Gå til innhold
Arkivverket

[#20385] Fødte i Sund, Fjeld pgj, Hordaland.


Gjest Eva Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Jacobsen

Trenger hjelp til å finne fødte i Sund, Fjeld pgj i Hordaland mellom 1769 - 1850. Mulig dette ikke registrert.Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er ikke digitalisert, men du kommer et stykke på vei med konfirmasjonene (1767-95 og 1816-1835) som ligger ute her på DA. Familysearch har også døpte i Sund. Men for all del - vi er mange sundsokninger her, og hjelper deg gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Jacobsen

Takk skal du ha.Min bestefar kommer fra gården Høiland i Sund. Hans far og mor har jeg navnet på : Lars Johannessen Høilandsjøen f.1847 d.15.3.1912, gift med Marthe Nilsdatter,( Midthun) fra Fana f. 1853. Barn: Marthe Nilsine 31.12.1878 Henrik Olai Larsen 4.2.1880 - 1967 Min bestefar. Han har jeg alt om, det er de andre barna jeg er leter etter. Har noen gode forslag eller litt hjelp å gi? Er også på let etter Lars sine forfedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Der kom en annen sundsokning på banen også - det er jo kjempebra!Forresten så er Sund eget prestegjeld - både Fjell og Austevoll lå tidligere under Sund.Det er trolig Lars og Marte som er gift 22.11.1876 i Sund. Da er hans far oppført som Johannes Olsen (stemmer med mannen Oddvar fant på Høilandssjøen i 1865), hennes som Nils Albrigtsen.Johannes Olsen og Martha Larsdtr. døper sønnen Lars 28.2.1848.(Vær oppmerksom på at det i samme periode er et jevngammelt par med samme navn på Hufthammer, som får barn parallelt med Ole og Martha.)Jeg finner Johannes Olsen og Martha Larsdtr. gift 18.4.1847. Hans far oppført som Ole Andersen, hennes oppført som Lars Nilsen.Jeg finner at Ole Andersen og Agathe Arnesdtr. får sønnen Johannes 15.1.1822, døpt 19.1.1822 i Sund. De får også Synneve i 1824, Agathe i 1826 og Brithe i 1829. Ole og Agathe gift 16.9.1821. Agathe/Agothe finner du vel igjen på Kleppevigen i Sund i 1801: LenkeOg da kommer nok Oddvar på banen igjen, for Agathes andre ektemann, far til Johannes, var Ole Andersen Skoge fra Skogemyra - og Oddvar har skrevet bygdeboka for Skoge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar søreide

Ja Skoge var i over 100 år tingstad i Sartor skipreide og huser i dag Sund kommune sin administrasjon i Skoges utmark. Vell Vell så var det foreldra til Ole Andersen som er Anders Nielsen Skoge og Agathe Monsdatter Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Jacobsen

Du verden, dette hadde jeg ikke ventet.Takk takk.Begge to. Oddvar ! Jeg lurer litt på Anne. Er dette datter til Anders og Agathe? Heter hun Larsdatter?Roter jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Anne Larsdtr. er Agathes mor, du finner dem sammen i 1801-tellingen på Klepsvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Johannes Arnesen Kleppe født 1716, Kleppe, Austevoll, kona Lisbeth Olsdtr. f. 1718, død i barnefødsel med sønn Nils i 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Så var det foreldra til Anders Nielsen Skoge, som var Niels Hansen Skoge f. 1736 d. 1767 g.m. Guri Andersdatter Hagenes f. 1733 d. 1814. Foreldre Niels er Hans Nielsen Skoge f. 1702 d. 1749 g.m. Marthe Michelsdatter Bakke f. 1704 d. 1764. Far til Hans er Niels Olsen Skoge f. ca 1649.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Så har vi en liten 'gåte' - kanskje jeg er på rett spor her:MOR til Lars Johannes. Høylandssjøen var Martha Larsdtr. Klepsvik f. 20.12.1823, døpt 25.12. Foreldre er Lars Nilsen og Gjertrud Josephsdtr., som jeg finner gift 22.11.1816. De hadde også barna: Niels f. 25.8.1817, Josef f. 14.3.1822, Martha, Berte Jenssine f. 28.9.1828, Ragnilde f. 23.6.1832.Gjertrud finner jeg enkelt, sammen med sin mor Guri Jensdtr. som er enke på Klepsvik i 1801. Så finner jeg samme Guri Jensdtr. gift med Joseph Nilsen 1784. Begge da oppført med gardsnamnet Bakholmen, som er i Austevoll. Mer om disse har jeg foreløpig ikke kommet over.Lars Nilsen er 'gåten' som jeg tror jeg har løst. Han er antagelig 13-åringen på Viksøy i 1801. Sønn av Martha Larsdtr. f. Nordre Lie. Hun var igjen gift med enkemann Niels Johannesen Viksøy 9.6.1779. De hadde også datteren Malene, oppkalt etter Niels si første kone Magdalena Christophersdtr. Forland, fra Lille Sangolt. Oddvar og jeg har puslet litt med disse folkene - og her kom der jammen en brikke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Jacobsen

