knyttet mot Meløy. Det var ikke noe lettere å komme den veien til kirke heller siden den var på Meløya. Det er nesten en mil på åpent hav til Støt og så inn til Meløya der kirken var. Min farfars far druknet 1884 i dette området på vei fra Storvik, familien bodde der til 1953 da mine foreldre flyttet derfra pga at det var så vanskelig å komme seg til og fra stedet selv da. Nå er dt jo greit med riksvei 17 gjennom bygda.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk til Anne J. Engmo (10). Da er i hvert fall Christian Johan i Skjerstad utelukket. Og takk til Steinar Olsen (11) for litteraturtips og litt geografisk veiledning. Skal se om det kan være noe å hente i noen av disse Gildeskålbøkene.Foreløpig ser det ut til at det er det militære manntallet som Olav Helge Angell foreslo i innlegg 5 som kan være løsningen. Har forøvrig sendt en forespørsel til Statsarkivet i Trondheim, og venter spent på svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Det er ikkje mange typar av kjelder der du finn opplysningar om fødestad. Det er særleg militære manntal - også på 1700-talet, det er i samband vigslar frå eit stykke utpå 1800-talet, folketellingane 1865 og seinare og i dei listene over tilflytting og lensmennene førte, også frå eit stykke utpå 1800-talet. Eg håpar Kristen Johan på Storvik er registrert i ,ilitært manntal meir enn ein gong. Det er ikkje støtt samsvar mellom opplysningar om fødestad frå eit år til anna, sjølv om kanskje landsdelen er den same. Det er ikkje lenge sidan eg nytta meg av Statsarkivet i Trondheim for same føremålet som du. Den personen eg var å leit etter fødestaden til, var to år oppgitt født i Bergen, eitt år i 'Harranggell' [Hardanger?], eit anna år i Song [sogn?]. Det viste seg at Sogndal i Sogn var rette staden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Har dessverre ikke kommet videre med denne saken. Fra Statsarkivet i Trondheim fikk jeg et hyggelig og velvillig svar, som dessverre ikke bragte med videre: 'Jeg har sett på det militære manntall for Meløy for 1833 (og mantallet før og etter) uten at jeg finner Kristen Johan Hansen. Storvik var en av gårdene som i 1830 ble overført fra Meløy til Gildeskål og jeg har derfor også sjekket om han finnes der. Det eneste aktuelle manntallet er fra 1836, og der står han ikke. Men det kan skyldes at han da var over 30 år gammel. Jeg beklager at jeg dermed ikke kan hjelpe deg videre i din leting i denne omgang.'Har også fått lånt inn flere årganger av Gildeskålboken, og det står en del om Storvik i noen av dem, men jeg finner ingenting om Kristen Johan Hansen.Så igjen går utfordingen til brukerforumets deltakere..;-) Fortsatt god sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

I innrulleringmanntall for Meløy 1828, funnet på Lenke, finnes drengen Christen Hansen, 24 år, f. på Mårnes på garden Mevik (No 61). Kan ikke finne ham igjen i tilsvarende manntall for 1826 eller 1830.Denne Kristen må vel være identisk med han som er nevnt i innlegg 5. Om han er identisk med Kristen Johan Hansen på Storvik er vanskelig å være sikker på, men syns han er veldig god kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.