Gå til innhold
Arkivverket

[#20397] Ole Skøyen, Nittedal


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ole Skøyen (1690-1735)i Nittedal hadde ei datter, Kari, som ble gift med Ole P. Nerdrum i Fet. Så langt er alt tilsynelatende vel.Derimot lurer jeg på hvem Ole er sønn av. P.t. sitter jeg med to sett foreldre. Det ene er forhåpentligvis riktig. Men hvilket?For å ikke legge noen 'føring,' lar jeg være å oppgi navnene på de foreldrene jeg har.Er det noen som sitter med fasiten? Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Dette står i bygdeboka for Fet.Under Nordre Nerdrum i Fet. Ole Pedersen N. Nerdrum f. 1724. d. 1804 gift 1748 med Kari Trondsdtr Skøyen, Nittedal f. 1726. d. 1789.Denne Ole var sønn av Peder Olsen Nerdrum og Kari Gulbrandsdtr Skjelver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har selv mye om slekten på Skøyen, men jeg har ingen som passer helt med det du skriver. Derimot har i min slektstavle at Trond Botolfsen (1690-1735) hadde ei datter Anne (f, 1723 og gift 1748) som ble gift med lensmann Ole Pedersen Nerdrum i Fet. Dette er hentet fra bygdeboka for Nittedal av Birger Kirkeby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ut fra svarene (2 + 3) ser det ut til at vi har følgende foreløpige konklusjon:Trond Skøyens far het altså Botolf (3)og ut fra det jeg kan finne på FS, var farens fulle navn Bot(t)olf Lauritsen Skøyen gm. Anne Trondsdatter f. Holen. Trond selv ble i 1720 gift med Berte Pedersdatter.Stemmer dette med Kirkebys bok, Øystein?Mht. Tronds datter som ble gift med Ole Pedersen Nerdrum, bonde og lensmann på Nerdrum Nordre, har både Fet-boka og FS at hun heter Kari Trondsdatter (1726-1789.) Er du sikker på at 'Anne' er riktig, Øystein?Her er lenken i FS: LenkeTakk for hjelpen så langt. Håper dette også gir svar på ditt spørsmål, Dag. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg siterer B. Kirkeby side 205; V111) Botolf Larsen f ca 1664 f 1723, g.m Anne Trondsdatter; som døde i 1721, 62 år gl, br til 1723. Barn ;Trond (se 1X. Else; g.m. Lars Sørensen fra Rud i Gjerdrum, br av Vestre Sørum i Skedsmo, Berte, gift 1714 med Håken Jensen på Østensjø Aker, Kari, g 1715 med Einer Torgersen fra Berg i Skedsmo, ble br. av Sø-Holm, Anne, g 1720 m Hans Knutsen fra Gran på Hadeland, (forlover var blant annet den kjente Gregers Granavollen). Botolf var br av Sørum i Skedsmo før han tok farsgarden. I 1710 kjøpte han Vestre Sørum for 1200 dlr. og overdrog den garden året etter til svigersønnen Lars Sørensen. Mora satt med en part av garden til hun døde,da tok Botolf over det hele. Han var den rikeste bonden i bydga på sin tid. I 1716 gav han krigsskatt 8 dlr. 1/10-1720 fikk sønnen skjøte på halve garden og tok over resten i 1723. IX) Trond Botolfsen f ca 1690 d. 1735, g.m. Berte Persdatter søster til Torger Persen på Skåvoll i Skedsmo, d. 1764, 73 år. Barn; Anne 1721-22, Per 1723-før 1728, Anne f. 1723, g. 1748 m lensmann Ole Persen Nerdrum i Fet.Jeg håper at dette ga ett klart nok avar. Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Veldig bra, tusen takk, Øystein.Da står vi igjen med navnet på henne som ble gift med Ole P. Nerdrum. Kirkeby har altså Anne mens Jan E. Horgen (Bygdehistorie for Fet bd. 2, s. 330) har Kari. At det dreier seg om samme jenta, er det vel ingen tvil om.Kan vi trygt satse på at det er lokalhistorikeren Kirkeby som har rett? Han har tross alt Anne også på henne som døde kort etter fødselen.Noen som vet helt sikkert?Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Et kontrollspørsmål til Øystein - og andre som har tilgang Nittdalsboka (Kirkeby):Hadde Trond Skøyen overhodet noen datter som het Kari?Som sagt har både Horgen (Fet) og FS ei Kari f. i 1726 som ble gift på Nerdrum. Det behøver jo ikke være sant av den grunn. Særlig ikke hvis 'Kari' ikke eksisterer hos Kirkeby. For han burde jo vite...Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Burde man ikke gå til kirkebøkene i stedet for å diskutere hvilken av bygdebokforfatterne som mest sannsynlig har rett? Her er jo både navn og årstall som burde kunne sjekkes opp. Dessverre har jeg ikke mulighet for å gjøre det selv nå, men følger interessert med her. Ole Pedersen og Kari(?) Trondsdatter er mine tttt-oldeforeldre - gjennom deres datter Berte Olsdatter, gift 1786 med kjøpmann Amund Olsen Huus i Christiania. (Denne datterens dåp 27.03.1857 i Fet finner man på FS/IGI med referanse til Fet kirkebok. Der heter moren Kari T.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Helt enig. men i likhet med deg har jeg akkurat nå mulighet for å oppsøke SAO, for svaret må vel ligge der.Det artige med dette - om det er rette ordet - er at et spørsmål om å få bekreftet Kari(?) Trondatters opphav avslørte at to meriterte bygdeboksforfattere opererer med to vidt forskjellige kvinner som ble gift med lensmann Ol P. Nerdrum.Feil gjør vi jo alle, så nå får vi bare forsøke å få klarhet i dette. For evt. etterkommere må vel det ha en viss verdi. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Når det gjelder Birger Kirkeby så har han to døtre med navn Kari, den første er født i 1725 og dør i 1726, den andre er født i 1726 og hun gifter seg med monseniur Engelbreth Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Nå (innlegg 11) ble jeg forvirret, nå! Hvis Kari nr. 2 a) eksisterer og b) var gift to ganger, så kan jo dette stemme likevel. Men siden jeg hverken har Kirkeby eller Horgen selv, venter jeg trøstig på at noen oppklarer dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.