Gå til innhold
Arkivverket

[#20393] Vielsesliste for Folldal 1866-1871.


Gjest Harald Rudiløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Rudiløkken

Er det noen som har mulighet til å se i kb for Folldal om Erik Andersen og Anne Hansdatter Grindstuen giftet seg i nevnte periode ? Hun er født i Sel/Vaage, den 10.7.1844.Hun er med i FK 1865 for Lille-Elvedalen, på Brandvold søndre. Fikk paret utflyttingsattest til Målselv ? Jeg tror at de finnes her ved FT i 1900 på Bruvold. Kan noen hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Folldal bygdebok under 134-9 Bruvoll:Eirik (Andersen), f. 5.5.1837, skreddar, reiste omkring, busette seg i Målselv, g. 17.10.1870 m. Anne Hansd. Grindsletten, Heddal, f. 23.12. 1845 (!). Barn:1. Anders, f. 8.1 1871 (iflg. klokkerboka f.16.12.1870) g. i Gudbrandsdalen.2. Hans, f. 30.9.1873, Folldal.3. Iver, f. 18.3.1876, Folldal.Eirik nevnes som det 7. av 8 barn på Bruvoll, tilhørende Anders Andersson f. 2.7.1784, d.2.2 1865, g.25.6.1820 m. Ingeborg Olesd, Molldalen Dovre (152-1) f. 6.3.1800, d.25.7.1881.Mye mer om folket på Bruvoll står omtalt i Folldalsboka.Vigselen for Erik og Anne er ikke lett å lese ut i fra klokkerboka, men jeg kan se at de ble gift da. Brudens farsnavn er utydlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei !Tusen takk til deg Jan Erik for hjelpen, det er godt at det finnes noen gode hjelpere der ute ! Du nevner at brudens farsnavn er utydelig, jeg har vert inne på FS og fått ut farsnavnet Hans Mortensen mens det skal vere Hans Fredriksen. Fødselsdato til Anne er noe forskjellig, men det skjer vel ofte ?Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Det ser ut som det står Hans Mortensen som oppgitt fader for bruden. Da kan dette være kilden FS har brukt ?.Ved dette giftet er fødselsdatoen til bruden oppgitt, så det er mulig herfra bygdebokforfatteren har denne datoen fra. Kanskje en sammenblanding med vaksinasjonsdatoen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Kirkeboka for Vågå bekrefter at denne Anne var født 23. des. 1845 av foreldrene Hans Hansen og hustru Anne Iversdtr. Grindstuen under Åseng i Heidal.Selv om dette var en skuffelse, Harald, så får du forsøke og se det positive i at du i det minste kan eliminere denne Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei Aud !Mange takk for 'skuffelsen', som du sier, det positive er at denne Anne kan elimineres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Ifølge klokkerboka for Folldal, hadde brudens fader helt sikkert ikke Hansen som farsnavn. Jeg er ganske sikker på at det står Mortensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Da kan det kanskje være snakk om Heddal i Valdres? Det vil i så fall bare underbygge ytterligere at denne Anne dessverre ikke er den personen Harald leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Takk for all hjelp i denne saken.Selv om det ikke er blitt noe 'gjennombrudd' så langt så er det godt at noen er villig til å hjelpe. Hva skulle vi ferskinger gjort uten slike som dere ?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Valdres kan avskrives. Anne kom fra Vaage, står det ved giftet hennes i klokkerboka for Folldalen, eller det vil si aage med en utydelig bokstav foran. Grindstuen, står det trolig etter navnet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Har fulgt denne tråden, er noe forvirret. Til Harald, leter du etter en Anne Hansdtr f. ca 1843-45 i Vågå eller er din kobling datteren til Hans Fredriksen og Marit Larsdtr, f. 10.07.1844, fra FS. Du nevner jo også Grindstuen i innlegg (1).Hvis 'din' Anne er datter av Hans Fredriksen så er det jo greit, det er ikke hun som er i Målselv i ft1900.Leter du etter paret Erik Andersen og Anne Hansdtr Grindstuen så kan ikke jeg se annet enn at da er hun funnet. Hennes fødselsdato er jo oppgitt ved bryllupet i Folldal.Beklager hvis jeg har misforstått noe :-)mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei !Jeg fårstår at dette kan virke forvirrende. 'Min' Anne Hansdatter er født 10.7.1844 i Sel, foreldre var Hans Fredriksen og Marit Larsdatter som bodde på Grindstuen i Sel. Det er ikke 'min' Anne som kom til Målselv. Takk til deg Leif for interesse for problemet.Hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.