Jeg som trodde jeg hadde en liten slekt fra Sotra !! Henger fortsatt med.. du verden. Notere som bare det. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Ad innlegg 12: Foreldrene til Anna Larsdtr er Lars Iversen Førde og Brita Nilsdtr.Ad innlegg 13: Johannes Arnesen Kleppe er sønn av Arne Kristoffersen Kleppe og Dorthe Nilsdtr. Dette er Kleppe i Sund og ikke Austevoll. Dorthe Nilsdtr gifter seg andre gang med Rasmus Jonsen Trellevik og får bl.a. sønnen Arne rundt 1723. Arne Kristoffersen er trolig sønn av Kristoffer Ådnesen Bakke, som igjen trolig er sønn av Ådne Pedersen Bakke.Ad innlegg 14: Foreldrene til Guri Andersdtr Hagenes er Anders Olsen Hagenes og Anna Danielsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar søreide

Spørsmål Tore: Vedr. innlegg 12. Er det riktig at Lars Iversen Førde er sønn til Ivar Larsen Forland, som igjen er sønn til Lars Iversen Bakke, sønn av Ivar Larsen Skoge.Kommentar Tore: Vedr. innlegg 13. Ådne Pedersen Bakke f. Førde var trulig gift med Agathe, enke etter Ingebrigt Wincentsen Bakke. Den ene dattera til Ingebrigt og Agathe var trulig gift med Erich Larsen Skoge, som var bror til Ivar Larsen Skoge.Til Tore: Har du flere barn av Arne Christophersen Kleppe. Arne er oppført med Berge på garden Bakke i 1701, da trulig faren Christopher Aadnesen budde på Berge. Ole Johannesen Kleppe som gifter seg i 1794 med Brithe Olsdatter Høyland, er han sønn til Johannes Arnesen Kleppe ? Søstera Martha Arnesdatter var vel gift med Nils Nilsen Høyland. Nils Nilsen Høyland var sønn til Nils Nilsen Høyland og Agathe Erichsdatter Skoge, datter til Erich Larsen Skoge.Til Eva: Du ramler vell snart av lasset, men du kan nå kalle deg stril istedenfor bergenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Jacobsen

Syntes jeg hadde et bra grep..en stund,litt usikker nå, gitt. Vi striler gir oss vel ikke så lett..eller?Utrolig imponert, og jeg noterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Til Oddvar:Jeg har det meste av notatene mine hjemme, så jeg kommer sterkere tilbake imorgen, men det kan se ut til at Ole Johannesen er sønn av Johannes Arnesen ja. Iallefall blir en Ole døpt i 1765 som sønn av Johannes Arnesen Kleppe, og han er trolig samme mann som konfirmeres i 1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Barn av Arne Christophersen 1687-1719: Christopher 1707-1776, Marithe 1712-, Johannes 1716-. Sikkert også flere.Christopher (Kleppe i Sund) var gift med Giøri Knudsdtr. Hille 1718-1776, hun var datter av Knud Halvors. Hille (1685-1731) og Ingeborg Halvorsdtr. Hille (1688-1742). På Christopher har jeg notert barna Halvor, Arne, Ingeborg og Anne (Skage).Marithe (Høyland) har jeg gift med Nils Nils. Høyland, de hadde bl.a. datteren Agatha 1739-1755.Johannes (Kleppe i Sund) har jeg gift to ganger, med Lisbeth og Christi Olsdøttre. Vet ikke om de var søstre. Med Lisbeth: Arne 1749, Ole 1752, Karen 1754 og Nils 1754 (Nils gravlagt med mora 17 dager gammel i 1755). Med Christi har jeg notert: Ole 1761 og Ole 1765.Bare fint om noen har tillegg til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hvor kommer Christi og Lisbeth Olsdatter fra, kan det være Høyland ?Det er noe som ikke stemmer, under vigde i Sund finner vi enkemann Ole Jansen gift med Ingebor Iversdatter Føre (er hun søster til Lars Iversen Føre ?). I folketelling 1801 finner vi igjen enke Ingebor Iversdatter 1g. gift, som har opphold hos sin sønn. Denne sønn heter Ole Johannesen og passer fortreffelig med Ole Johannesen født 1765, og sønn av Johannes Arnesen og Christi Olsdatter, slik Heidi skriver . Hva er feilen eller er det faktisk to Ingebor Iversdatter ? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sundvigd&variabel=0&postnr=422&fulle=true&spraak=n>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ingeborg Iversdtr. var vel ihvertfall søster av Anne Iversdtr. Førde, som igjen var gift med Arne Christophers. Kleppe.'Opphold hos sin sønn' skal gjerne være svigersønn i 1801? Er ikke Ole Johannesens kone Brithe Olsdtr. datter av Ole Jans. Høyland og Ingeborg Iversdtr. Førde, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Brithe Olsdatter er datter av Ingebor Iversdatter, joda. Men: Her kan det også være at det er ment Nils, selv om han er bare 14 år og i tjeneste. Det er en Ingebor Iversdatter som får to barn med Arne Christophersen,i 1783 (Kari) og 1787 (Nils). Ifølge Familysearch har de også en datter født i 1779 (Dorthe). Ifølge bygdeboka for Austevoll (!) ble Arne og Ingebor gift i 1777, da må både Ole Jansen og Anne Iversdatter Førde være døde før 1777 og Arne før 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nja... Austevoll Gard og Ætt gifter bort Arne Christophersen med Ingeborg Pedersdtr. (!!) Høyland f. 1744 i 1777 - så den er ikke mye riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.